- fre 16 jun 2017, 09:29
#1179714
Kombination av vägkänslighet och när man kommer upp i 120 så studsar bilen mot vägen i viss takt och denna skapar något som sätter bilen i rörelse på något sätt. Märkligt. Det känns som bilen helt enkelt inte är tillräckligt fast i chassi, dämpning etc. Hela bilen blir obalanserad på något sätt. Jag tror de flesta nog tänker "har man lågprofil så får man lida lite pin" och inte tänker mer på det. Vi pratar ju inte hårda vibrationer som vid obalans i däck utan mer dämpad som genom bomull. Man får alltså inte darrningar i händerna efteråt, som vid obalans av däcken. Därför tror jag de flesta köper fenomenet och vänjer sig. Mycket märkligt och helt åt helsike på en premiumbil. Detta kommer avfärdas som "produktegenskap" på samma sätt som på S60 N (hette den så?) .
Tilläggas ska att jag inte alls har detta fenomen på min V90 CC, D4 AWD med 18 tums originalfälgar. Därför lutar jag mig lite åt att bilen är byggd och optimerad för just originalfälgarna och mjukvarouppdatering för optimering för större fälgar kan fixa eller förbättra. Det har ju krävts förr, har jag för mig.
least skrev:Undrar om det är så illa att detta är en kombination av drivaxlarnas och hjulens massa och hjulens rotation leder till en negativ upplevelse? För om allting är okej upp till 110 km/h, men kass mellan 110-140 km/h, så måste det finnas en korrelation mellan rotation, massa och frekvenser som sprider sig in till ratten.Jag har kört lånebilen lite mer och det märkliga är att underlaget spelar in. Vissa partier känns inte alls lika mycket och gasar man på i uppförsbacke så verkar något sättas igång som vibrerar ett tag men avtar faktiskt när man ligger kvar i samma hastighet.
Kombination av vägkänslighet och när man kommer upp i 120 så studsar bilen mot vägen i viss takt och denna skapar något som sätter bilen i rörelse på något sätt. Märkligt. Det känns som bilen helt enkelt inte är tillräckligt fast i chassi, dämpning etc. Hela bilen blir obalanserad på något sätt. Jag tror de flesta nog tänker "har man lågprofil så får man lida lite pin" och inte tänker mer på det. Vi pratar ju inte hårda vibrationer som vid obalans i däck utan mer dämpad som genom bomull. Man får alltså inte darrningar i händerna efteråt, som vid obalans av däcken. Därför tror jag de flesta köper fenomenet och vänjer sig. Mycket märkligt och helt åt helsike på en premiumbil. Detta kommer avfärdas som "produktegenskap" på samma sätt som på S60 N (hette den så?) .
Tilläggas ska att jag inte alls har detta fenomen på min V90 CC, D4 AWD med 18 tums originalfälgar. Därför lutar jag mig lite åt att bilen är byggd och optimerad för just originalfälgarna och mjukvarouppdatering för optimering för större fälgar kan fixa eller förbättra. Det har ju krävts förr, har jag för mig.