Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1218371
Hej alla, jag och Elektrikern kommer träffas för att testa varandras bilar i Täby 28/12 sådär kväll 17-18, har inte spikat tid ännu. Tanken slog att det finns säkert fler från Sthlm-området som kanske vill känna på en annan bil i serien för att utröna vad som är normalt gällande vibbar. Jag är i Täby och hälsar på dottern och bor på Scandic Täby.

Tråden är här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=139367
Användarvisningsbild
av Wibe
#1218410
Jag upplever inte vibrationer (eller så är jag ej lika känslig) men upplever att bilen är vägkänslig. Kör Michelin både sommar och vinter (dubb). V90 T5 MY18 uttagen i maj-17.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1218422
Spid3r skrev:
Robbi skrev:Jag fick en siffra på ca 5% har klagat på vibrationer och de flesta har haft Conti dubbfria vinterdäck. Mysteriet (och lösningen?) tätnar.

(Hörde ett samtal mellan säljare och däckkillen när de trodde att jag inte hörde)
Lägger till lite här...:
Har också Conti dubbfritt, bilen vibbar kraftigt. Imorgon byter ÅF till Michelin... återkommer med resultat.
OK...
Idag har min ÅF spenderat en hel del tid med att kränga om mina hjul med nytt sätt Michelin friktionsdäck.
Idag, provkörde vi ca 1mil och det är en stor skillnad (mot min förvåning) mellan mina gamla Conti och dessa nya Michelin.
Efter en mils körning (kanske något för kort att tid att känna efter men ändå) kan jag inte riktigt känna att det tillkommer några extra vibrationer efter ca 120km/h utan endast känns är vägen.
Kände även skillnad mellan att köra på en nylagd asfalt och äldre asfaltpartier, jag vill nog tro att de vibbarna som känns i ratten är vägen. Att få det helt stilla i ratten medan man kör i motorvägsfart är väl omöjligt gissar jag, oavsett bil.
Däcken är inställda på 2.4 Bar.
Så nu är det väl avslutat ärende för min det gissar jag... nu återstår sommarhjulen men det är en bit kvar till dess :)
Användarvisningsbild
av epostaren
#1218443
Enligt ett par mekar på Bilia, så finns det bara en godkänd serviceåtgärd som alltid ska göras vid dessa vibrationer och det är byte av däck. I vissa fall har man testat med upp till 10 olika däck innan vibrationerna är borta. Dom förklarade skillnaden mellan V90 och V70 II med en 10-gradig skala, där 10 står för högst känslighet för ”dåliga” däck och 1 står för minst känslighet, så ligger V70 II på en 2:a på skalan och V90 på en 8:a. Dom får betalt för 2 timmars undersökning och måste få godkänt från högre ort om det krävs mer tid för felsökning. Detta var ungefär det jag kommer ihåg från det som dom berättade, kanske jag minns något fel, men i huvudsak borde jag ha kommit ihåg ungefär rätt om detta. Frågade om drivningen, men det finns ingen serviceåtgärd på det enligt dom.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1218460
Spid3r skrev:
Spid3r skrev:
Robbi skrev:Jag fick en siffra på ca 5% har klagat på vibrationer och de flesta har haft Conti dubbfria vinterdäck. Mysteriet (och lösningen?) tätnar.

(Hörde ett samtal mellan säljare och däckkillen när de trodde att jag inte hörde)
Lägger till lite här...:
Har också Conti dubbfritt, bilen vibbar kraftigt. Imorgon byter ÅF till Michelin... återkommer med resultat.
OK...
Idag har min ÅF spenderat en hel del tid med att kränga om mina hjul med nytt sätt Michelin friktionsdäck.
Idag, provkörde vi ca 1mil och det är en stor skillnad (mot min förvåning) mellan mina gamla Conti och dessa nya Michelin.
Efter en mils körning (kanske något för kort att tid att känna efter men ändå) kan jag inte riktigt känna att det tillkommer några extra vibrationer efter ca 120km/h utan endast känns är vägen.
Kände även skillnad mellan att köra på en nylagd asfalt och äldre asfaltpartier, jag vill nog tro att de vibbarna som känns i ratten är vägen. Att få det helt stilla i ratten medan man kör i motorvägsfart är väl omöjligt gissar jag, oavsett bil.
Däcken är inställda på 2.4 Bar.
Så nu är det väl avslutat ärende för min det gissar jag... nu återstår sommarhjulen men det är en bit kvar till dess :)
Låter hoppfullt. Ska ligga på om mina däck.
av sweborn
#1218468
epostaren skrev:Enligt ett par mekar på Bilia, så finns det bara en godkänd serviceåtgärd som alltid ska göras vid dessa vibrationer och det är byte av däck. I vissa fall har man testat med upp till 10 olika däck innan vibrationerna är borta. Dom förklarade skillnaden mellan V90 och V70 II med en 10-gradig skala, där 10 står för högst känslighet för ”dåliga” däck och 1 står för minst känslighet, så ligger V70 II på en 2:a på skalan och V90 på en 8:a. Dom får betalt för 2 timmars undersökning och måste få godkänt från högre ort om det krävs mer tid för felsökning. Detta var ungefär det jag kommer ihåg från det som dom berättade, kanske jag minns något fel, men i huvudsak borde jag ha kommit ihåg ungefär rätt om detta. Frågade om drivningen, men det finns ingen serviceåtgärd på det enligt dom.
Låter totalt oseriöst. När fabriksgarantin gått ut får då ägarna ur egen plånbok prova uppsättningar efter uppsättningar av däck i jakten på nåt som inte "triggar" bilen? Och så har däcken slitits något efter halva sommaren och det är dags igen.
av phantomblot
#1218475
Jeg kommer ikke gi meg før jeg har en tilfredsstillende løsning på problemet. Først ved hjelp av dialog, men fra erfaring mot bil, forsikring, bank, skatt, håndtverkere, hvitevarer etc, blir det fort en ordning på ting når man sender et brev fra en advokat som også inneholder en vurdering av fagekspert.

