Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1188775
Elektrikern84 skrev:
Turbodanne skrev:Nu är min saga med V90 över , min ÅF tog tillbaka bilen då dom inte fick bort skakningarna trots att dom provat antal däck och fälgar. Troligtvis nått annat än hjul som gör dessa skakningar/vibrationer , jag hoppas ni står på er och får era problem avhjälpta för det är inte acceptabelt på så pass dyra bilar.
Hur många gånger lämnade du in bilen för felsökning? Jag har haft min inne nu för Felsökning en gång och det enda han kúnde göra nu var att balansera om hjulen vilket inte hjälpte... Vad gör man nu då?
I den här tråden står det också om problem som har hittats, ex ohärdade drivknutar. Du kanske ska föreslå det direkt till mekanikern?
#1188783
Robbi skrev:
Elektrikern84 skrev:
Turbodanne skrev:Nu är min saga med V90 över , min ÅF tog tillbaka bilen då dom inte fick bort skakningarna trots att dom provat antal däck och fälgar. Troligtvis nått annat än hjul som gör dessa skakningar/vibrationer , jag hoppas ni står på er och får era problem avhjälpta för det är inte acceptabelt på så pass dyra bilar.
Hur många gånger lämnade du in bilen för felsökning? Jag har haft min inne nu för Felsökning en gång och det enda han kúnde göra nu var att balansera om hjulen vilket inte hjälpte... Vad gör man nu då?
I den här tråden står det också om problem som har hittats, ex ohärdade drivknutar. Du kanske ska föreslå det direkt till mekanikern?
Mmm ja man måste ju göra ngt. Men om det varit just det borde Volvo hittat det vid det här laget kan man tycka.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1188844
Nja, eftersom de lever med instruktionen om att det är olika fel på olika bilar så verkar de inte ha instruktionen om att kolla kända fel. Det är ju några fel som har kommit upp i denna tråd. Orkar du kolla igenom tråden och göra en lista så kan du nog chocka ÅF med den och kanske snabba på åtgärden.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1189144
Ja, det är en jättebra lista. Nu tänkte jag lite mer på vad som har framkommit i denna tråd och är knutet till V90-serien och som lättvindigt har benämnts som "produktegenskaper". Ett konkret fall är ju den person som faktiskt fick ordning på sin bil och det visade sig vara drivknutar som hade härdar dåligt. Det har nämnt ett par andra saker också. Din lista är en allmän lista och det är ju inte fy skam det heller och kan mycket väl vara något av det som orsakar vibrationer i även V90-serien.
av ansjo
#1189192
Jag fick hämtat ut min kärra i onsdags, och igår körde jag på motorvägen och tänkte kolla om min bil var drabbad av fenomenet. När jag kom upp mot 120 började jag känna vibrationer i bakvagnen, ungefär som om jag körde på väldigt grova däck.
Tyvärr vågade jag inte köra fortare då motorhuven började skaka som den var på väg att flyga av om vinden tog tag i den mer, och det verkar som ena sidans lås inte tagit tag i huven hur jag än försökte. Verkstaden nästa....
#1189195
Robbi skrev:Ja, det är en jättebra lista. Nu tänkte jag lite mer på vad som har framkommit i denna tråd och är knutet till V90-serien och som lättvindigt har benämnts som "produktegenskaper". Ett konkret fall är ju den person som faktiskt fick ordning på sin bil och det visade sig vara drivknutar som hade härdar dåligt. Det har nämnt ett par andra saker också. Din lista är en allmän lista och det är ju inte fy skam det heller och kan mycket väl vara något av det som orsakar vibrationer i även V90-serien.
Men problemet är väl det att det verkar som att det är flera olika problem. Nån löste sitt genom att Fälgen inte satt dikt emot navet. Det märkliga är Att Volvo inte hittat problemet ännu och spottar ut bilar i massor ändå... Även XC60 vibrerar lika. Provkörde en D5a i Uppsala här i sistens!
#1189196
ansjo skrev:Jag fick hämtat ut min kärra i onsdags, och igår körde jag på motorvägen och tänkte kolla om min bil var drabbad av fenomenet. När jag kom upp mot 120 började jag känna vibrationer i bakvagnen, ungefär som om jag körde på väldigt grova däck.
Tyvärr vågade jag inte köra fortare då motorhuven började skaka som den var på väg att flyga av om vinden tog tag i den mer, och det verkar som ena sidans lås inte tagit tag i huven hur jag än försökte. Verkstaden nästa....
Bara berätta hur det går..
#1189199
Har haft min inne och det enda de gjorde var att balansera om hjulen. Han sa till mig att om Vibbarna kvarstår så kunde inte han göra något just nu; vad det innebär fick jag inte grepp om..
Han påstår att det enbart är en liten grupp per verkstad som får komma med felrapporter kring detta direkt till VolvoCars då verkstäder runt i kring lagat och bytt saker på bilar som ändå inte åtgärdat problemet i stort.
Så jag får helt enkelt "vänta" lät det som! Fler som fått samma svar?
av Turbodanne
#1189269
ansjo skrev:Jag fick hämtat ut min kärra i onsdags, och igår körde jag på motorvägen och tänkte kolla om min bil var drabbad av fenomenet. När jag kom upp mot 120 började jag känna vibrationer i bakvagnen, ungefär som om jag körde på väldigt grova däck.
Tyvärr vågade jag inte köra fortare då motorhuven började skaka som den var på väg att flyga av om vinden tog tag i den mer, och det verkar som ena sidans lås inte tagit tag i huven hur jag än försökte. Verkstaden nästa....
Fyfan va trist , hoppas det löser sig.

Är det någon som läst något i media om vibrerande Volvos? Kanske dags att ta upp det så det händer något.

Tycker det är brist på respekt mot alla som köper nya bilar när man fortsätter att producera bil efter bil med vibrationer , kanske dags att stanna upp lite och lösa problemet innan man fortsätter att spotta ut bilar?

Dom har ju känt till detta redan när XC90n kom för 2-3 år sedan och fortfarande inte gjort något åt det , skandal tycker jag.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 114
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]