Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1217216
Robbi skrev:
Elektrikern84 skrev:
Robbi skrev:Nej, jag tror inte att AWD har betydelse. Jag har kört lite mer och nu är bilen en dröm att köra. Visst känner man vägen i denna modell men man känner en helt annan fasthet och det oroliga och vibbiga är helt borta. Inga småvibrationer i ratten utan man känner tydligt att det som kommer med skakningar kommer från underlaget. Förr var det diffust och mer vibrationer än som borde komma från vägen. Bilen har aldrig varit såhär fast och mjuk. Fjädringen jobbar och inte någon svängning från ett lealöst chassi. Om någon ifrån Göteborgstrakten är osäker på sin bil så kan vi träffas för jämförelse.
Det låter som din bil är som min nu... Antar att bilarna helt enkelt ska va så sim vi andra med microvibbar ska ha. :-(
Volvo har byggt den nya plattformen som sportchassin, alltså vägen känns som att köra en sport edition. Fördelen är att krängingheten är borta, som det var på förra modellen, men just att den är lite slickad på vägen. Däremot ska inte vibbarna intensifieras med hastigheten. Jag fick tydliga vibrationer i ratten vid 120. Det bästa är väl att låta ÅF provköra och säga om bilen ska vara så eller provköra en annan bil och jämföra. Fast jag tycker att vägen också känns mindre nu, den är mjuk och jag känner inte vibrationer såvida jag inte kör över gupp.

Synd vi bor låpngt ifrån varann då! Annars hade vi kunnat jämföra bilar med varandra =)
Du har inte vägarna förbi Sthlm? Jag var ju i Falkenberg i oktober... Synd..
Användarvisningsbild
av Eritom
#1217232
Til info er vi fler som har dette problemet som kun følger tråden uten å kommentere ;-) min bil skal inn til kontroll hos forhandler 22/12...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1217241
Elektrikern84 skrev:
Robbi skrev:
Elektrikern84 skrev: Det låter som din bil är som min nu... Antar att bilarna helt enkelt ska va så sim vi andra med microvibbar ska ha. :-(
Volvo har byggt den nya plattformen som sportchassin, alltså vägen känns som att köra en sport edition. Fördelen är att krängingheten är borta, som det var på förra modellen, men just att den är lite slickad på vägen. Däremot ska inte vibbarna intensifieras med hastigheten. Jag fick tydliga vibrationer i ratten vid 120. Det bästa är väl att låta ÅF provköra och säga om bilen ska vara så eller provköra en annan bil och jämföra. Fast jag tycker att vägen också känns mindre nu, den är mjuk och jag känner inte vibrationer såvida jag inte kör över gupp.

Synd vi bor låpngt ifrån varann då! Annars hade vi kunnat jämföra bilar med varandra =)
Du har inte vägarna förbi Sthlm? Jag var ju i Falkenberg i oktober... Synd..
Har du bett om att få provköra på ÅF och jämföra? Jag tror att de flesta ÅF har demobilar. Det är ju bara att åka till en ÅF och ”vara spekulant” Bild

Jag har nu upplevt bilar som är felfria och de som har vibrationer.

De som är felfria: tänk på att modellen har ett hårt chassi, det betyder att vägen känns i hela bilen och gupp känns i rumpa och ratt vid ojämnheter. Mer med vinterdäck än med sommardäck. Ju snabbare bilen färdas, ju snabbare åker bilen över ojämnheter och naturligtvis blir dessa ojämnheter snabbare i karaktär. Dessa är naturliga och tillfälliga vibrationer. Bilen är fast och vägkänslig men också med bra vägenskaper i kurvor. Det är kort och gott en sport edition original.

