Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elektrikern84
#1181580
AndS skrev:Fundering, med elektriskt styrservo och självstyrande funktioner, kan det vara så att vissa vibrationerna inte går upp i ratten? Bara en gissning.
Jag har vibbar i ratten men tror heller inte på Däck å fälg
av Hagge310
#1181639
HarleyCorv skrev:Fråga till Spid3r med flera: Ni som körde med 18 tum vinterdäck utan dubb hur kändes det? om problem fanns uppgift om tillverkare.
Jag har bara vibrationer på min 18" dubbfria vinterdäck Continental vilket jag svarade på i enkäten men i enkäten kunde man inte svara i samma svar om man hade hjul som inte vibrerar, jag har inga vibrationer på min sommardäck 19" Michelin. Så för min del lutar det åt balanseringen eller vinterdäcken eller fälgarna. Ska få det fixat i höst.

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1181646
HarleyCorv skrev:Fråga till Spid3r med flera: Ni som körde med 18 tum vinterdäck utan dubb hur kändes det? om problem fanns uppgift om tillverkare.
Skrev tidigare om detta... mina vinterhjul (18" original turbinfälgar m Conti dubbfria), vibrerar mer än mina 20" sommarhjul.

Blir lite orolig nu när vi ska resa med full packning... hoppas inte att bilen plötsligt vibrerar mer :-O)
av kallo
#1181780
Nu är bilen levererad. En V90 D3e Business Advanced MY18 som hämtades igår hos återförsäljaren. Den är bestyckad med 18" 245/45 Michelin på 10-Spoke Turbine Silver, däcktryck 2,4 bar. Det första jag testade var vibrationer.

Jag kan inte påstå att jag känner konstanta vibrationer, d.v.s. oscillerande svängningsrörelser som ökar i frekvens med hastigheten. Däremot upplever jag bilen som stötig och skakig på ojämt underlag, exempelvis grovkorning asfalt. Det behövs inte mycket ojämnheter för att det ska kännas. Jag vågar nog säga mycket stötig emellanåt jämfört med förra bilen som var en Hyundai i40 1,7 CRDi Premium på liknande däck och fälgar. Men ett styvare chassi och annorlunda spårvidd får andra egenskaper helt klart, men det är inte samma sak som vibrationer.

Jag åkte Stockholm City - E18 till Arninge - Gamla Norrtäljevägen - 268 genom Vallentuna och Väsby - E4 till Stockholm City igen. Runt Häggvik tror jag det var i södergående riktning var en körbana av fyra nyasfalterad. Kändes som att bilen svävade. Inga vibrationer alls. Men det blir mer tester helt klart.
av joelf
#1181789
Jag har inte läst hela tråden, så det jag skriver kanske står någonstans. Det ska komma uppgraderade motorkuddar snart. 90 karosserna/chassi har en otrolig förmåga att ta upp och fortplanta vibrationer. Om man står på tomgång be någon trumma med fingarna på fjädertorna, känns direkt i ratten. Mycket pga motorkuddar. Så det ska komma nya sådana, löser troligtvis mångas vibrationsproblem.
av kallo
#1181831
kallo skrev:Nu är bilen levererad. En V90 D3e Business Advanced MY18 som hämtades igår hos återförsäljaren. Den är bestyckad med 18" 245/45 Michelin på 10-Spoke Turbine Silver, däcktryck 2,4 bar. Det första jag testade var vibrationer.

Jag kan inte påstå att jag känner konstanta vibrationer, d.v.s. oscillerande svängningsrörelser som ökar i frekvens med hastigheten. Däremot upplever jag bilen som stötig och skakig på ojämt underlag, exempelvis grovkorning asfalt. Det behövs inte mycket ojämnheter för att det ska kännas. Jag vågar nog säga mycket stötig emellanåt jämfört med förra bilen som var en Hyundai i40 1,7 CRDi Premium på liknande däck och fälgar. Men ett styvare chassi och annorlunda spårvidd får andra egenskaper helt klart, men det är inte samma sak som vibrationer.

Jag åkte Stockholm City - E18 till Arninge - Gamla Norrtäljevägen - 268 genom Vallentuna och Väsby - E4 till Stockholm City igen. Runt Häggvik tror jag det var i södergående riktning var en körbana av fyra nyasfalterad. Kändes som att bilen svävade. Inga vibrationer alls. Men det blir mer tester helt klart.
Jag tar delvis tillbaka det jag skrev tidigare. Idag har jag kört 12 mil och har lite nya erfarenheter.

Det som rapporterats i tråden tidigare om vibrationer känner även jag. Ratten skakar och vibrerar vid högre hastigheter. Så är det. Men det kommer tidigare än 120 km/h som i rubriken för tråden. Jag kom på mig själv att tänka att den pirrande känslan i händerna som jag hade efter att ha kört i 12 mil med en vibrerade ratt emellanåt, liknar den jag haft efter att ha polerat båt med polermaskin en hel dag vid vårrustning. :D

Jag upplever inte som att vibrationerna uppstår på grund av obalans i däck eller liknande. Det fanns vägavsnitt idag där jag inte kände vibrationer i ratten vid hög hastighet. Det borde jag ha gjort om det var relaterat till hjulen. Jag tror mer på det joelf nämnde om vibrationer som fortplantar sig i karossen som eventuellt kan avhjälpas med uppgraderade motorkuddar. Det stämmer också överens med mina första intryck igår när bilen hämtades. Det vill säga att vibrationerna har med underlaget att göra.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1181850
Lånade en ny demobil, en V90 med 18" Pirelli däck.
Samma situation igen...strax över 120km/h komm vibrationerna, efter några km på E4 hamnade jag på ett ganska långt stycke med helt nyasfalterad sträcka, vibrationerna dämpades en hel del.
Håller med några här att vibrationerna kan kännas även vid lägre hastigheten på en ojämn, grovkornig väg.

Har även pratat med teknikerna hos lokala återförsäljaren (stor sådan) som säger att det är bara under 10st personer som har klagat på vibrationer, och de säljer som f*n av nämnd modell.
Faktum är att de flesta av oss här är "känsliga" och kräver vibrationsfri bil, vilket är ju självklart helt rätt att kräva, men de flesta reagerar inte på vibrationerna. Jag är övertygad att samtliga idag sålda exemplar har samma problem.
Bara jag har provkört 4st olika modeller och alla har betett sig likadant.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1181890
Jonathan81 skrev:Du är välkommen att prova min om du är i närheten av växjö. har inga nämnda vibrationer.
V90 t5 -17 r design 21"
Skulle gärna göra det...tack... men jag finns i Östergötland.
Kanske, bara vild gissning, är det hela relaterat till dieselmotorer, om vibrationerna fortplantar sig från motorn.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 114
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]