- sön 19 feb 2017, 11:15
#1150877
NilsErik skrev:Jag använder ofta Pilot Assist i mycket tät trafik på motorvägen när det går i 80-90 km/h. Det fungerar alldeles utmärkt och jag kan sitta med händerna i knät långa sträckor. Den hanterar att någon glider in framför mig hur mjukt som helst. När jag fick bilen i oktober fungerade det inte alls lika bra. Ibland styrde bilen nästan in i räcket eller lämnade filen. De tendenserna är helt borta nu. I går körde jag genom en lång tunnel mellan Österrike och Tyskland där det är 100 km/h. Pilot Assist tog mig genom hela tunneln med glans. I bland hamnar Pilot Assist i ett läge där den inte ber om händerna på ratten och då kan man åka långa sträckor utan att styra.Gorban skrev:Problemet med mjukvaran har funnits ett tag och varit ett vanligt fel. Den nyast uppdateringen som jag känner till kom i februari-17 tack vare den så har dom kunnat lösa problemen på många biler men inte på min bil. Jag tror att någonstans i bilen så finns det ett hårdvarufel som gör att mjukvaran inte fungerar, bakläxan borde vara att koppla upp bilen på verkstan på kvällen och låta en programvara söka igenom komponent för komponent, system för system hela natten, så att man kan ringa in konflikten.NilsErik skrev:Håller med om att LKA kan bli farlig på Autobahn i högre farter. Då vill man inte ha något som drar i ratten.
Jag vill också göra en mycket skarp säkerhetsvarning för Lane keep aid som ska förhindra bilen att lämna körfältet och hålla sig mellan linjerna, vid högre fart som tex på autobahn så fick denna funktion bilen att börja vobbla vid 170 kmh hade jag inte haft båda händerna på ratten så vet jag inte hur det skulle ha slutat. Lane Keep Aid borde kopplas ur automatiskt vid 130 kmh för säkerhetens skull, (säkerhet som är Volvos bästa säljargument). Mjukvara igen ? Jag spekulerar att denna funktion kommer att skapa dödsolyckor nere i europa om föraren inte är uppmärksam på detta och stänger av funktion själv innan körning på motorväg.
Pilot assist funktionen har samma tendenser den "studsar" mot sidolinjerna från höger sida till vänster sida till höger sida osv ja ni förstår. Använder man den i köer/tät trafik så är det inte bara obekvämt och vingligt det är även risk att man för "blåsa" om bilen bakom är en polisbil. Mjukvaran/algoritmen fungerar inte riktigt här heller tycker jag. Bilens teknik borde måtta in bilen och lägga den mellan linjerna.
För övrigt är denna bil med AWD är mycket behaglig på motorväg och suger fast mycket bra vid vägen i snö,i regn, högre fart, fungerar förträffligt oavsett körstil. Känner att jag förvandlats från ambassadör till bitter kund.
Funderar på vilken version du har av mjukvaran för Pilot Assist. Innan jag uppgraderade i november uppförde sig Pilot Assist som du beskriver. Efter uppdateringen fungerar funktionen mycket bättre. Jag använder den ofta i köer. Bara att lägga i Pilot Assist och låta bilen göra jobbet.
Jag håller med om att Pilot assist är en bra funktion i långsamtgående köer. Men min upplevelse är att man aldrig kan släppa ratten utan man är f örare hela tiden Pilot Assist är som namnet säger..assisterande ock inte att förväxla med Auto Pilot. Man får tex vara beredd på att tekniken inte fångar upp en medtrafikant som blinkar och ska byta fil och lägga sig framför dig, då ser tekniken inte den bilen förrän den ligger med alla hjulen i dit körfält och då kan man vara riktigt riktigt nära med resultatet att bilen bromsar hårt vilket kan resultera i att man blir påkörd bakifrån.
V90 T8 Inscription -20
BMW 118dM -18
Tidigare:
V90 D5 AWD Inscription -17
BMW 520d Touring xDrive -14
BMW 520d Touring -11
BMW 525d Touring -07
SAAB 9-5 2.3t -04
BMW 116i -04
BMW 120dM -08
BMW 120dM -10
BMW 118dM -18
Tidigare:
V90 D5 AWD Inscription -17
BMW 520d Touring xDrive -14
BMW 520d Touring -11
BMW 525d Touring -07
SAAB 9-5 2.3t -04
BMW 116i -04
BMW 120dM -08
BMW 120dM -10