Felbilar: vibrationer som inte beror på underlaget, de flesta upplever dessa vid 120 km/h och att det känns som obalans i ratten. De naturliga vägkänsligheten blandar sig med de obalanserade och det blir diffust. Testa att sätta farthållare på 120. Är det konstanta vibrationer som inte försvinner fast du kör på bra väg, då vet du. Det är normalt med tillfälliga skakningar pga av underlaget. Modellen är inte som V70 serien, som var närmast övermjuk och svampig, man satt och gungade. Det kan också vara en konstant orolig känsla i alla hastigheter. Jag körde en bil som liksom konstant darrade och aldrig lugnade sig.
av sweborn
#1217319
Fäll ned solskyddet på passagerarsidan. Fladdrar det så vibbar bilen.

Och det fanns på XC70, så det har inget med hård fjädring att göra. Enligt Volvo Cars är XC70 en bil med "speciella egenskaper".

Volvo körde kanske med material från Kobe Steel redan 2012.
#1217383
Intressant att veta är leverans veckan på vibb bilar, vilken vibb bil producerats senast? Kommer det fortfarande ut sådana? Orolig IOM jag får min V90e FWD Auto v7


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Jefe
#1217385
Fick läge att provköra idag med vinterhjulen pålagda och tog en runda på 6-7 mil motorväg och jag hade inte en enda vibration i ratten som det var med sommardäcken. Däremot så känns vägens små ojämnheter i ratten men det var absolut inte vibrationer som tidigare. Så nu ska jag be gummiverkstaden att gå igenom mina sommardäck och kontrollera så att jag inte har obalans i däcken. Sen ska jag även testa flera gånger innan jag vet om det är däcken eller bilen.

Har 19 tums Hakka9 nu på vintern och Pirelli 21 tum på sommardäcken.
Senast redigerad av 1 Jefe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1217428
HitTheRoadJack skrev:Intressant att veta är leverans veckan på vibb bilar, vilken vibb bil producerats senast? Kommer det fortfarande ut sådana? Orolig IOM jag får min V90e FWD Auto v7


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De kommer fortfarande ut tror jag. Troligtvis kvalitetsbrist hos underleverantör och så länge Volvo inte kartlägger det, lär det fortgå.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1217441
Robbi skrev:
HitTheRoadJack skrev:Intressant att veta är leverans veckan på vibb bilar, vilken vibb bil producerats senast? Kommer det fortfarande ut sådana? Orolig IOM jag får min V90e FWD Auto v7


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De kommer fortfarande ut tror jag. Troligtvis kvalitetsbrist hos underleverantör och så länge Volvo inte kartlägger det, lär det fortgå.
Det är väl rimligt att tro att "Robbi" har fått drivaxlar från samma hög (exakt samma som de som installeras i bilar som vibbar) och samma som installeras i bilarna på bandet... då är det frågan hur kan detta har åtgärdad problemet.
Eller?
av Xanthopteryx
#1217443
Vilka av er ha vibration direkt relaterad till motor?
Håll i ratten. Motor på. Vibrerar?
Håll i ratten. Motor på. Växel i drive. Bromsa och samtidigt gasa lite så motorn få jobbat tyngre.
Vibrerar?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1217471
Spid3r skrev:
Robbi skrev:
HitTheRoadJack skrev:Intressant att veta är leverans veckan på vibb bilar, vilken vibb bil producerats senast? Kommer det fortfarande ut sådana? Orolig IOM jag får min V90e FWD Auto v7


Skickat från min iPhone med Tapatalk
De kommer fortfarande ut tror jag. Troligtvis kvalitetsbrist hos underleverantör och så länge Volvo inte kartlägger det, lär det fortgå.
Det är väl rimligt att tro att "Robbi" har fått drivaxlar från samma hög (exakt samma som de som installeras i bilar som vibbar) och samma som installeras i bilarna på bandet... då är det frågan hur kan detta har åtgärdad problemet.
Eller?
Kan du förtydliga det där? Menar du att jag har fått en ny uppsättning med tveksam kvalitet? Möjligt och det får väl tiden utvisa men bra blev det.
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 114

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]