Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swm
#1146299
Fick uppdaterad programvara i min 3v gamla V90 i tisdags. Verkstaden hade fått den tillgänglig bara någon dag tidigare. Det verkar ha löst mina VOC/batteriproblem


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av soder
#1174492
Intressant läsning. Även jag har problem med min XC70 D4 -14 med att auto start/stop ofta inte fungerar. Nog för att jag kör kortare sträckor många dagar, lämnar på dagis 4km bort, morgon kväll, och kör och handlar 2-3 mil bort någon gång i veckan, men tycker att det skulle räcka för att batteriet skulle bli tillräckligt?

Vad mer kan sägas om denna "uppdatering" som det är fel på? Jag har uppdaterat diverse saker på bilen, för att själv kunna ladda kartor till GPS:en t.ex., och den har varit på service för två månader sedan (hade detta fel även innan).

Som någon skrev, finns det en bekräftad bugg och är den i så bekräftat fixad i en nu mjukvara?

/Söder
av joddlaren
#1175175
Jag hade samma problem med min XC90 -17. Start/stopp fungerade lite när det ville och Parkeringsklimat lade av när man som mest behövde det. Verkstan felsökte och bytte batteri. Fick dessutom ny mjukvara. Sedan dess har det funkat perfekt.
av oldtimersmc
#1176540
volvoamatören skrev:Har haft 12 v-problem också. Kan ha med det att göra?

Funkar inte om det inte är full kräm i bat
av oldtimersmc
#1176541
soder skrev:Intressant läsning. Även jag har problem med min XC70 D4 -14 med att auto start/stop ofta inte fungerar. Nog för att jag kör kortare sträckor många dagar, lämnar på dagis 4km bort, morgon kväll, och kör och handlar 2-3 mil bort någon gång i veckan, men tycker att det skulle räcka för att batteriet skulle bli tillräckligt?

Vad mer kan sägas om denna "uppdatering" som det är fel på? Jag har uppdaterat diverse saker på bilen, för att själv kunna ladda kartor till GPS:en t.ex., och den har varit på service för två månader sedan (hade detta fel även innan).

Som någon skrev, finns det en bekräftad bugg och är den i så bekräftat fixad i en nu mjukvara?

/Söder

De problem som du anger beror på att du har korta körsträckor, om du ex stödladdat ditt bat så skall du se att det funkar.
Start o stopp har för övrigt ett eget batteri skilt från bilens huvudbatteri.
av PelleTh
#1179200
Min bil hade gått 25 mil vid leverans, hämtade den i början av maj. Efter ca 1 vecka började start/stopp systemet strula, likaså felmeddelande om låg batterispänning. Påtalade detta vid en garantireparation (krockgardiner) och fick standardsvaret att det är en mjukvarufel. Ny uppdatering men jag bad dom ändå kolla batteriet eftersom den skulle stå på verkstaden i två dagar. Batteriet var helt trasigt och byttes på garantin så det kan vara värt att stå på sig ibland.
av JohanNilsson
#1200417
Ny på forumet och lånar tråden lite för att slippa starta en ny.
Jag har också lite konstiga problem med min start/stop funktion. Jag har haft bilen i ca 6 veckor /v90 som har gått 2500km. När jag hämtade ut bilen larmade den för låg batterinivå vid första turen så jag laddade den när vi kom hem. Efter detta fungerade start/stop funktionen i ett par veckor för att sluta fungera. Vet inte hur länge då jag slår av funktionen manuellt och min fru som använder funktionen visste inte när det slutade fungera. Inga felmeddelande. Eftersom vi kör ganska mycket kortare sträckor så antog jag att batteriet behövde laddas. Tog en lite längre tur med bilen ca 8 mil och ca 14 grader ute utan att att det men det hjälpte inte.
Min fråga är skulle det inte ha laddat batteriet tillräckligt?
Sedan undrar jag följande, när jag stannar bilen och skall parkera stoppas motorn korrekt men när jag för växelväljaren till P så startar motorn igen utan att jag släpper bromsen. Detta känns mycket onödigt och jag undrar om era bilar gör samma sak innan jag tar upp det med säljaren.
Tack på förhand /Johan Nilsson
Användarvisningsbild
av Wibe
#1200419
Jag fick också felmeddelande om fel med start och stop med låg spänning. Visade sig vara ett kabelbrott till sparköppningen för bakluckan så bara mjukvara kan det nog inte vara


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Xanthopteryx
#1200427
JohanNilsson skrev:Ny på forumet och lånar tråden lite för att slippa starta en ny.
Jag har också lite konstiga problem med min start/stop funktion. Jag har haft bilen i ca 6 veckor /v90 som har gått 2500km. När jag hämtade ut bilen larmade den för låg batterinivå vid första turen så jag laddade den när vi kom hem. Efter detta fungerade start/stop funktionen i ett par veckor för att sluta fungera. Vet inte hur länge då jag slår av funktionen manuellt och min fru som använder funktionen visste inte när det slutade fungera. Inga felmeddelande. Eftersom vi kör ganska mycket kortare sträckor så antog jag att batteriet behövde laddas. Tog en lite längre tur med bilen ca 8 mil och ca 14 grader ute utan att att det men det hjälpte inte.
Min fråga är skulle det inte ha laddat batteriet tillräckligt?
Sedan undrar jag följande, när jag stannar bilen och skall parkera stoppas motorn korrekt men när jag för växelväljaren till P så startar motorn igen utan att jag släpper bromsen. Detta känns mycket onödigt och jag undrar om era bilar gör samma sak innan jag tar upp det med säljaren.
Tack på förhand /Johan Nilsson
Jag skulle bara åka tillbaka och be de fixa. Kan vara dåligt batteri t.ex.
Har också varit med om att P drar igång motorn. Testa stänga av innan du väljer p nästa gång.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]