Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1217652
Då fattar jag hur du menar. Kvalitetsproblem kan ju handla om att de var glappiga från början, det har upptäckts och kvaliten har skärpts. Det vore ju hemskt om alla är dåligt härdade och ”släpper” efter ett tag. Det blir väl att åka in igen. Jag kommer därför ha stenhård koll på garantitiden.
av phantomblot
#1217664
Spid3r skrev:Med detta i beaktning, som lekman, tycker jag personligen att det är konstigt att detta har åtgärdat vibrationsproblem. Jag har ju haft vibrationsproblem från första km.
Är jag helt fel ute här?
Det er ikke så underlig. Drivakslingene står mellom hjul, som er dempet av dekk og støtdempere, og motor som er dempet av motorputer og en vibrasjonsdemper. Det er et komplekst system som forsøker å dempe vibrasjoner, og det er utrolig mange variabler som endrer seg med temperatur, belastning, vektfordeling og slitasje. Og så kan det bli ekstra kompleksitet av noen opplever vibrasjoner pga skjevhet/slark i én drivaksling, og noen kan slite med vibrasjoner pga slark i to drivakslinger.

Er det to slarkte drivakslinger som sammen gjør vibrasjonene uakseptable, vil det jo være slik at drivakslingenes total vibrasjon er avhengig av posisjonen. Kanskje bilen vibrerer mest når venstre drivaksling er på kl12 og høyre er på klokka 5, mens vibrasjonene opphever hverandre når venstre er på kl12 og høyre er på kl. 11.

Så det er faktisk ganske troverdig at problemet er tilknyttet drivakslinger, siden Volvo og forhandlere sliter med å finne årsaken. Det at noen har fått byttet dekk og motorfester og opplevd bedring, trenger bare bety at man har fjernet de eksterne vibrasjoner som får slarkete drivakslinger til ressonere bilen.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1217701
phantomblot skrev:
Spid3r skrev:Med detta i beaktning, som lekman, tycker jag personligen att det är konstigt att detta har åtgärdat vibrationsproblem. Jag har ju haft vibrationsproblem från första km.
Är jag helt fel ute här?
Det er ikke så underlig. Drivakslingene står mellom hjul, som er dempet av dekk og støtdempere, og motor som er dempet av motorputer og en vibrasjonsdemper. Det er et komplekst system som forsøker å dempe vibrasjoner, og det er utrolig mange variabler som endrer seg med temperatur, belastning, vektfordeling og slitasje. Og så kan det bli ekstra kompleksitet av noen opplever vibrasjoner pga skjevhet/slark i én drivaksling, og noen kan slite med vibrasjoner pga slark i to drivakslinger.

Er det to slarkte drivakslinger som sammen gjør vibrasjonene uakseptable, vil det jo være slik at drivakslingenes total vibrasjon er avhengig av posisjonen. Kanskje bilen vibrerer mest når venstre drivaksling er på kl12 og høyre er på klokka 5, mens vibrasjonene opphever hverandre når venstre er på kl12 og høyre er på kl. 11.

Så det er faktisk ganske troverdig at problemet er tilknyttet drivakslinger, siden Volvo og forhandlere sliter med å finne årsaken. Det at noen har fått byttet dekk og motorfester og opplevd bedring, trenger bare bety at man har fjernet de eksterne vibrasjoner som får slarkete drivakslinger til ressonere bilen.
Köper det du skriver helt och hållet.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1217861
Jag tyckte min bil gick mjukt och nästan lite storknade/vobblade vid uppförsbacke och ax, men kollade lufttrycket och verkstaden hade sänkt till 2.0? Försöker de maskera vägkänsligheten eller vad? Höjde till 2.6 och nu går den bättre.
av ansjo
#1217871
Robbi skrev:Jag tyckte min bil gick mjukt och nästan lite storknade/vobblade vid uppförsbacke och ax, men kollade lufttrycket och verkstaden hade sänkt till 2.0? Försöker de maskera vägkänsligheten eller vad? Höjde till 2.6 och nu går den bättre.
Kört i högre hastighet efter detta?
Min "lagade" de med att sänka lufttrycket i däcken, och vibrationerna blev visserligen bättre ?:-/
Användarvisningsbild
av Robbi
#1217913
ansjo skrev:
Robbi skrev:Jag tyckte min bil gick mjukt och nästan lite storknade/vobblade vid uppförsbacke och ax, men kollade lufttrycket och verkstaden hade sänkt till 2.0? Försöker de maskera vägkänsligheten eller vad? Höjde till 2.6 och nu går den bättre.
Kört i högre hastighet efter detta?
Min "lagade" de med att sänka lufttrycket i däcken, och vibrationerna blev visserligen bättre ?:-/
Japp, en snabb sväng och den var bra. Ska testa mer men det var så taskigt väder.
av ansjo
#1218095
Efter att bilen stått några dagar pga arbete körde jag idag några mil igen. Tyvärr börjar jag nästan dra mig för att köra bilen då jag tycker vibrationerna drar ner helhetsintrycket av bilen såpass mycket att hela resan blir negativ.
Vibrationerna känns redan från 50-60 km/h redan, och känns väldigt väl om ingen sitter i passagerarsätet och man håller i nackstödet. Jag vet inte varför de känns tydligare nu, antingen har de blivit värre eller om det är för man är mer missnöjd med bilen än jg har för några ålder sedan. Skulle min verkstaden säga att det är en produktegenskap när de ska ha bilen nästa vecka vet jag inte vad jag ska göra...
av Xanthopteryx
#1218109
ansjo skrev:Efter att bilen stått några dagar pga arbete körde jag idag några mil igen. Tyvärr börjar jag nästan dra mig för att köra bilen då jag tycker vibrationerna drar ner helhetsintrycket av bilen såpass mycket att hela resan blir negativ.
Vibrationerna känns redan från 50-60 km/h redan, och känns väldigt väl om ingen sitter i passagerarsätet och man håller i nackstödet. Jag vet inte varför de känns tydligare nu, antingen har de blivit värre eller om det är för man är mer missnöjd med bilen än jg har för några ålder sedan. Skulle min verkstaden säga att det är en produktegenskap när de ska ha bilen nästa vecka vet jag inte vad jag ska göra...
Hur länge sedan köpte du den?
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 114

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]