Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149203
uniformerad skrev:
maranander skrev:
uniformerad skrev:Har kikat runt lite på forumet för att se om jag kan hitta några kommentarer på nya XC90. Finns en hel del, men säkert 90% handlar om alla fel det är på bilen, man kan nästa tro att ingen är nöjd med sin bil?
Så, finns det någon som är nöjd med sin XC90?
Nyfiken på komfort, ljudnivå, lastförmåga, kvalitet, och ja, jag vet att många tycker att ljudnivån är för hög och kvalitén brister, men någon borde ju rimligen vara nöjd med något?

Orsaken till in fundering är att vi, jag och sambon på tisdag skall ta en dust med Bilia avseende återköp/bilbyte av vår XC70 -16, de återkommande felen har gjort att även Bilia har insett att de inte kan fixa dem och nu är det dags för återköp, hoppas jag..
Vi valde just en XC70 när vi bör bil för utrymmet, men då det inte finns nya XC70 att få tag på, särskilt inte med den utrustning vi vill ha så överväger vi att byta till XC90. Självklart blir det till att lägga en hög pengar mellan, men är det värt det?
Vi hade XC90 tidigare, och den saknar vi dagligen så en ny skulle sitta fint.
Har kikat på en som vi kan få princip direkt, vilket är ett krav med följande spec, kan det vara något?

Volvo XC90 D5 AWD R-Design
- Automat
- Bursting blå
- Nappa Sport R-Design klädsel
- 20 tum hjul
- Teknikpaket Pro
- Lounge R Pro
- Klimatpaket (ej rattvärme)
- Aktivt chassi
- Luftfjädring
- Parkeringskamera 360
- Smartphone link Apple
- Sensus 9" PS Bower & Wilkins
- VOC

Vad tror ni som är experter, kan det vara något?
Vi kör inte så långt, mellan 2500 och 3000 mil/år, oftast korta sträckor, men två till tre gånger till Lappland samt någon resa till medelhavet då och då, vilket borde tala för D5:an.
Oerhört nöjd med min XC90. Jodå, den har haft de flesta barnsjukdomarna, men nästan alla är åtgärdade och Volvo har kompenserat med t ex fri bil och gratis uppgradering till Pilot Assist 2. Men vad har du haft för problem med XC70?
En hel del, men allvarligast är takluckan som läcker, fått den utbytt två gånger men det rinner fortfarande in regnvatten och smältvatten, så pass mycket att det droppade ner på oss i framsätet. Bilia har försökt att fixa problemet fem gånger sedan augusti så nu får det räcka.
Utöver takluckan har vi haft problem med radio och skärm som stänger av sig då och då. Man har kört in ny programvara och senast bytt en mängd sladdar, senast i januari, återstår att se om det fixar det hela. Slutligen har vi haft problem med missljud från växelspaken, inledningsvis bara vid acceleration och vid ett varvtal över 2000 rpm, men efter det att de bytt hela växelspaksstället så är missljudet mer konstant.
Som grädde på moset så repade de ena dörren vid ett av sina försök att laga takluckan, så nu är ena sidan omlackerade.

Återstår att se hur dialogen med Bilia går nu på tisdag, lämnar troligen över det till sambon som är bättre på lagar och avtal och framförallt en jävel på att förhandla. Med mitt temperament så ska jag nog mest sitta tyst för att inte riskera att explodera ett par gånger! :shock:
LÄmna tillbaka bilen och begär en ny. De har tre gånger på sig att fixa ett fel...
#1149216
Jag har haft något enstaka bekymmer. C4 har bytts ut runt om pga tillverkaren hade nåt strul, sen har jag fått nytt batteri och uppdatering pga VOC i veckan som var. Men jag måste säg att jag är imponerad av hur lättkörd bilen är. Den är tyst, lyxig, hyfsat snål och ungarna älskar den! Jag är allt som allt supernöjd!

