Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1150877
NilsErik skrev:
Gorban skrev:
NilsErik skrev:
Jag vill också göra en mycket skarp säkerhetsvarning för Lane keep aid som ska förhindra bilen att lämna körfältet och hålla sig mellan linjerna, vid högre fart som tex på autobahn så fick denna funktion bilen att börja vobbla vid 170 kmh hade jag inte haft båda händerna på ratten så vet jag inte hur det skulle ha slutat. Lane Keep Aid borde kopplas ur automatiskt vid 130 kmh för säkerhetens skull, (säkerhet som är Volvos bästa säljargument). Mjukvara igen ? Jag spekulerar att denna funktion kommer att skapa dödsolyckor nere i europa om föraren inte är uppmärksam på detta och stänger av funktion själv innan körning på motorväg.

Pilot assist funktionen har samma tendenser den "studsar" mot sidolinjerna från höger sida till vänster sida till höger sida osv ja ni förstår. Använder man den i köer/tät trafik så är det inte bara obekvämt och vingligt det är även risk att man för "blåsa" om bilen bakom är en polisbil. Mjukvaran/algoritmen fungerar inte riktigt här heller tycker jag. Bilens teknik borde måtta in bilen och lägga den mellan linjerna.

För övrigt är denna bil med AWD är mycket behaglig på motorväg och suger fast mycket bra vid vägen i snö,i regn, högre fart, fungerar förträffligt oavsett körstil. Känner att jag förvandlats från ambassadör till bitter kund.
Håller med om att LKA kan bli farlig på Autobahn i högre farter. Då vill man inte ha något som drar i ratten.

Funderar på vilken version du har av mjukvaran för Pilot Assist. Innan jag uppgraderade i november uppförde sig Pilot Assist som du beskriver. Efter uppdateringen fungerar funktionen mycket bättre. Jag använder den ofta i köer. Bara att lägga i Pilot Assist och låta bilen göra jobbet.
Problemet med mjukvaran har funnits ett tag och varit ett vanligt fel. Den nyast uppdateringen som jag känner till kom i februari-17 tack vare den så har dom kunnat lösa problemen på många biler men inte på min bil. Jag tror att någonstans i bilen så finns det ett hårdvarufel som gör att mjukvaran inte fungerar, bakläxan borde vara att koppla upp bilen på verkstan på kvällen och låta en programvara söka igenom komponent för komponent, system för system hela natten, så att man kan ringa in konflikten.

Jag håller med om att Pilot assist är en bra funktion i långsamtgående köer. Men min upplevelse är att man aldrig kan släppa ratten utan man är f örare hela tiden Pilot Assist är som namnet säger..assisterande ock inte att förväxla med Auto Pilot. Man får tex vara beredd på att tekniken inte fångar upp en medtrafikant som blinkar och ska byta fil och lägga sig framför dig, då ser tekniken inte den bilen förrän den ligger med alla hjulen i dit körfält och då kan man vara riktigt riktigt nära med resultatet att bilen bromsar hårt vilket kan resultera i att man blir påkörd bakifrån.
Jag använder ofta Pilot Assist i mycket tät trafik på motorvägen när det går i 80-90 km/h. Det fungerar alldeles utmärkt och jag kan sitta med händerna i knät långa sträckor. Den hanterar att någon glider in framför mig hur mjukt som helst. När jag fick bilen i oktober fungerade det inte alls lika bra. Ibland styrde bilen nästan in i räcket eller lämnade filen. De tendenserna är helt borta nu. I går körde jag genom en lång tunnel mellan Österrike och Tyskland där det är 100 km/h. Pilot Assist tog mig genom hela tunneln med glans. I bland hamnar Pilot Assist i ett läge där den inte ber om händerna på ratten och då kan man åka långa sträckor utan att styra.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1151702
Är det någon som vet ifall de bilar som byggs nu får rätt mjukvara? Jag menar, de kan väl inte vara så korkade att de bygger nya bilar och stoppar i bugg?


Skickat från min iPad med Tapatalk
#1153401
Robbi skrev:Är det någon som vet ifall de bilar som byggs nu får rätt mjukvara? Jag menar, de kan väl inte vara så korkade att de bygger nya bilar och stoppar i bugg?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Det borde vara så att i nya bilar så har dom koll på att allt fungerar.
Idag har min nya V90 dock stått på verkstad 19 dagar i sträck utan att Volvo har kunnat reparera någonting......
av dfa
#1158773
lanov skrev:Vad säger ni om VOC? Jag tycker det är segt, tar lång tid på sig att snacka med bilen. Idag är det omöjligt att ens nå bilen.
Har inga problem med VOC idag. Fick ett larm att jag glömt låsa bilen för någon timma sedan.
Startade appen och tryckte på "lås". Såg från fönstret hur backspeglarna åkte in och bilen låste sig mindre än 10 sekunder senare.
Har väldigt sällan (aldrig) problem med att kommunicera med bilen via VOC förutom att den larmar för en del saker som inte stämmer ibland men det kan jag leva med.
Har kört VOC på mina senaste 4 bilar och upplevelsen är den samma, borsett från att jag fick lägga på mjukvarufixen på V90n där batteriet laddade ur och under tiden funkade inte VOC så bra.
av dfa
#1158775
NilsErik skrev: Pilot assist funktionen har samma tendenser den "studsar" mot sidolinjerna från höger sida till vänster sida till höger sida osv ja ni förstår. Använder man den i köer/tät trafik så är det inte bara obekvämt och vingligt det är även risk att man för "blåsa" om bilen bakom är en polisbil. Mjukvaran/algoritmen fungerar inte riktigt här heller tycker jag. Bilens teknik borde måtta in bilen och lägga den mellan linjerna.
VIll bara flika in att jag hörde exakt samma från en kollega. Dvs att han var besviken på Pilot Assist, hur den studsade mellan filerna
och trodde han snart skulle få blåsa.

Jag frågade honom om han verkligen valt Pilot Assist och inte bara den Adaptiva farhållaren och LKA.
Han förstod inte vad jag menade (...) , så jag tipsade om att verkligen se till att välja Pilot Assist som farthållare ( det finns tre olika lägen) då jag själv inte upplever att PA "studsar" mellan filerna som det gör om man kör med LKA.
Däremot tycker jag Pilot Assist ligger lite väl långt till höger i filen men det är kanske en smaksak. Sedan kunde den varnat med en pling när den kopplar ur, kan vara lurigt om vägen svänger och man tror den är aktiv..
#1158776
Efter 5 dygn kan man bara nå bilen en gång i timman, bra att veta, står i manualen. Så står den parkerad på en flygplats en vecka så kommer inte VOC funka utan fördröjning.

Manual:
Tillgänglighet
Efter att fjärrnyckeln avlägsnats ur bilen är syste- mets funktioner tillgängliga kontinuerligt under
5 dygn och därefter en gång per timma under de kommande 17 dygnen. Efter totalt 22 dygn kom- mer systemet vara avstängt tills dess bilen star- tats.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.