Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1168926
Spid3r skrev:
Robbi skrev:
Spid3r skrev:Är det någon som kan förklara fenomenet med att bromsarna är "svampigare" nu, de tar sämre helt enkelt?
Kan det vara så att bromsskivorna måste "köras in"?
Kan det vara att de inte har luftat systemet tillräckligt bra? Åk tillbaks och be verkstan kolla upp.
Tack ska göra det...tror att snart är de trötta på mig :)
Det är aldrig du som kund, som köpt en bil för en halv mille, som ska dåligt samvete. Det ska fungera, det är därför du köpt en såpass dyr bil. Det är också det garantier är till för. Dessutom räknar de kallt med lite strul på nya modeller.
Användarvisningsbild
av Speedwest
#1206452
Jag har problemet varje morgon när jag backar från uppfarten. V90 som snart gått 1000 mil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1206571
Speedwest skrev:Jag har problemet varje morgon när jag backar från uppfarten. V90 som snart gått 1000 mil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag fick mina utbytta på garanti.
av Djungelbrand
#1206635
Har också detta problem, gnisslar/knakar som fan när man bromsar i låg fart. Nästan pinsamt på parkeringar och när man kör ut från garageuppfarten.

Jag hade inne min på service för ett par veckor sedan och dom testade och höll med om att det inte skulle låta såhär. Jag sa att vissa hade fått utbytta belägg och skivor men detta var inget dom kände till. Efter mycket tjöt så kollade dom upp det hela och då fanns det tydligen inlagt som ett känt problem. Volvo jobbar tydligen på att ta fram en ny bromsokshållare/fäste för att lösa problemet. Så det är bara att vänta...
Användarvisningsbild
av eperste
#1206887
Speedwest skrev:Jag har problemet varje morgon när jag backar från uppfarten. V90 som snart gått 1000 mil.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fick mina bromsskivor fram bytta från 17tum till 16tum i juni, då försvann gnisslet, Volvo sa då att man jobbade på problemet.
Har ej hört något from dom. När det är fixat skall dom byta tillbaka till 17tums skivor
av Christerv70
#1206906
Jag har också detta problem. Hade en bokad tid i maj, men fick hämta ut bilen utan åtgärd då man tydligen ändrat sig från Volvo angående byte av skivor och klossar eftersom gnisslet återkommer. Har pratat med säljaren och verkstaden flera gånger. En lösning ska vara på gång till årsskiftet enligt det senaste budet.
Det jag undrar är om alla s/v90 som rullar ute på vägarna har detta fenomen eller om det slumpmässigt drabbar vissa bilar?
av AndS
#1206910
En funderingar, har ni provat att göra några kraftiga inbromsning för det hjälpte på en del V70II och var en rekommendation, kunde hända för de som körde lugnt och ofta motorbromsade. Tänkte om de kunde vara en quick and dirty lösning tills Volvo kan åtgärda.
Sedan funderar jag, kan det påverkas om man kör ofta med ACC som ligger och småbromsar att man får en yta som blir mera gnisselkänslig?
av Christerv70
#1206921
AndS skrev:En funderingar, har ni provat att göra några kraftiga inbromsning för det hjälpte på en del V70II och var en rekommendation, kunde hända för de som körde lugnt och ofta motorbromsade. Tänkte om de kunde vara en quick and dirty lösning tills Volvo kan åtgärda.
Sedan funderar jag, kan det påverkas om man kör ofta med ACC som ligger och småbromsar att man får en yta som blir mera gnisselkänslig?
Har inte provat kraftiga inbromsningar, enligt en jag pratade med på verkstaden så hjälper inte det. Jag har haft 4 nya Volvo sedan 2009 samt en privat som min fru har och ingen av dessa har haft skrikande bromsar. Min fars 30 år gamla 240 hade inte skrikande bromar och han körde 150 mil om året.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]