Men håper jeg slipper å gå til dette skrittet.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1218489
sweborn skrev:
epostaren skrev:Enligt ett par mekar på Bilia, så finns det bara en godkänd serviceåtgärd som alltid ska göras vid dessa vibrationer och det är byte av däck. I vissa fall har man testat med upp till 10 olika däck innan vibrationerna är borta. Dom förklarade skillnaden mellan V90 och V70 II med en 10-gradig skala, där 10 står för högst känslighet för ”dåliga” däck och 1 står för minst känslighet, så ligger V70 II på en 2:a på skalan och V90 på en 8:a. Dom får betalt för 2 timmars undersökning och måste få godkänt från högre ort om det krävs mer tid för felsökning. Detta var ungefär det jag kommer ihåg från det som dom berättade, kanske jag minns något fel, men i huvudsak borde jag ha kommit ihåg ungefär rätt om detta. Frågade om drivningen, men det finns ingen serviceåtgärd på det enligt dom.
Låter totalt oseriöst. När fabriksgarantin gått ut får då ägarna ur egen plånbok prova uppsättningar efter uppsättningar av däck i jakten på nåt som inte "triggar" bilen? Och så har däcken slitits något efter halva sommaren och det är dags igen.
Jag kan bara hålla med. Om man ska äga denna bil länge så kan det bli en mardröm och kostsamt. Det är uppenbart att Volvo har bestämt sig att satsa på endast väghållning med bekostnad på komfort.
Användarvisningsbild
av epostaren
#1218519
Att det bara finns ”serviceorder” på däcken, betyder ju inte att man bara undersöker däck vid vibrationer. Som vi kan se i denna tråd, så provar man andra möjligheter också, men dessa åtgärder är inte en ” serviceorder” ännu. Om man upptäcker andra saker som kan tillföra felsökningen något, så rapporteras detta av speciellt behörig personal på Bilia (jag tror att det var tre personer på Bilia i Skövde dom sa) i ett speciellt system. Om man hittar något och rapporterar det, kan det till sist bli en ”serviceorder” av det till slut. Så här uppfattade jag att det går till... Så till slut vet man troligen exakt vad man ska göra för åtgärd och i vilken ordning dessa ska utföras. Så hoppet är väl inte ute ännu... :D
Användarvisningsbild
av Robbi
#1218553
epostaren skrev:Att det bara finns ”serviceorder” på däcken, betyder ju inte att man bara undersöker däck vid vibrationer. Som vi kan se i denna tråd, så provar man andra möjligheter också, men dessa åtgärder är inte en ” serviceorder” ännu. Om man upptäcker andra saker som kan tillföra felsökningen något, så rapporteras detta av speciellt behörig personal på Bilia (jag tror att det var tre personer på Bilia i Skövde dom sa) i ett speciellt system. Om man hittar något och rapporterar det, kan det till sist bli en ”serviceorder” av det till slut. Så här uppfattade jag att det går till... Så till slut vet man troligen exakt vad man ska göra för åtgärd och i vilken ordning dessa ska utföras. Så hoppet är väl inte ute ännu... :D
I detta forum har ju postats dokument på vad som ska göras, har glömt vad det heter på byråkratiska, men det innefattade balansering av däck, ta bort säkring till AWD, lossa kardan etc. Mycket mer än bara däck.
  • 1
  • 56
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 114
Odb/felkådsläsare...

Jag kan varmt Rekommendera Foxwell NT710 om du ska[…]

Kan vara bränslepump - ger ingen felkod. Igen[…]

Elpriset

Det måste väl ändå inte komm[…]

Motorstyrning service erfodras

Du kan nästan dra en lapp ur en hatt om ors[…]