Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1149384
eperste skrev:
herminge skrev:Min V90 har rullat 900 mil sen i oktober, med gnisslande bromsar i låga farter. Jag har snackat med verkstan flera gånger om detta. De säger att "Volvo hittade en lösning till XC90, så de borde hitta en till V90 också..." BIlen ska in på onsdag för att uppgradera bort VOC-problemet, fixa spärren till det icke-så-semi-automatiska insynsskyddet samt rikta om höger bakdörr. Får se om de har något svar på gnisslandet också. Jag skäms varje gång jag backar ut från uppfarten med min nya bil. Mest för att jag förmodligen väcker alla grannar...
Har också samma problem, Endast när jag backar ut från garaget på morgonen i låg fart, gnisslar så man tror grannen skall vakna. Efter att jag kört ett tag så testade jag att backa i låg fart, inga problem
Problemet har jag haft sedan leverans, Samt problem med VOC & låg batterinivå

Tycker faktiskt att de ska mecka med att byta allt på en bil bil kanske ibland förvärrar det hela, så nästan så jag vill vänta och se om problemet försvinner med tiden, men pinsamt är det :)
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1149388
DonutTony skrev:Gnisslande bromsar var/är ett problem på S,V och XC90. Först kom det nya skivor som skulle lösa problemet, sen nya belägg. Det har blivit bättre men inte helt bra med senaste generationen belägg. Mina belägg byttes vid senaste servicen för ca 4 veckor sen och kan fortfarande gnissla, särskilt när man backar. Välkänt problem om man pratar med verkstaden.
Hur vet man om man har senaste skivor och belägg? Min bil är uttagen 23 feb, byggd alltså i jan 17.
Användarvisningsbild
av Funk
#1149492
Spid3r skrev:
DonutTony skrev:Gnisslande bromsar var/är ett problem på S,V och XC90. Först kom det nya skivor som skulle lösa problemet, sen nya belägg. Det har blivit bättre men inte helt bra med senaste generationen belägg. Mina belägg byttes vid senaste servicen för ca 4 veckor sen och kan fortfarande gnissla, särskilt när man backar. Välkänt problem om man pratar med verkstaden.
Hur vet man om man har senaste skivor och belägg? Min bil är uttagen 23 feb, byggd alltså i jan 17.
Du bör ha senaste varianten...vi har bilar byggda strax innan årsskiftet och ännu har jag inte hört någon av dem gnissla. Tidiga bilar av första årsmodellen av XC90 var hemska, men inte dom som jag kört på senare tid så det går framåt.

/Thomas
Användarvisningsbild
av eperste
#1149585
Funk skrev:
Spid3r skrev:
DonutTony skrev:Gnisslande bromsar var/är ett problem på S,V och XC90. Först kom det nya skivor som skulle lösa problemet, sen nya belägg. Det har blivit bättre men inte helt bra med senaste generationen belägg. Mina belägg byttes vid senaste servicen för ca 4 veckor sen och kan fortfarande gnissla, särskilt när man backar. Välkänt problem om man pratar med verkstaden.
Hur vet man om man har senaste skivor och belägg? Min bil är uttagen 23 feb, byggd alltså i jan 17.
Du bör ha senaste varianten...vi har bilar byggda strax innan årsskiftet och ännu har jag inte hört någon av dem gnissla. Tidiga bilar av första årsmodellen av XC90 var hemska, men inte dom som jag kört på senare tid så det går framåt.

/Thomas
Min V90 är byggd 23/12, den är på verkstad nu, dom skall byta bromsbelägg bak på den imorgon, Återkommer med resultatet
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1149676
Snackade med teknikern idag, han säger att det kommer en lösning inom kort (om någon månad säkert).
Senast redigerad av 1 Spid3r, redigerad totalt 0 gånger.
av Tillslut
#1149898
Har haft min inne förra veckan, de bytte klossar fram och skivor bak. Gnisslet försvann... och ersattes av en annan ton av gnissel. Mer tjutande. Ny tid om två veckor...
av Tillslut
#1149899
Tillslut skrev:Har haft min inne förra veckan, de bytte klossar fram och skivor bak. Gnisslet försvann... och ersattes av en annan ton av gnissel. Mer tjutande. Ny tid om två veckor...
(XC90 my16)
av herminge
#1149927
Jag har haft min V90 inne under dagen, så i morrn bitti blir det första testet om bromsarna gnisslar eller ej.

En positiv sak jag har testat redan är VOC. Jag kunde fjärrstarta direkt, S/S fungerade igen, och jag kunde till och med lägga till en start av värmare från appen på schema. Och bilen var varm när jag skulle åka! Det har aldrig funkat tidigare.
Användarvisningsbild
av eperste
#1150178
Återkoppling:
Gnisslet är nu borta efter byte av bromsbelägg bak
av Tillslut
#1154422
Min XC90 är nu tillbaka efter an andra runda på verkstad. Den här gången byttes även bromsskivor fram förutom tidigare bytta klossar fram och skivor bak. Än så länge inget gnissel...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]