Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1148944
Har kikat runt lite på forumet för att se om jag kan hitta några kommentarer på nya XC90. Finns en hel del, men säkert 90% handlar om alla fel det är på bilen, man kan nästa tro att ingen är nöjd med sin bil?
Så, finns det någon som är nöjd med sin XC90?
Nyfiken på komfort, ljudnivå, lastförmåga, kvalitet, och ja, jag vet att många tycker att ljudnivån är för hög och kvalitén brister, men någon borde ju rimligen vara nöjd med något?

Orsaken till in fundering är att vi, jag och sambon på tisdag skall ta en dust med Bilia avseende återköp/bilbyte av vår XC70 -16, de återkommande felen har gjort att även Bilia har insett att de inte kan fixa dem och nu är det dags för återköp, hoppas jag..
Vi valde just en XC70 när vi bör bil för utrymmet, men då det inte finns nya XC70 att få tag på, särskilt inte med den utrustning vi vill ha så överväger vi att byta till XC90. Självklart blir det till att lägga en hög pengar mellan, men är det värt det?
Vi hade XC90 tidigare, och den saknar vi dagligen så en ny skulle sitta fint.
Har kikat på en som vi kan få princip direkt, vilket är ett krav med följande spec, kan det vara något?

Volvo XC90 D5 AWD R-Design
- Automat
- Bursting blå
- Nappa Sport R-Design klädsel
- 20 tum hjul
- Teknikpaket Pro
- Lounge R Pro
- Klimatpaket (ej rattvärme)
- Aktivt chassi
- Luftfjädring
- Parkeringskamera 360
- Smartphone link Apple
- Sensus 9" PS Bower & Wilkins
- VOC

Vad tror ni som är experter, kan det vara något?
Vi kör inte så långt, mellan 2500 och 3000 mil/år, oftast korta sträckor, men två till tre gånger till Lappland samt någon resa till medelhavet då och då, vilket borde tala för D5:an.
#1148950
Man ska vara medveten om att på detta forum, precis som på alla andra produktforum så är det negativa kommentarer som vädras mest. På varje missnöjd person finns det säkert tusentals som är nöjda och som inte upplever några som helst problem.

Slutsats. Kommentarer på detta forum ska inte ses som någon som helst indikation på hur verkligheten ser ut. Personer som postar här är med stor säkerhet inte en genomsnittsvolvoägare på något sätt.

:) F
#1148953
Jag är ägare av en ungefär identiskt specad XC90 som den du tittar på. Jag har haft den i c:a en månad nu och är väldigt nöjd. Inga större problem haft strul med VOC men fått programvaran uppdaterad och nu funkar det fint.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1148954
thread skrev:Man ska vara medveten om att på detta forum, precis som på alla andra produktforum så är det negativa kommentarer som vädras mest. På varje missnöjd person finns det säkert tusentals som är nöjda och som inte upplever några som helst problem.

Slutsats. Kommentarer på detta forum ska inte ses som någon som helst indikation på hur verkligheten ser ut. Personer som postar här är med stor säkerhet inte en genomsnittsvolvoägare på något sätt.

:) F

Jag är väl medveten om att man främst lyfter fram fel och annat negativt här på forumet, men även de som har strul med sina bilar borde kunna bidra med något positivt, annars skulle du knappast ha bilen kvar, så en än gång, låt mig höra vad som är bra med er XC90!
#1148960
Ja, jag är mycket nöjd. 5 månader/800+ mil, och inte ett enda problem. Bilen er rymlig, känns lyxig, sjuk prestanda för en bil i den storleken (T8), skön ljud (B&W), mycket bra komfort, man vill egentligen aldrig lämna bilen. Inte ens efter flera timmars resa. What's not to like?
#1148986
uniformerad skrev:Har kikat runt lite på forumet för att se om jag kan hitta några kommentarer på nya XC90. Finns en hel del, men säkert 90% handlar om alla fel det är på bilen, man kan nästa tro att ingen är nöjd med sin bil?
Så, finns det någon som är nöjd med sin XC90?
Nyfiken på komfort, ljudnivå, lastförmåga, kvalitet, och ja, jag vet att många tycker att ljudnivån är för hög och kvalitén brister, men någon borde ju rimligen vara nöjd med något?

Orsaken till in fundering är att vi, jag och sambon på tisdag skall ta en dust med Bilia avseende återköp/bilbyte av vår XC70 -16, de återkommande felen har gjort att även Bilia har insett att de inte kan fixa dem och nu är det dags för återköp, hoppas jag..
Vi valde just en XC70 när vi bör bil för utrymmet, men då det inte finns nya XC70 att få tag på, särskilt inte med den utrustning vi vill ha så överväger vi att byta till XC90. Självklart blir det till att lägga en hög pengar mellan, men är det värt det?
Vi hade XC90 tidigare, och den saknar vi dagligen så en ny skulle sitta fint.
Har kikat på en som vi kan få princip direkt, vilket är ett krav med följande spec, kan det vara något?

