Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
#1148856
Ni med XC90 med luftfjädring... Använder ni funktionen "instegshjälp" som innebär att bilen sänker sig automatiskt vid i- och urstigning? jag tycker själv att det är en cool funktion men kommer på mig själv med att dra mig för att använda den. Jag tror att min magkänsla är att jag inte vill slita på systemet/komponenterna i onödan. Är detta måne en onödig farhåga?
#1148864
Kan tänka mig att man kanske sliter extra med funktionen på. Eller så mår dom bara bra att användas lite mer..
Jag kör i alla fall med det från dag ett.
Tycker det är riktigt bra och min fru hade aldrig velat ta bilen i annat fall. Märker också att de minsta barnen tycker om det också som får det lättare att ta sig i och ur.
Jag tar för givet att det håller i längden annars får det anses som garantifel hoppas jag, funktionen finns där för att användas!
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1148869
Ja det är just de två synsätten jag pendlar mellan. Dvs, 1- komponenter mår bra av att användas (det brukar man ju säga om t ex AC, som ju mår bäst av att ständigt vara aktiv), eller 2- varför slita på dyra komponenter i onödan. Garanti är jag tveksam till. Problem med komponenter inom luftfjädringen brukar visa sig efter garantin gått ut, vilket gör det till mitt problem när det väl uppstår.
#1148873
Jag har inte full koll att det stämmer men har ett par kunder som kör bussar och lastbilar med luftfjädring som används flitigt var dag och dom har inte några problem relaterat till fjädringen.
Det var efter jag pratat med dom om det som jag la till det i min beställning.
Det är väg ganska nytt för Volvo pv men för deras andra fordon är det inte så ny teknik.
Jag tror det är riskfritt att använda.
av Gorban
#1148968
Det finns ju en annan tråd här som handlar om eventuella problem med luftfjädringen. BMW och även andra märken har återkommande typfel på dessa komponenter så i alla fall på lite äldre bilar blir det en källa till återkommande reparationer.
#1149170
Vi får vara testpersoner. Du använder det inte och jag kör luftfjädring för fullt.
Om ett tag märker vi vad som händer...
2st bilar måste väl vara ett bra snitt! :-)
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1150722
När man parkerat och stängt av motorn så sänker bilen sig själv och visar detta i förardisplayen. Men när man startar och kör iväg igen så märker jag inte att den höjer sig, och det visas ingenting i förardisplayen. Vad är det jag missar? Hur fungerar det för er? Det står ju i manualen att det är när bilen börjar rulla som den ska återgå till komfortläge?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]