Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
#1146107
Jag vet att Volvo har jobbat hårt på att ta fram en lösning så den borde vara tillgänglig nu. Framåt till dess har Volvo istället backat till en tidigare version av mjukvaran.

Felet kom med i den stora novemberuppgraderingen av mjukvaran. Så alla bilar med den versionen från fabrik samt de som har uppdaterat tidigare bilar borde vara drabbade. Jag tog ut min bil i oktober och hade den inne för uppgradering i november för att komma tillrätta med spontana omstarter av Sensus. Resultat blev att jag fick den felaktiga mjukvaran och kan nu inte köra värmaren.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1146128
buzztr skrev:
volvoamatören skrev:Ny XC90, gått 230 mil. Start/stopp funkar inte vid stopp vid rödljus o d. Har prövat allt, motorn stängs inte av. Känt problem?
Har haft samma problem med min V90. Ibland sa den "Start/stopp system ur funktion. Service erfordras." Nästa gång jag startade den kunde det funka. Ibland klagade den på låg batterispänning. Uppgradering av mjukvaran löste det.

Sen beror funktionen av S/S precis som tidigare svar på en rad faktorer.
Fick precis samma felmeddelande...på min ca 10 dagar gammal bil.

Behövs det någon service tror ni?
av troubleshooter
#1146210
Lite tragikomiskt är det väl ändå när ett fel (Detta) löser ett annat problem som en del på forumet har upplevt, att det inte går att stänga av Start/stopp funktionen.....Men självklart ska det inte vara så här :(
av herminge
#1146215
Jo, jag märkte just att S/S slutat fungera, eller snarare att permanent avstängning av S/S var aktiverad. Men med nackdelen att permanent avsaknad av fjärr-värmare och fjärr-start tillkommit, samt att keyless endast sporadiskt fungerar. Verkstad bokad för uppdatering i mitten av februari. Då får de försöka justera höger bakdörr bättre, samt byta ut ännu en plastspärr till det (icke) semi-automatiska insynsskyddet. För övrigt är jag nöjd.
av swm
#1146299
Fick uppdaterad programvara i min 3v gamla V90 i tisdags. Verkstaden hade fått den tillgänglig bara någon dag tidigare. Det verkar ha löst mina VOC/batteriproblem


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av soder
#1174492
Intressant läsning. Även jag har problem med min XC70 D4 -14 med att auto start/stop ofta inte fungerar. Nog för att jag kör kortare sträckor många dagar, lämnar på dagis 4km bort, morgon kväll, och kör och handlar 2-3 mil bort någon gång i veckan, men tycker att det skulle räcka för att batteriet skulle bli tillräckligt?

Vad mer kan sägas om denna "uppdatering" som det är fel på? Jag har uppdaterat diverse saker på bilen, för att själv kunna ladda kartor till GPS:en t.ex., och den har varit på service för två månader sedan (hade detta fel även innan).

Som någon skrev, finns det en bekräftad bugg och är den i så bekräftat fixad i en nu mjukvara?

/Söder
av joddlaren
#1175175
Jag hade samma problem med min XC90 -17. Start/stopp fungerade lite när det ville och Parkeringsklimat lade av när man som mest behövde det. Verkstan felsökte och bytte batteri. Fick dessutom ny mjukvara. Sedan dess har det funkat perfekt.
av oldtimersmc
#1176540
volvoamatören skrev:Har haft 12 v-problem också. Kan ha med det att göra?

Funkar inte om det inte är full kräm i bat
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.