Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jcartel
#1150470
Nu på torsdag är det äntligen dags! Efter fem månaders väntan är det då dags för leverans av min efterlängtade V90.

Tänkte höra med er som haft er bil ett tag och även ni andra som har rutin på nybilsköp; vad ska jag tänka på att gå igenom på plats? Vill ju helst slippa onödigt krångel sedan.
Mjukvaruuppdateringen för VoC och dåligt inpassade dörrar är saker jag vet att folk haft problem med så det är givet att kolla men mer då?

Det är första gången jag köper en ny bil så jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!
av Mike68
#1150486
Kolla att den vänstra strålkastarspolaren inte fastnar i uttryckt läge, har sett flera som fastnar inklusive min (armen sitter snett så iställey för attglida upp på luckan sätter den sig bredvid klacken så luckan fastnar).
Annars dörrpassning och senaste programvara.
av Gorban
#1150503
Om du har VOC så se till att säljaren hjälper dig att konfigurera det åt dig.
Användarvisningsbild
av ziaal243
#1150527
vad görs om dörrpassning sitter fel. har svårt och tro att de återkallar bilen då , eller?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
av Jacobsson
#1150529
Nej men man hämtar inte ut den då så får det fixas innan bilen hämtas ut.
Beroende på avtalet kan man även få annat om bilen lämnas ut efter utsatt tid.
Jag meddelade bilia min checklista jag skulle gå igenom innan leverans så dom själva kunde göra en extrakoll på allt.
Det gjorde att leveransen gick kanonsmudigt.
Användarvisningsbild
av eperste
#1150591
Prova att backa långsamt, Jag och många andra har haft problem med gnisslande bromsar, Har fått bromsbelägg bak bytta till ny typ, detta fixade detta problem.
Jag upptäckte också när jag kom hem med bilen att den larmade för "Motoroljenivå hög", Det blev verkstadsbesök direkt, Tappade ur och fyllde på rätt mängd olja i motorn.
Kolla sedan att VOC funkar, att den senaste mjukvaran med cmq fix är laddad, Kolla att du kan låsa/låsa upp, starta/stoppa värmaren samt fjärrstarta bilen via appen, Funkar det så är det rätt mjukvara i bilen.

Nu funkar min bil, det är den bästa bil jag har ägt
Användarvisningsbild
av eperste
#1150623
macattac skrev:hur kan man säkerställa att man har senaste mjukvarorna?
Är bilen tillverkad dec-jan så är troligtvis den felaktiga mjukvaran på bilen, Då får man be ÅF ladda den senaste mjukvaran samt fix för VOC innan leverans av bil, Den nya mjukvaran kom i början på feb
av Flajjan
#1150632
Jacobsson skrev:Nej men man hämtar inte ut den då så får det fixas innan bilen hämtas ut.
Beroende på avtalet kan man även få annat om bilen lämnas ut efter utsatt tid.
Jag meddelade bilia min checklista jag skulle gå igenom innan leverans så dom själva kunde göra en extrakoll på allt.
Det gjorde att leveransen gick kanonsmudigt.
Bra där!

Vad hade du för checklista? Jag ska hämta min om typ 4 veckor.

Ska skicka en lista till Bilia
- Dörrpassning
- Lyktspolare
- Motorhuv, inpassning och låsning
- VOC
- Wifi

Något annat man skall ha med så dom kan vara förberedda?
Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]