Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1179714
least skrev:Undrar om det är så illa att detta är en kombination av drivaxlarnas och hjulens massa och hjulens rotation leder till en negativ upplevelse? För om allting är okej upp till 110 km/h, men kass mellan 110-140 km/h, så måste det finnas en korrelation mellan rotation, massa och frekvenser som sprider sig in till ratten.
Jag har kört lånebilen lite mer och det märkliga är att underlaget spelar in. Vissa partier känns inte alls lika mycket och gasar man på i uppförsbacke så verkar något sättas igång som vibrerar ett tag men avtar faktiskt när man ligger kvar i samma hastighet.

Kombination av vägkänslighet och när man kommer upp i 120 så studsar bilen mot vägen i viss takt och denna skapar något som sätter bilen i rörelse på något sätt. Märkligt. Det känns som bilen helt enkelt inte är tillräckligt fast i chassi, dämpning etc. Hela bilen blir obalanserad på något sätt. Jag tror de flesta nog tänker "har man lågprofil så får man lida lite pin" och inte tänker mer på det. Vi pratar ju inte hårda vibrationer som vid obalans i däck utan mer dämpad som genom bomull. Man får alltså inte darrningar i händerna efteråt, som vid obalans av däcken. Därför tror jag de flesta köper fenomenet och vänjer sig. Mycket märkligt och helt åt helsike på en premiumbil. Detta kommer avfärdas som "produktegenskap" på samma sätt som på S60 N (hette den så?) .

Tilläggas ska att jag inte alls har detta fenomen på min V90 CC, D4 AWD med 18 tums originalfälgar. Därför lutar jag mig lite åt att bilen är byggd och optimerad för just originalfälgarna och mjukvarouppdatering för optimering för större fälgar kan fixa eller förbättra. Det har ju krävts förr, har jag för mig.
av least
#1179718
Men i hjulupphängingen finns ingenting som kan sättas i rörelse av att man kör på ett visst underlag i en viss hastighet.
Det du beskriver låter som att nånting i hjulupphängningen/fjäderbenet börjar röra sig eller oscillera. Och så ska det inte vara.

Jag har själv varit med om att det känns som att ena hjulet arbetar upp/ner snabbt på ett mjukt, men kännbart sätt. Känns "nervöst" på ett lite svårbeskrivbart sätt och inte direkt kopplat till vägunderlaget. Men detta var i en S80/P3-bil.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1179734
least skrev:Men i hjulupphängingen finns ingenting som kan sättas i rörelse av att man kör på ett visst underlag i en viss hastighet.
Det du beskriver låter som att nånting i hjulupphängningen/fjäderbenet börjar röra sig eller oscillera. Och så ska det inte vara.

Jag har själv varit med om att det känns som att ena hjulet arbetar upp/ner snabbt på ett mjukt, men kännbart sätt. Känns "nervöst" på ett lite svårbeskrivbart sätt och inte direkt kopplat till vägunderlaget. Men detta var i en S80/P3-bil.
Just det, nu nämnde du bilen som jag kört innan och också hade fenomenet, S80. Den fick ju epitetet "produktegenskap" och den rullade på, blev lite bättre med nyare årsmodeller men allmänt benämndes som "lite nervös".

Jag tror också på hjulupphängningen och att ju snabbare man kör, desto mer orsakar dämningen vibrationerna.

Vi får bara hoppas att Volvo kommer till rätta med detta. Har någon upplevt fenomenet på annat än XC/ V/S 90? Det förefaller inte vara på just CC, men där hade man ändrat chassit på 200 punkter eller nåt.
av Turbodanne
#1180070
Liten uppdatering kring min , har haft min inlämnad 4 gånger nu , dom har balanserat däck 3 gånger och nu sist har dom bytt 1 däck , tror ni det vart bra? ... Nej

För mig börjar bilen studsa på vägen redan vid 50-60 och sedan eskalerar det bara , vid 120 skakar HELA bilen , inte bara ratten , och ordentligt.

