Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#1211710
Körde en V90 D5 awd automat häromdagen (hyrbil) ca 65 mil. Michelin dubbdäck och bilen hade gått 2500 mil totalt. Ratten hade små vibrationer vid 120 km/h, i övrigt kändes inte vibrationerna alls. Jag upplevde vibrationerna i ratten som typiskt för obalanserade däck eller felaktig hjulinställning.

Om 3 veckor hämtar jag min nya V90 CC D5 AWD. Jag förväntar mig att ÅF inte lämnar ut bilen om den visar tendenser till obalans i motorvägsfart.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1211745
Fisch skrev:Körde en V90 D5 awd automat häromdagen (hyrbil) ca 65 mil. Michelin dubbdäck och bilen hade gått 2500 mil totalt. Ratten hade små vibrationer vid 120 km/h, i övrigt kändes inte vibrationerna alls. Jag upplevde vibrationerna i ratten som typiskt för obalanserade däck eller felaktig hjulinställning.

Om 3 veckor hämtar jag min nya V90 CC D5 AWD. Jag förväntar mig att ÅF inte lämnar ut bilen om den visar tendenser till obalans i motorvägsfart.
Man skulle förvänta sig att Volvo cars inte släpper vibbande bikar till ÅF. Sedan har ÅF uppenbarligen släppt vibbande bilar så de kommer de säkert att göra. Bara provköra och åka tillbaks med den, som vi alla andra.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1211754
Det kommer jag göra. Drar några fullgas accelerationer (inkörningsprincip enligt motoman) upp i fart på E4. Vibrerar bilen då så vänder jag tillbaka och parkerar bilen direkt utanför ÅF kundentré och meddelar att jag hämtar bilen när den är klar för leverans. Eftersom jag kommer från en annan stad så får de helt enkelt ge mig en lånebil under tiden. Glasklart.
av jockegu
#1211757
Robbi skrev:
jockegu skrev:Var inne idag och testade med helt nya hjul, ingen större skillnad. Fortfarande vibrationer i högre hastigheter. Hade egentligen inga större förhoppningar eftersom dom sa att mina ordinarie hjul är bra i balans och vägtryck.
Även service teknikern som åker med tycker också att det inte är ok så jag har med mig honom vilket känns bra.
Dock har han inget mer han kan göra så han har lämnat vidare ärendet till verkstadschefen, förmodligen skickas det in till Volvo.
Vad är det för vibrationer? Är de djupa och långsamma, skakar ratten eller är det små, snabba mikrovibrationer? Kan du beskriva lite närmare?
Vibrationerna uppkommer runt 110 och känns mest vid 120-125. Känns både i ratten och i sätet. Det konstiga är att dom kommer och går lite i styrka men finns där hela tiden i dessa hastigheter. Har nu även satt på vinterdäcken men det är samma vibrationer.
av ansjo
#1211795
jockegu skrev:
Vibrationerna uppkommer runt 110 och känns mest vid 120-125. Känns både i ratten och i sätet. Det konstiga är att dom kommer och går lite i styrka men finns där hela tiden i dessa hastigheter. Har nu även satt på vinterdäcken men det är samma vibrationer.
Exakt så, +1 på den....
Ska lämna in min på torsdag nästa vecka för detta och lite andra konstigheter :-O)
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1211814
Xanthopteryx skrev:Hur upplever ni vibrationerna?
Jag upplever inga i själva bilen men ratten darrar och har sig, vilket oftast känns som det har samband med underlaget.
Ni som inte har vibrationer - har ni en ratt som inte darrar det minsta? Eller är det alltid lite darr i beroende på väg?
På min bil känner jag mer åt det hållet du beskrev.
Som jag skrev tidigare, provkörde en V90 (D4, FWD), inga vibrationer alls, när jag körde på sämre asfalt kunde jag ana vibrationerna lite grann.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1211923
Jag gissar att många problem kommer att upptäckas nu när folk slänger på sina vinterdäck. Det verkar kännas tydligare med dessa, vilket i sig är konstigt då det borde vara tvärtom då vinterhjulen är mjukare.
av AndS
#1212313
AndS skrev:Har Conti odubbat men han bara köra 1,5 månad i våras på dem, men inga vibrationer som jag känner.
Michelin på sommardäck och inget där. Men lägger på vinterdäcken om en vecka så vi får väl se om något ändrat på sig.
Båda rullar på originalfälgar 18" och standard 235/55.
Har nu rullat på Conti odubbat och ingen skillnad, möjligen lite mjukare allmän gång och bilen rullat ca 2000mil.
av phantomblot
#1212319
Det virker ikke som det har så veldig mye med dekk eller bremser å gjøre. Det det vibrerer ganske jevnt over intervall på mange km/t. Nesten som mange små vibrasjoner får igang en egenvibrasjon i bilen.

Jeg fikk en tanke om at problemet mitt er størst når det er lite bensin i tanken? Det er kanskje lenge siden Volvo har laget biler med framhjulene så lang framme med transvers motor?
av ansjo
#1213293
I morgon ska min kärra in för vibrationerna och lite andra åtgärder, blir spännande att se hur detta ska gå. Känns lite som att gå till doktorn och undra om man är hypokondriker :roll: :lol:
  • 1
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 45
  • 114

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]