Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149990
Hej,
Finns någon som har nåt gott råd att ge mig....
Jag har köpt en ny Volvo V90 D5 med bla Volvo on call. (VOC)
En del funktioner fungerade bra i VOC appen från början som tex fjärrstart och förklimatisering samt körjournal.
Wifi-funktionen fick varken jag eller Volvohandlaren att fungera när bilen levererades.
Så det gick tillexempel inte att ladda ner appar till Bilen.

Men det skulle finnas en uppdatering som skulle fixa detta sa dom på verkstaden.

Den fungerade inte alls.
Inga funktioner i Volvo on call appen fungerar längre.
Bilen tar inga inställningar, allt går tillbaka till default läge.

Bilen har nu varit inne 3 ggr på verkstad och står fortfarande kvar där, sista gången blir nu en vecka.

Felkoderna som verkstaden fått fram har resulterat i att dom har bytt en reservhögtalare till VOC och en VCM-enhet utan framgång.
Volvos tekniska support har hitintills inte tyckt att det är prioriterat att fjärruppkoppla och felsöka min bil.

Min slutsats så här långt är att jag fått en defekt vara, och Volvos ansträngningar känns mediokra.
Vad betyder egentligen "Made By Sweden"?

Finns det någon som har varit med om något liknade och där det har löst sig, och kan rekommendera något?
Senast redigerad av 1 NilsErik, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
#1149997
Jag läste ditt inlägg både en och två gånger. Jag funderade på dina problem (som jag inte kan så mycket om) men "VOC i en snart 20 år gammal bil???"
Men så gick det upp för mig, du skulle ha skrivit ditt inlägg här i stället: http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=79

Jag är inte moderator, men om någon sådan läser detta så ser man genast att det är dags att göra om rubrikerna lite så att fler sådana här "fadäser" inte uppstår. Det är liksom lite skillnad på 15 - 20 år gamla och dagens nya V90.
av NilsErik
#1150070
Perra83 skrev:Återköp om de inte kan fixa bilen. Du ska inte behöva sätta dig in i mjukvaror och enheter på en ny bil.
Jag har tyvärr redan börjat betänka att återköp är ett alternativ.
Min bil är en tjänstebil och ett produktionsredskap. Lånebilen jag har känns som en påklädd moppe.
Det ända som är positivt är att återförsäljarens verkstadskille är toppen men han får inget/väldigt långsamt informationsflöde från Volvo.
av NilsErik
#1150072
Rådlös skrev:Jag läste ditt inlägg både en och två gånger. Jag funderade på dina problem (som jag inte kan så mycket om) men "VOC i en snart 20 år gammal bil???"
Men så gick det upp för mig, du skulle ha skrivit ditt inlägg här i stället: http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=79

Jag är inte moderator, men om någon sådan läser detta så ser man genast att det är dags att göra om rubrikerna lite så att fler sådana här "fadäser" inte uppstår. Det är liksom lite skillnad på 15 - 20 år gamla och dagens nya V90.
Ja det var ju lite rookie av mig, är det möjligt att rätta till det?
av Rådlös
#1150108
Njaaa... Det är nog bara att vänta tills någon moderator ser det här och flyttar det. Sedan får han börja fundera på att ändra rubriker för att skilja på gamla och nya V90.

Grejen är ju först och främst att när någon söker information på forumet så går vederbörande till den forumdel där hans bil borde finnas. Nu har du "huggit till" på första rubriken V90 som du såg. Och det råkar vara ett "misshugg". Så om vi tänker oss att någon har ett liknande fel och hittar ditt inlägg i en forumdel med 20 år gamla bilar, kan det bli lite förvirrande. ?:-/
Men om det blir flyttat inom nära tid så kanske det finns någon V90-ägare, nya modellen, som också känner igen problemet. Då är ju chansen större att du får ett någorlunda hållbart svar.
Så någon moderator, här har ni jobb!

En intressant fråga i sig med återköp. Berätta gärna hur det gick sedan.
av NilsErik
#1150189
Rådlös skrev:Njaaa... Det är nog bara att vänta tills någon moderator ser det här och flyttar det. Sedan får han börja fundera på att ändra rubriker för att skilja på gamla och nya V90.