Det enda jag gjort är att lägga till PA2 vilket var bra för motorvägskörning. I övrigt tror jag den har det mesta.
#1149229
En hel del, men allvarligast är takluckan som läcker, fått den utbytt två gånger men det rinner fortfarande in regnvatten och smältvatten, så pass mycket att det droppade ner på oss i framsätet. Bilia har försökt att fixa problemet fem gånger sedan augusti så nu får det räcka.
Utöver takluckan har vi haft problem med radio och skärm som stänger av sig då och då. Man har kört in ny programvara och senast bytt en mängd sladdar, senast i januari, återstår att se om det fixar det hela. Slutligen har vi haft problem med missljud från växelspaken, inledningsvis bara vid acceleration och vid ett varvtal över 2000 rpm, men efter det att de bytt hela växelspaksstället så är missljudet mer konstant.
Som grädde på moset så repade de ena dörren vid ett av sina försök att laga takluckan, så nu är ena sidan omlackerade.

Återstår att se hur dialogen med Bilia går nu på tisdag, lämnar troligen över det till sambon som är bättre på lagar och avtal och framförallt en jävel på att förhandla. Med mitt temperament så ska jag nog mest sitta tyst för att inte riskera att explodera ett par gånger! :shock:[/quote]

LÄmna tillbaka bilen och begär en ny. De har tre gånger på sig att fixa ett fel...[/quote]

Sker förhoppningsvis på tisdag, ska bli spännande och se hur det mötet slutar.
#1149266
maranander skrev:Förutom den löjligt lilla tanken i T8:an då!

Kommer +-300 mil på en tank så jag ska inte klaga :wink:

Men visst kör man bara långresor utan laddningsmöjlighet är det säkert tjatigt. Den är dock inte alls törstig. Körde en vecka utan att kunna ladda, 90% motorväg resten stad och snittet blev ändå bara 0,87 uppmätt vid pump.

Åter till fel på XC90. Den första jag körde var en hyrbil. Under 9 mån och 4000 mil var den inne på verkstan en gång och det var service. Då påpekade jag att hastighetsmätarklustret startat om under körning vid några tillfällen. Löstes med ny mjukvara. Jag var jätteimponerad, då det var en väldigt tidigt byggd XC90, så jag förväntade mig att behöva åka in med den npgra gånger, men icke! :D
#1149510
maranander skrev: ...och gratis uppgradering till Pilot Assist 2.
Går det?
#1149516
GustavB skrev:
maranander skrev: ...och gratis uppgradering till Pilot Assist 2.
Går det?
Jepp det går, fick min också uppgraderad till Pilot Assist 2 utan kostnad.
Egentligen kostar det någonstans runt 1400:-men i mitt fall så fick jag det på Goodwill (tror kostnaden för programvaran var låg för ÅF).
#1149767
DonutTony skrev:
GustavB skrev:
maranander skrev: ...och gratis uppgradering till Pilot Assist 2.
Går det?
Jepp det går, fick min också uppgraderad till Pilot Assist 2 utan kostnad.
Egentligen kostar det någonstans runt 1400:-men i mitt fall så fick jag det på Goodwill (tror kostnaden för programvaran var låg för ÅF).

Ojdå, det var man inte förberedd på. Trodde aldrig man skulle få det. Dags att åka till handlaren på lunchen då!
#1149926
uniformerad skrev:En hel del, men allvarligast är takluckan som läcker, fått den utbytt två gånger men det rinner fortfarande in regnvatten och smältvatten, så pass mycket att det droppade ner på oss i framsätet. Bilia har försökt att fixa problemet fem gånger sedan augusti så nu får det räcka.
Utöver takluckan har vi haft problem med radio och skärm som stänger av sig då och då. Man har kört in ny programvara och senast bytt en mängd sladdar, senast i januari, återstår att se om det fixar det hela. Slutligen har vi haft problem med missljud från växelspaken, inledningsvis bara vid acceleration och vid ett varvtal över 2000 rpm, men efter det att de bytt hela växelspaksstället så är missljudet mer konstant.
Som grädde på moset så repade de ena dörren vid ett av sina försök att laga takluckan, så nu är ena sidan omlackerade.

