Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
#1150379
Nån som vet?

Går det att koppla in extern media typ CD,DVD...via USB eller liknade? Kolla DVD-film på Sensusskärmen?

Vad används minneskortsuttaget bredvid den manuella volymknappen till?

Hittar ingen vettig information i manualer.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1150447
Inte mycket idé att sitta och kolla på film i en bilkö eller nått. Att kunna kolla under körning går inte.
CD med musik på är ute.
Musik från mobilen via blåtand är enkelt. Ser inte bilen som ett konserthus eller biograf eller internetcafé. Kan på sin höjd vara lite ballt om det gick att streama film från mobilen. Appar i bilen njääää... på ELMIA mässan kanske.
av Jacobsson
#1150489
Om man vill ha CD går det i alla fall på XC90 att få en spelare i armstödet fram.
Dock blir du av med en stor del av det lilla utrymmet som finns där.
För min egen del trodde jag det skulle bli ramaskri när jag kom hem med en bil för miljonen UTAN CD-spelare men det har gått rätt fint i alla fall..
av Gorban
#1150494
rale skrev:
Vad används minneskortsuttaget bredvid den manuella volymknappen till?

Hittar ingen vettig information i manualer.
Det är inget minneskortsuttag. Där sitter en temperatursensor till klimatsystemet.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1150495
Jacobsson skrev: För min egen del trodde jag det skulle bli ramaskri när jag kom hem med en bil för miljonen UTAN CD-spelare men det har gått rätt fint i alla fall..
Det finns som tillval men dumt att välja till något som aldrig kommer att användas.
Då är trådlös laddning av mobilen mer intressant. Istället för mugghållare kan man ha mobilhållare. Tänker på Saabs lösning som vecklade ut sig från mittkonsolen.
av Jacobsson
#1150497
Ja just det, den där mugghållare var riktigt smart.
En annan sak nära detta ämne.
Vid mugghållarna i dessa bilar finns en nyckelsymbol i botten, tryckt i gummit.
Det ser ut som att man ska lägga sin bilnyckeln där, varför?
av Gorban
#1150504
Jacobsson skrev:Ja just det, den där mugghållare var riktigt smart.
En annan sak nära detta ämne.
Vid mugghållarna i dessa bilar finns en nyckelsymbol i botten, tryckt i gummit.
Det ser ut som att man ska lägga sin bilnyckeln där, varför?
Om batteriet i nyckeln är slut kan man öppna dörren med nyckelbladet som sitter innuti nyckeln. Sedan lägger man nyckeln på nyckelsymbolen framför mugghållaren och kan då starta motorn även om batteriet är dött i nyckeln.
av Jacobsson
#1150775
Ah, smart det var juh riktigt matnyttigt att veta om!
av rale
#1151010
Se där! Temperaturgivare och reservnyckelplats. Något jag inte visste tidigare!

Tack för alla svar.

Grejen är den att jag beställt en V90 T8, en bilmodell som knappt finns varken fysiskt och/eller teoretiskt. "Bygg din Volvo" stämmer inte helt och manualen finns ännu ej tillgänglig. T.ex. efter många om och men lyckades jag få TV i bilen trots att Volvo sa att det inte gick med Akustikrutor, men de hade fel och jag rätt. Det gäller bara att byta bakrutor. CD -spelare blev nästa käpphäst (finns otalet titlar som inte finns på Spotify och liknande). Efter lång väntan på besked gick jag bet eftersom T8-batteriet tydligen sitter i vägen. Samma gäller 4-zons klimat.

(Visste ni förresten att T8-ans batteri endast innehåller 9.2kWh. Detta är mindre energin än i en liter bensin! Denna kopiösa mängd energi som finns i olja glöms bort titt som tätt när Etablisemanget svammlar....)
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]