Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kmi
#1210711
Hade en XC60 som blev dränkt i avloppsvatten.
Försäkringen tog den och jag fick en ny. 2 måneder senere blev den såld hos en Volvo handlare.

Viktigt att kolla historik på beg. Bilar
av Mathiasffs
#1211231
Då var de även min tur att få vibrationer efter byte till vinterhjul. Förhoppningsvis/troligtvis har det endast med vinterhjulen att göra då jag med sommarhjulen inte hade några vibrationer alls.
Börjar i 85-90 och vid 130-140 vibrerar det oacceptabelt mycket för en bil i halvmiljon klassen. Körde in och fick tid så på fredag får vi se om jag klarar mig med ombalanserade/bytade däck eller jag har samma helvete som många andra i denna post.. suck

De var dock himla snabba och tillmötesgående änsålänge (y)
Användarvisningsbild
av Paglar
#1211250
Efter bytet till vinterdäck idag, så trodde jag att vibrationerna var borta eller åtminstone på acceptabel nivå.
Med sommardäcken Pirelli P Zero 245/45-18, överskrider vibrationerna min acceptansgräns vid 100 km/h och ökar med ökande hastighet.
Med vinterdäcken Continental IceContact2 245/45-18 är den gränsen uppflyttad till 120-125km/h och vid 130km/h är gränsen definitivt överskriden.
På min bil har alltså däcken/hjulen betydelse för vibrationerna, undrar om det är det mjukare gummit i vinterdäcken som minskar vibrationerna eller om det är skillnad i balanseringen?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1211274
Det verkar ju uppenbarligen som vinterdäck och vibbar har ett samband. De bilar som inte har vibbar med vinterdäck har Michelin. Svårare att förklara varför.
av AndS
#1211291
Har Conti odubbat men han bara köra 1,5 månad i våras på dem, men inga vibrationer som jag känner.
Michelin på sommardäck och inget där. Men lägger på vinterdäcken om en vecka så vi får väl se om något ändrat på sig.
Båda rullar på originalfälgar 18" och standard 235/55.
#1211362
Jag har träffat chefen för Kundrelationer på volvo cars idag tillsammans med min ÅF. HAN tyckte min bil gick jävligt bra (det för den). Och höll med om vibrationerna jag beskrivit för honom innan. Han skulle ta med aig detta till ”huset” och höra om det fanns en lösning på mina problem. Vi skulle höras av igen när han kollat och efter jag fått på vinterdäcken på bilen. Han vill veta hur bilen går då. Där står jag idag.
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 114
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]