Volvo XC90 D5 AWD R-Design
- Automat
- Bursting blå
- Nappa Sport R-Design klädsel
- 20 tum hjul
- Teknikpaket Pro
- Lounge R Pro
- Klimatpaket (ej rattvärme)
- Aktivt chassi
- Luftfjädring
- Parkeringskamera 360
- Smartphone link Apple
- Sensus 9" PS Bower & Wilkins
- VOC

Vad tror ni som är experter, kan det vara något?
Vi kör inte så långt, mellan 2500 och 3000 mil/år, oftast korta sträckor, men två till tre gånger till Lappland samt någon resa till medelhavet då och då, vilket borde tala för D5:an.
Oerhört nöjd med min XC90. Jodå, den har haft de flesta barnsjukdomarna, men nästan alla är åtgärdade och Volvo har kompenserat med t ex fri bil och gratis uppgradering till Pilot Assist 2. Men vad har du haft för problem med XC70?
#1149030
maranander skrev:
uniformerad skrev:Har kikat runt lite på forumet för att se om jag kan hitta några kommentarer på nya XC90. Finns en hel del, men säkert 90% handlar om alla fel det är på bilen, man kan nästa tro att ingen är nöjd med sin bil?
Så, finns det någon som är nöjd med sin XC90?
Nyfiken på komfort, ljudnivå, lastförmåga, kvalitet, och ja, jag vet att många tycker att ljudnivån är för hög och kvalitén brister, men någon borde ju rimligen vara nöjd med något?

Orsaken till in fundering är att vi, jag och sambon på tisdag skall ta en dust med Bilia avseende återköp/bilbyte av vår XC70 -16, de återkommande felen har gjort att även Bilia har insett att de inte kan fixa dem och nu är det dags för återköp, hoppas jag..
Vi valde just en XC70 när vi bör bil för utrymmet, men då det inte finns nya XC70 att få tag på, särskilt inte med den utrustning vi vill ha så överväger vi att byta till XC90. Självklart blir det till att lägga en hög pengar mellan, men är det värt det?
Vi hade XC90 tidigare, och den saknar vi dagligen så en ny skulle sitta fint.
Har kikat på en som vi kan få princip direkt, vilket är ett krav med följande spec, kan det vara något?

Volvo XC90 D5 AWD R-Design
- Automat
- Bursting blå
- Nappa Sport R-Design klädsel
- 20 tum hjul
- Teknikpaket Pro
- Lounge R Pro
- Klimatpaket (ej rattvärme)
- Aktivt chassi
- Luftfjädring
- Parkeringskamera 360
- Smartphone link Apple
- Sensus 9" PS Bower & Wilkins
- VOC

Vad tror ni som är experter, kan det vara något?
Vi kör inte så långt, mellan 2500 och 3000 mil/år, oftast korta sträckor, men två till tre gånger till Lappland samt någon resa till medelhavet då och då, vilket borde tala för D5:an.
Oerhört nöjd med min XC90. Jodå, den har haft de flesta barnsjukdomarna, men nästan alla är åtgärdade och Volvo har kompenserat med t ex fri bil och gratis uppgradering till Pilot Assist 2. Men vad har du haft för problem med XC70?
En hel del, men allvarligast är takluckan som läcker, fått den utbytt två gånger men det rinner fortfarande in regnvatten och smältvatten, så pass mycket att det droppade ner på oss i framsätet. Bilia har försökt att fixa problemet fem gånger sedan augusti så nu får det räcka.
Utöver takluckan har vi haft problem med radio och skärm som stänger av sig då och då. Man har kört in ny programvara och senast bytt en mängd sladdar, senast i januari, återstår att se om det fixar det hela. Slutligen har vi haft problem med missljud från växelspaken, inledningsvis bara vid acceleration och vid ett varvtal över 2000 rpm, men efter det att de bytt hela växelspaksstället så är missljudet mer konstant.
Som grädde på moset så repade de ena dörren vid ett av sina försök att laga takluckan, så nu är ena sidan omlackerade.

Återstår att se hur dialogen med Bilia går nu på tisdag, lämnar troligen över det till sambon som är bättre på lagar och avtal och framförallt en jävel på att förhandla. Med mitt temperament så ska jag nog mest sitta tyst för att inte riskera att explodera ett par gånger! :shock:
#1149032
Har bara positivt att säga om min xc90.
Mycket tystare än min V70 och tystare än alla andra bilar jag kört.
Komforten är nästan för bra om det är möjligt, skulle jag köra trött är risken för att somna stor.
Jag kör därför inte trött..
Ljudet är ok i min, skulle i ärlighetens namn valt b&w.
Förbrukningen är toppen och luftfjädringen underbar.
Nästa bil om tre år blir en likadan men med b&w!
#1149040
Kör (bland annat) en fullmatad T8 Inscription. Underbar bil. Den mest kompletta bilen jag någonsin kört. :-)-)

Körde en fullmatad D5 Inscription ca 4000mil innan T8an och den var också helt underbar. Men drivlinan i T8an är outstanding!! :D
#1149076
Nästan så att jag börjar bli sugen på en T8, men det är inte realistiskt, vara sig pris eller möjlighet att ladda, för det lär man väl behöva göra då och då?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]