Grejen är ju först och främst att när någon söker information på forumet så går vederbörande till den forumdel där hans bil borde finnas. Nu har du "huggit till" på första rubriken V90 som du såg. Och det råkar vara ett "misshugg". Så om vi tänker oss att någon har ett liknande fel och hittar ditt inlägg i en forumdel med 20 år gamla bilar, kan det bli lite förvirrande. ?:-/
Men om det blir flyttat inom nära tid så kanske det finns någon V90-ägare, nya modellen, som också känner igen problemet. Då är ju chansen större att du får ett någorlunda hållbart svar.
Så någon moderator, här har ni jobb!

En intressant fråga i sig med återköp. Berätta gärna hur det gick sedan.
Jag har nu ändrat rubriken lite så får vi se om någon moderator kan flytta detta till rätt avdelning.
Mekanikern från återförsäljaren ringde mig idag och berättade att han inte fått någon som helst hjälp med ärendet från Volvos helpdesk.
Jag så åt honom att höja upp ärendet så att det kommer på chefsnivå. Den här bilens + utrustningsnivå kostar brutto 668,000:- service avtal finns med.

En anna sak som är besynnerlig är att man kan få en nedvinkling/invinkling på de yttre backspeglarna så att man kan se tex linjerna på parkeringsplats i sidospeglarna när man lägger in backväxel, denna funktion går ej att ställa in personligen och spara. Med den bockad så vinklas speglarna in så mycket att man bara ser bilens plåt. Märkligt och obrukbart, mjukvara? För att kringgå detta så har jag gjort denna inställning på förare 2 som jag får trycka på när jag fickparkerar eller parkerar på parkeringsplats.

Jag vill också göra en mycket skarp säkerhetsvarning för Lane keep aid som ska förhindra bilen att lämna körfältet och hålla sig mellan linjerna, vid högre fart som tex på autobahn så fick denna funktion bilen att börja vobbla vid 170 kmh hade jag inte haft båda händerna på ratten så vet jag inte hur det skulle ha slutat. Lane Keep Aid borde kopplas ur automatiskt vid 130 kmh för säkerhetens skull, (säkerhet som är Volvos bästa säljargument). Mjukvara igen ? Jag spekulerar att denna funktion kommer att skapa dödsolyckor nere i europa om föraren inte är uppmärksam på detta och stänger av funktion själv innan körning på motorväg.

Pilot assist funktionen har samma tendenser den "studsar" mot sidolinjerna från höger sida till vänster sida till höger sida osv ja ni förstår. Använder man den i köer/tät trafik så är det inte bara obekvämt och vingligt det är även risk att man för "blåsa" om bilen bakom är en polisbil. Mjukvaran/algoritmen fungerar inte riktigt här heller tycker jag. Bilens teknik borde måtta in bilen och lägga den mellan linjerna.

För övrigt är denna bil med AWD är mycket behaglig på motorväg och suger fast mycket bra vid vägen i snö,i regn, högre fart, fungerar förträffligt oavsett körstil. Känner att jag förvandlats från ambassadör till bitter kund.
av Gorban
#1150508
NilsErik skrev:
Rådlös skrev:
En intressant fråga i sig med återköp. Berätta gärna hur det gick sedan.
Jag vill också göra en mycket skarp säkerhetsvarning för Lane keep aid som ska förhindra bilen att lämna körfältet och hålla sig mellan linjerna, vid högre fart som tex på autobahn så fick denna funktion bilen att börja vobbla vid 170 kmh hade jag inte haft båda händerna på ratten så vet jag inte hur det skulle ha slutat. Lane Keep Aid borde kopplas ur automatiskt vid 130 kmh för säkerhetens skull, (säkerhet som är Volvos bästa säljargument). Mjukvara igen ? Jag spekulerar att denna funktion kommer att skapa dödsolyckor nere i europa om föraren inte är uppmärksam på detta och stänger av funktion själv innan körning på motorväg.

