Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1148694
Kanske dags för Volvo att sätta en huvudströmbrytare på huven på 90 serien.

Verkar vara en bil i klassen då 50 serien kom, enormt mycket sjukdomar de första åren.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1148696
Känns tyvärr som att det felet kommer komma tillbaka om det fixades med att koppla av batteriet
av Pekå
#1148698
Härligt att det fungerade med goda råden :D men vad gäller rent allmänt om bilen strejkar som i detta fall redan hemma på parkeringen inför en fjällsemester och inte ens bärgaren lyckas få igång bilen ? Är det bara att åka till närmsta Biluthyrning fredag kväll o plocka ut en bil. Ska man utgå ifrån att man blir ersatt för hyrbilen i en vecka?
Användarvisningsbild
av Funk
#1148700
Även om det ibland fungerar att lossa på batterijorden så skall man vara medveten om att det kan försvåra felsökning på verkstad eftersom en hel del felkoder också raderas i samband med detta. Står man med obrukbar bil så är det klart att det är en nödlösning som kanske måste göras, men har man ett mindre allvarligt fel så kan det vara bra om verkstaden faktiskt har felkoder att läsa ut..

/Thomas
#1148784
Funk: håller givetvis med. Det var också vad Volvo sa. "Om problemet är kvar imorgon kör förbi en volvoverkstad på vägen till fjällen" jag ville i alla fall försöka ha det löst innan. Eventuellt återkommer problemet och då blir det Volvo nästa.
Det här med felkoder, visst är det något bara Volvo ser?
Eller sparas alla felkoderna i meddelanden i bilen också?
Eller finns det någon annan stans där jag kan se mina felkoder i bilen?
Användarvisningsbild
av Sleeper
#1148789
Du kan läsa ut felkoder själv, men då behöver du en sk OBD-läsare för att läsa ut felkoder. Kostar ett par hundra att köpa. Men det är till liten nytta för dig skulle jag tro. Felkoderna sparas i bilen och är just till för att underlätta felsökning.

I BMW-världen, där jag senast kommer ifrån, kan motsvarande OBD-läsare användas för att programmera om bilens mjukvara. T ex kan man programmera att stop/start ska vara AV i default, vad som ska visas i förardisplayen, ljusstyrka på DRL och mycket mer. Kan sakna denna möjlighet hos Volvo faktiskt.
Användarvisningsbild
av Funk
#1148910
Felkoder kan man normalt inte läsa ut i bilen utan verktyg. Dom generiska som gäller de öppna systemen som kollas på besiktningen kan man läsa ur med en enkel felkodsläsare. ..
Sen blir det svårare, Volvo pratar ett eget språk som kräver VIDA eller liknande för att läsa ur andra saker, och när det gäller **90-bilar (SPA-plattform) så är det ytterligare utvecklat och kräver tydligen mer av hårdvara och anslutningar så där undrar jag om det över huvud taget går att få tag på läsare utanför Volvo.

Vissa felkoder, som t.ex SRS/airbagfel stannar alltid kvar och kan läsas ur i bilens meddelande.

/Thomas
av Nelsson
#1149245
patnil68 skrev:
Nelsson skrev:Rycka säkring fungerar inte, ny mjukvara finns för detta, kännd symptom.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Magiskt...har du nån hänvisning till TJ eller liknande ?
32044

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
#1149253
Nelsson skrev:
patnil68 skrev:
Nelsson skrev:Rycka säkring fungerar inte, ny mjukvara finns för detta, kännd symptom.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Magiskt...har du nån hänvisning till TJ eller liknande ?
32044

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
Här kommer en länk till TJ'n som Nelsson beskrev :D
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -02-07.pdf
Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]