Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1148142
Är det någon som har en elmotorvärmare med kupéuttag S90/V90 som kan ge lite info. Pris monterat och klart och hos vilken ÅF? Var satte de kontakten utvändigt? Vilket fabrikat Defa eller Calix? Är den appstyrd som visas tex på defa.com? Tack på förhand för infon.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1148269
Calix och Volvo är samma sak. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Tillbehören, kupévärmaruttag, timer, batteriladdare etc. etc. passar alltså i båda fabrikaten. Den möjligheten har du inte med Defa. Där passar bara Defa! Inte ens anslutningskabeln (från vägguttag/elstople till bilen) är densamma. Tänk på detta om du väljer efter ett visst fabrikat. Du låser alltså upp dig till det fabrikatet för all framtid. Nu är det i och för sig ingen katastrof om du "väljer fel". Båda fabrikaten bevakar varandra med konkurrensen så dom har i princip ett liknande utbud på tillbehören.

Och tills du hittar rätt monteringsanvisning, "fabrikat Volvo" är skräddarsytt till just din bil. Det är möjligt att dom andra, Calix och Defa är det också, (?) men någon annan monteringsanvisning än "Volvo original" har inte visats här på forumet.
#1148611
Oldman99 skrev:Det var märkligt. Det ska vara V90CC.
Delar url på två rader så det inte blir en länk.
http://
accessories.volvocars.com/sv-se/V90%20Cross%20Country/Accessories/Document/VCC-497992/2017
Tack nu fungerade adressen bättre.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1148613
Rådlös skrev:Calix och Volvo är samma sak. Det är Calix som tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Tillbehören, kupévärmaruttag, timer, batteriladdare etc. etc. passar alltså i båda fabrikaten. Den möjligheten har du inte med Defa. Där passar bara Defa! Inte ens anslutningskabeln (från vägguttag/elstople till bilen) är densamma. Tänk på detta om du väljer efter ett visst fabrikat. Du låser alltså upp dig till det fabrikatet för all framtid. Nu är det i och för sig ingen katastrof om du "väljer fel". Båda fabrikaten bevakar varandra med konkurrensen så dom har i princip ett liknande utbud på tillbehören.

Och tills du hittar rätt monteringsanvisning, "fabrikat Volvo" är skräddarsytt till just din bil. Det är möjligt att dom andra, Calix och Defa är det också, (?) men någon annan monteringsanvisning än "Volvo original" har inte visats här på forumet.
Ok, då vet jag att Calix är Volvo original. Tack! Det är ingen som fått pris på Volvos original motorvärmare och kupéuttag monterat och klart? Jag har fått pris på drygt 7000kr, känns lite högt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1148719
Ok, då vet jag att Calix är Volvo original. Tack! Det är ingen som fått pris på Volvos original motorvärmare och kupéuttag monterat och klart? Jag har fått pris på drygt 7000kr, känns lite högt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
FYI
Elektrisk motorvärmare med kupeuttag kostar 6200:- på bygg din volvo.
#1148732
beachman skrev:
Ok, då vet jag att Calix är Volvo original. Tack! Det är ingen som fått pris på Volvos original motorvärmare och kupéuttag monterat och klart? Jag har fått pris på drygt 7000kr, känns lite högt.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
FYI
Elektrisk motorvärmare med kupeuttag kostar 6200:- på bygg din volvo.
Jo jag har sett priset på byggsidan, tack ändå, så därför ville jag höra mig för om någon beställt och fått det monterat och vad verkliga kostnaden blev? Den monteras väl hos ÅF oavsett om den beställs från början eller eftermonteras när bilen gått några mil? Borde ju inte vara någon skillnad eller?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
#1148840
Man kanske skulle lägga in en varning här?
Antag att någon faller för frestelsen att köpa "lågpris Biltema" och montera själv för att komma billigare undan. Men då måste man kolla på det jag skrev förut om skräddarsytt och modell- och fabriksanpassade komponenter. Om man inte är bilmek och inte har tillgång till ett lämpligt garage med verktyg, samt har rabatter hos elgrossister (Det kommer att krävas några skarvdosor och kontaktadaptrar samt metallmantlad kabel m.m m.m) så är det nog enklare att lägga upp 6200 kr och få allt färdigt.
Även originalutrustningen går ju att montera själv med hjälp av monteringsanvisningen och valfria tillbehör för den som har möjlighet och är händig. Jag vet inga siffror, men helt klart kostar det mindre att göra jobbet själv.

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och t[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]