Pilot assist funktionen har samma tendenser den "studsar" mot sidolinjerna från höger sida till vänster sida till höger sida osv ja ni förstår. Använder man den i köer/tät trafik så är det inte bara obekvämt och vingligt det är även risk att man för "blåsa" om bilen bakom är en polisbil. Mjukvaran/algoritmen fungerar inte riktigt här heller tycker jag. Bilens teknik borde måtta in bilen och lägga den mellan linjerna.

För övrigt är denna bil med AWD är mycket behaglig på motorväg och suger fast mycket bra vid vägen i snö,i regn, högre fart, fungerar förträffligt oavsett körstil. Känner att jag förvandlats från ambassadör till bitter kund.
Håller med om att LKA kan bli farlig på Autobahn i högre farter. Då vill man inte ha något som drar i ratten.

Funderar på vilken version du har av mjukvaran för Pilot Assist. Innan jag uppgraderade i november uppförde sig Pilot Assist som du beskriver. Efter uppdateringen fungerar funktionen mycket bättre. Jag använder den ofta i köer. Bara att lägga i Pilot Assist och låta bilen göra jobbet.
av NilsErik
#1150873
Gorban skrev:
NilsErik skrev:
Rådlös skrev:
En intressant fråga i sig med återköp. Berätta gärna hur det gick sedan.
Jag vill också göra en mycket skarp säkerhetsvarning för Lane keep aid som ska förhindra bilen att lämna körfältet och hålla sig mellan linjerna, vid högre fart som tex på autobahn så fick denna funktion bilen att börja vobbla vid 170 kmh hade jag inte haft båda händerna på ratten så vet jag inte hur det skulle ha slutat. Lane Keep Aid borde kopplas ur automatiskt vid 130 kmh för säkerhetens skull, (säkerhet som är Volvos bästa säljargument). Mjukvara igen ? Jag spekulerar att denna funktion kommer att skapa dödsolyckor nere i europa om föraren inte är uppmärksam på detta och stänger av funktion själv innan körning på motorväg.

Pilot assist funktionen har samma tendenser den "studsar" mot sidolinjerna från höger sida till vänster sida till höger sida osv ja ni förstår. Använder man den i köer/tät trafik så är det inte bara obekvämt och vingligt det är även risk att man för "blåsa" om bilen bakom är en polisbil. Mjukvaran/algoritmen fungerar inte riktigt här heller tycker jag. Bilens teknik borde måtta in bilen och lägga den mellan linjerna.

För övrigt är denna bil med AWD är mycket behaglig på motorväg och suger fast mycket bra vid vägen i snö,i regn, högre fart, fungerar förträffligt oavsett körstil. Känner att jag förvandlats från ambassadör till bitter kund.
Håller med om att LKA kan bli farlig på Autobahn i högre farter. Då vill man inte ha något som drar i ratten.

Funderar på vilken version du har av mjukvaran för Pilot Assist. Innan jag uppgraderade i november uppförde sig Pilot Assist som du beskriver. Efter uppdateringen fungerar funktionen mycket bättre. Jag använder den ofta i köer. Bara att lägga i Pilot Assist och låta bilen göra jobbet.
Problemet med mjukvaran har funnits ett tag och varit ett vanligt fel. Den nyast uppdateringen som jag känner till kom i februari-17 tack vare den så har dom kunnat lösa problemen på många biler men inte på min bil. Jag tror att någonstans i bilen så finns det ett hårdvarufel som gör att mjukvaran inte fungerar, bakläxan borde vara att koppla upp bilen på verkstan på kvällen och låta en programvara söka igenom komponent för komponent, system för system hela natten, så att man kan ringa in konflikten.

Jag håller med om att Pilot assist är en bra funktion i långsamtgående köer. Men min upplevelse är att man aldrig kan släppa ratten utan man är f örare hela tiden Pilot Assist är som namnet säger..assisterande ock inte att förväxla med Auto Pilot. Man får tex vara beredd på att tekniken inte fångar upp en medtrafikant som blinkar och ska byta fil och lägga sig framför dig, då ser tekniken inte den bilen förrän den ligger med alla hjulen i dit körfält och då kan man vara riktigt riktigt nära med resultatet att bilen bromsar hårt vilket kan resultera i att man blir påkörd bakifrån.
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]