Dessutom har jag fått upp ett felmeddelande på växellådan , Växellåda begränsad prestanda , nedsatt acceleration , typ.

För 630 000:- hade jag verkligen jag väntat mig mer-.

Bra bilar det här...
Användarvisningsbild
av frasse4
#1180074
Kanske skaffa en gopro med fäste och sätta i hjulhuset sedan kör du en sväng och ser om du får någon konstig egensvängning i fjädringen?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1180128
Turbodanne skrev:Liten uppdatering kring min , har haft min inlämnad 4 gånger nu , dom har balanserat däck 3 gånger och nu sist har dom bytt 1 däck , tror ni det vart bra? ... Nej

För mig börjar bilen studsa på vägen redan vid 50-60 och sedan eskalerar det bara , vid 120 skakar HELA bilen , inte bara ratten , och ordentligt.

Dessutom har jag fått upp ett felmeddelande på växellådan , Växellåda begränsad prestanda , nedsatt acceleration , typ.

För 630 000:- hade jag verkligen jag väntat mig mer-.

Bra bilar det här...
Vad är det för bil och däckdimension?
av Turbodanne
#1180172
Robbi skrev:
Turbodanne skrev:Liten uppdatering kring min , har haft min inlämnad 4 gånger nu , dom har balanserat däck 3 gånger och nu sist har dom bytt 1 däck , tror ni det vart bra? ... Nej

För mig börjar bilen studsa på vägen redan vid 50-60 och sedan eskalerar det bara , vid 120 skakar HELA bilen , inte bara ratten , och ordentligt.

Dessutom har jag fått upp ett felmeddelande på växellådan , Växellåda begränsad prestanda , nedsatt acceleration , typ.

För 630 000:- hade jag verkligen jag väntat mig mer-.

Bra bilar det här...
Vad är det för bil och däckdimension?
V90 D5 AWD Inscription , Pirelli 255/35 R20
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1180199
Turbodanne skrev:Liten uppdatering kring min , har haft min inlämnad 4 gånger nu , dom har balanserat däck 3 gånger och nu sist har dom bytt 1 däck , tror ni det vart bra? ... Nej
0
För mig börjar bilen studsa på vägen redan vid 50-60 och sedan eskalerar det bara , vid 120 skakar HELA bilen , inte bara ratten , och ordentligt.

Dessutom har jag fått upp ett felmeddelande på växellådan , Växellåda begränsad prestanda , nedsatt acceleration , typ.

För 630 000:- hade jag verkligen jag väntat mig mer-.

Bra bilar det här...
Har de uppdaterat bilens alla mjukvaror till de senaste?
Efter sista besöket för ett par veckor sedan, däcken ombalanserades och mjukvaror uppdaterades, det blev konstigt nog bättre...inte 100% men nästan acceptabelt.
Har likadana däck som dig.

Hade du bott i Östergärland kunde du ha fått provköra min S90 för att jämföra.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1180200
Turbodanne skrev:
Robbi skrev:
Turbodanne skrev:Liten uppdatering kring min , har haft min inlämnad 4 gånger nu , dom har balanserat däck 3 gånger och nu sist har dom bytt 1 däck , tror ni det vart bra? ... Nej

För mig börjar bilen studsa på vägen redan vid 50-60 och sedan eskalerar det bara , vid 120 skakar HELA bilen , inte bara ratten , och ordentligt.

Dessutom har jag fått upp ett felmeddelande på växellådan , Växellåda begränsad prestanda , nedsatt acceleration , typ.

För 630 000:- hade jag verkligen jag väntat mig mer-.

Bra bilar det här...
Vad är det för bil och däckdimension?
V90 D5 AWD Inscription , Pirelli 255/35 R20
En till med stora fälgar och Pirelli. Det är kanske det som gör det?
av FilipDjurberg
#1180201
Jag har fått samma problem med min V90 R-Design MY18, strax över 100km/h börjar det vibrarera i ratten och bilen drar till höger. Misstänker att hjulinställningen är fel + balansering av däcken behövs. Tråkigt på en bil som har gått 60 mil!! :(
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 114

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]