Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
#1148555
..med mitt första problem.
Jag har för övrigt verkligen inte ett måndags ex. Allt fungerar helt klockrent och jag är mycket nöjd med bilen.
Till och med VOC fungerar som en dans vilket är skönt.
I morgon är det dags för en vecka med familjen i fjällen och jag såg verkligen fram emot den långa bilresan.
Tills nu när jag hoppas in i bilen och knapparna under centerdisplayen har slutat fungera, dvs volym, byta låtar, värme för fram och bakruta.
på samma gång har även "drive mode" lagt av så jag kan inte heller välja körläge..

gick in i ägarmanualen i centerdisplayen och söker på ordet "säkring" kommer bara till en sida där det står "se den utskrivna ägarmanualen" inget jag fått vad jag vet.. Ringde säljaren som i sin tur pratade med tekniker som absolut inte trodde det var en säkring utan att jag ska svänga förbi med bilen.. synd bara att jag ska åka imorgon bitti.

Nån som vet om det kan vara en säkring eller har upplevt samma problem och fått det löst??
#1148571
Om den inte hoppar igång efter att bilen varit låst en kvart så prova att koppla ur batteriet till imorgon.
#1148588
Sleeper skrev:Andra gången på ett dygn jag föreslår detta men..

Har du provat att resetta batteriet?
Jag har sett att du sagt det i annat case. Hur resettar man batteriet?
av EssDee
#1148590
Jacobsson skrev:
Sleeper skrev:Andra gången på ett dygn jag föreslår detta men..

Har du provat att resetta batteriet?
Jag har sett att du sagt det i annat case. Hur resettar man batteriet?
Tror att man kopplar av kablarna från batteriet och sedan kortsluter kablarna (ej batteriet). Då går all ström ut ur alla kondensatorer. Har hört detta på verkstad men kolla gärna med någon annan innan.

Symtomen du har fick jag när jag satt i min V90 och pillade med diverse inställningar. Dock så var det inte mitt pillande som gjorde att knapparna inte fungerade, det var för att "tändningen" inte var på. Efter att ha vridit på startknappen så fungerade allt igen. Har du samma problem när motorn är igång?
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1148593
Jag har aldrig gjort det själv så jag ska nog inte vara den som ger dig en instruktion. Men folk brukar säga "lossa minuspolen bara" när detta åtgärd föreslås. Lättgooglad sak förstås.

När bärgaren gjorde detta på min bil (dagen innan vår fjällresa) så hade han en hylsnyckel (10an?) och batteriet sitter bakom täckkåpan länst bak till vänster i bagageutrymmet. Han väntade någon minut innan han kopplade tillbaks och då var den norska reseten fullbordad och bilen funkade som den skulle igen. Han föreslog att jag själv skulle ha aktuellt verktyg i bilen så att jag kunde göra detta själv om mitt problem, eller annat konstigt problem återkom, så det är inte att betrakta som vårdslöst.
#1148631
Gjorde ett test med att bara koppla av ena polen från batteriet, väntade 15min och satte tillbaka och vips så fungerade allt igen.
Vet inte om det kallas reset eller vad men fungerade gjorde det.
Tack för tipsen!
av perhall
#1148644
Bärgare kan vara grymt vårdslösa, jag skulle inte ta för givet att det de säger är korrekt... fick själv lacka om och rikta en dörr efter att en bärgare skulle ta sig in i min batteritomma bil...
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]