Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1148919
Eftersom mycket sitter standard idag i bilar är ju de flesta tillvalen bara för egen skull. Titta på nya bilar hur dom är specade, 75% samma saker, automat, skinn, elstol, drag.
Därefter kommer färgerna, de vanligaste färgerna är de som är mest populära, även på 2a handsmarknaden.

Vad det gäller rena lyxtillbehör som taklucka osv finns det lika många som vill ha som inte vill ha pga olika anledningar.

Så länge man inte gör något som går allt för långt utanför ramarna, som att lacka en stor Volvo pippigul så är det mest tycke och smak från individ till individ.
Det är ju bara att gå loss på tillbehören, men det finns ju inga tillbehör som du tjänar på att köpa, allt är ju endå en förlust, visst kanske enklare att sälja men med mer förlust.

Håller man sig till en ok till bra spec, så kommer man nog långt.
#1149913
KrilleW skrev:
SundanceKid skrev:
Derank skrev:90% av bilarna på begmarknaden som byter ägare om 3år kommer att vara diesel.
Det talar ju för bensin.

Skickat från min Iphone
Nä, det talar per automatik inte ett dugg för bensinen. Se bara på begagnatmarknaden idag. V70 T4 vs. V70 D4. T4 är brist på, men när någon väl dyker upp så brukar de ligga kvar ett tag. Bara för att en bil sticker ut med ovanligt motoralternativ så betyder det inte att det är bra.

Det är oerhört svårt att avgöra hur marknaden ser ut om tre år. V90 har en Euro6-diesel vilket knappast kommer vara förbjudet om tre år. Inte straffakattas lika hårt heller. Majoriteten av de som köper V90 idag käper diesel av flera anledningar. Dessa anledningar kommer fortfarande vara anledningar om tre år.

Jag hade ändå valt T5 då det passar MITT körnönster bättre och jag föredrar karaktären av en bensinare. Om det sen drabbar eller gynnar mig tre år senare kan varken du eller jag avgöra.
Just nu är samtalen vid fikaborden "hur ond är man mot människor i närmiöljön med disel".
Hur mycket fuskas det med diselbilarna för att de ska få vara "miljöbilar".

Osv. Så Disel minskar nog i popularitet bland de som bill att det ska gå att andas i våra städer.
Eller ta bilen på roadtrip ner på kontinenten. Det kommer rätt snart bli svårare med disel.
#1149931
SebSE skrev: Just nu är samtalen vid fikaborden "hur ond är man mot människor i närmiöljön med disel".
Hur mycket fuskas det med diselbilarna för att de ska få vara "miljöbilar".

Osv. Så Disel minskar nog i popularitet bland de som bill att det ska gå att andas i våra städer.
Eller ta bilen på roadtrip ner på kontinenten. Det kommer rätt snart bli svårare med disel.
Nej, nog kommer man kunna åka diesel på kontinenten även fler, flera år framöver. Gäller bara undvika knepiga länder/städer där de kinkiga finns och styr... Jag åker en hel del i öststater, tveksamt att de skulle kläcka en sådan idé... :roll:
#1149957
På min arbetsplats pratas det inte alls om diesel eller inte runt fikaborden, och då åker de flesta ändå diesel.

Däremot så pratas det mer om de 35 miljoner bilar som Kina kommer att få ut på vägarna varje år runt 2020, tätt påhejad av USA, i det läge spelar det nog ingen roll vad vi väljs i Sverige om vi ser till den globala miljö aspekten, men vill Sverige få bort dieselbilar kan an ju alltid börja beskatta leasingbilar hårt i de fall använder diesel som bränsle, en tredjedel av bilparken som säljs varje år är väl leasingbilar typ, och många av dem är dieslar.
#1149995
intruder1400 skrev:Glöm problemen med Dieseln !
Så länge transportnäringen snurrar med det bränslet så har vi dessa fordon kvar !
Så fort dom inte får sina varor ändrar dom sig :D
Njae.. transportbilar kan ju bli undantagna eventuella förbud och dylikt.
#1149996
KrilleW skrev:
intruder1400 skrev:Glöm problemen med Dieseln !
Så länge transportnäringen snurrar med det bränslet så har vi dessa fordon kvar !
Så fort dom inte får sina varor ändrar dom sig :D
Njae.. transportbilar kan ju bli undantagna eventuella förbud och dylikt.
Det var väl så i Oslo senast. Bara privatbilarna som förbjöds?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1150002
Wibe skrev:
KrilleW skrev:
intruder1400 skrev:Glöm problemen med Dieseln !
Så länge transportnäringen snurrar med det bränslet så har vi dessa fordon kvar !
Så fort dom inte får sina varor ändrar dom sig :D
Njae.. transportbilar kan ju bli undantagna eventuella förbud och dylikt.
Det var väl så i Oslo senast. Bara privatbilarna som förbjöds?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sverige är inte Oslo. Vi är ett land med fordonstillverkare. Se bara på skatteskillnaderna för bilarna mellan länderna. Det är ingen slump. Om och när vi får ett dieselförbud i Sverige så verkar de senaste utredningarna peka på ett zon-system för tätorter likt det i Tyskland. Dvs vi kommer successivt att få hårdare och hårdare krav så att de äldre bilarna inte längre kan köras i stadskärnorna. Det blir inget totalförbud över en natt. Svensk byråkrati jobbar inte så.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.