Återstår att se hur dialogen med Bilia går nu på tisdag, lämnar troligen över det till sambon som är bättre på lagar och avtal och framförallt en jävel på att förhandla. Med mitt temperament så ska jag nog mest sitta tyst för att inte riskera att explodera ett par gånger! :shock:
LÄmna tillbaka bilen och begär en ny. De har tre gånger på sig att fixa ett fel...[/quote]

Sker förhoppningsvis på tisdag, ska bli spännande och se hur det mötet slutar.[/quote]
Hur gick det?
#1150184
Haft min xc90 i 2 månader! Det enda jag varit besviken med är parkvärmaren och VOC, men hoppas uppdateringar löser detta. Annars måste jag säga att det är den bästa bilen jag har ägt, den är en dröm att köra. Ju mer man kör den desto mer gillar man den, den är tyst bekväm och smidig när man vant sig vid storleken. Känslan på materialen är väldigt bra och enligt mitt tycke i klass med BMW och mercedes för 200k lägre pris. Utseende mässigt är det också den finaste suven på marknaden, älskar att den sänker sig när man parkerar(luftfjädring) lätt att komma ut och i bilen samt att den ser så läcker ut när den är låg. Tidigare har jag sagt att jag aldrig kommer köpa en volvo när det finns så mycket annat att välja på men det fick jag äta upp fort, när xc90 kom blev jag och frugan helt kära och bestämde oss efter provkörning av Cayenne, x5 att det var en xc99 vi skulle ha.
Som andra skrivit så blir trådarna oftast baserade på saker som inte fungerar, men de jag har pratat med som har en xc90 är lika förtjusta i den som jag.

Om ni funderar på en Suv så åk till återförsäljare och provkör innan ni tar beslut på annat, nej jobbar inte som säljare eller på Volvo :D
#1150275
ansjo skrev:
uniformerad skrev:En hel del, men allvarligast är takluckan som läcker, fått den utbytt två gånger men det rinner fortfarande in regnvatten och smältvatten, så pass mycket att det droppade ner på oss i framsätet. Bilia har försökt att fixa problemet fem gånger sedan augusti så nu får det räcka.
Utöver takluckan har vi haft problem med radio och skärm som stänger av sig då och då. Man har kört in ny programvara och senast bytt en mängd sladdar, senast i januari, återstår att se om det fixar det hela. Slutligen har vi haft problem med missljud från växelspaken, inledningsvis bara vid acceleration och vid ett varvtal över 2000 rpm, men efter det att de bytt hela växelspaksstället så är missljudet mer konstant.
Som grädde på moset så repade de ena dörren vid ett av sina försök att laga takluckan, så nu är ena sidan omlackerade.

Återstår att se hur dialogen med Bilia går nu på tisdag, lämnar troligen över det till sambon som är bättre på lagar och avtal och framförallt en jävel på att förhandla. Med mitt temperament så ska jag nog mest sitta tyst för att inte riskera att explodera ett par gånger! :shock:
LÄmna tillbaka bilen och begär en ny. De har tre gånger på sig att fixa ett fel...
Sker förhoppningsvis på tisdag, ska bli spännande och se hur det mötet slutar.[/quote]
Hur gick det?[/quote]

Ja, de tar tillbaka bilen, men de vill hitta en annan XC70 till oss. Helt ok för mig då vi trivs bra med den. Dock har säljarna meddelat att det blir svårt då vi kräver samma spec som vi har, samma årsmodell och samma miltal. Då de bara tar bilar som finns hos Bilia är utbudet tunt.
Personligen lutar jag mest mot en XC90, dock inte sprillans utan någon som gått några mil, hinner bara hitta en så säljs den då jag vet vad jag vill ha.
Återstår att se när de bestämmer sig för att sluta leta XC70 och köpa till baka vår bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Anders And (Danske Kalle Anka)

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Ett tips, kolla att nuvarande generator är 15[…]