Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1160664
Kan också berätta att jag hade också vibrationer med vinterdäck. Balanserade om flera gånger. När jag kom tillbaks efter provtur visade däcken 20-50 gram obalans, trots att de blev balanserade några minuter innan. Höll på att göra däckkillen vansinnig. Efter att jag bytte till sommardäck försvann det. Jag får nya vinterdäck. Det var conti, dubbfria 18 tum.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1161068
Robbi skrev:Kan också berätta att jag hade också vibrationer med vinterdäck. Balanserade om flera gånger. När jag kom tillbaks efter provtur visade däcken 20-50 gram obalans, trots att de blev balanserade några minuter innan. Höll på att göra däckkillen vansinnig. Efter att jag bytte till sommardäck försvann det. Jag får nya vinterdäck. Det var conti, dubbfria 18 tum.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Försvann det helt eller har det minskats?

Bytte själv från 18" dubbfria Coni till 20" Pirelli (original hjul), ju det minskade en del faktiskt men det finns vibrationer kvar
Användarvisningsbild
av Robbi
#1161134
Spid3r skrev:
Robbi skrev:Kan också berätta att jag hade också vibrationer med vinterdäck. Balanserade om flera gånger. När jag kom tillbaks efter provtur visade däcken 20-50 gram obalans, trots att de blev balanserade några minuter innan. Höll på att göra däckkillen vansinnig. Efter att jag bytte till sommardäck försvann det. Jag får nya vinterdäck. Det var conti, dubbfria 18 tum.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Försvann det helt eller har det minskats?

Bytte själv från 18" dubbfria Coni till 20" Pirelli (original hjul), ju det minskade en del faktiskt men det finns vibrationer kvar
Det försvann helt. Inga skakning från obalans. Jag har en CC och den är ju hårt satt och vägen känns så det är lite knepigt att utskilja skakning orsakad av obalans och allmänna småskakningar av vägens skarvar.
av SKJ313
#1162297
Hei,

Jeg hentet min V90 D4 AWD i januar, har pr. dags dato kjørt ca 4.600 km. Jeg opplevde disse vibrasjonene såpass intenst at jeg fikk forhandleren (Bilia) til å avbalansere vinterhjulene på nytt. Jeg har originale 18" turbinfelger på piggfrie Nokian vinterdekk. Etter avbalansering har det blitt bedre, men fremdeles ikke 100 %. Jeg skifter til sommerhjul neste uke (20" originale), blir spennende å se om jeg merker forskjell.

Jeg får imidlertid også en kort, relativt kraftig vibrasjon ved akselerasjon. Dette er så vidt jeg har merket uansett hastighet og gir. Bilia skal også undersøke dette nærmere til uken, men deres første reaksjon var at de mistenker at vinterhjulene er årsaken. Personlig tror jeg de bommer helt på dette, men det blir interessant å se hva de konkluderer med. For sammenligningens skyld prøvekjørte jeg en V90 D5 AWD demobil (de hadde ikke D4 AWD som demo), denne hadde ikke samme vibrasjon. Noen andre som har opplevd lignende?
av AndS
#1162394
Tycker mera att det låter som när fyrhjulsdriften gör justeringar mellan fram och bakaxel. Är det ett generellt problem beroende på motor och dess egenskaper så bör Volvo kunna göra en justering av mjukvaran som styr de funktionerna för t.ex. D4.
av orte
#1165900
Har ju min V90 inlämnad sedan drygt 2 veckor.. Har nu fått fälgarna utbytta mot nya, på vilka vinterdäcken sitter.. Ingen förbättring av skakningarna.
´Har satt på orginalsommardäcken på nya AEZ 19" fälgar
Fick direkt frågan om det kunde vara de nya fälgarna som jag flyttat över sommardäcken på... "Det är ju inte original" fick jag slängt i ansiktet.. Faktum är att hjulen är balanserade och kontrollerade på rullbana.. helt runda utan obalans.
Innan sista verkstadsparkeringen skakade bilen så pass mycket att jag var inne på att åka bärgare.
Nästa steg är att de byter ut drivaxlarna, och efter det så.... ja..säg det.
Återkommer i ärendet.

Uppdatering: Min V90 har nu varit på ny volvoverkstad i 3 veckor.. Var ej nöjd med svaret "det är NOG vägen du känner" och "allt är bättre än min bil, den är ju gammal" på den första verkstaden.. Krävde att de flyttade bilen till annan verkstad, vilket så också skedde.. Där har den nu tillbringat de 3 sista veckorna med i stort sett dagliga provkörningar, enligt appen. Har frågat vad de hittar för fel och fått svaret "en hel del". Kommer att få tillbaka min bil under morgondagen och hoppas då att alla problem är lösta..

Återkommer med info om vad som är gjort med bilen.
Senast redigerad av 3 orte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1165916
Jag tycker att du ska kräva återköp på din V90 och sedan leta upp en lagerbil som du kan provköra. Eller köpa en tysk. Detta är ju fullständigt skandalöst.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1172605
Bumpar i denna tråd igen...

Åkte idag ca 60mil på mina original 20" hjul, och japp vibrationerna finns där, efter ca 110km/h. Märkligt nog är de något svagare än på mina friktionsdäck (18" original), men fortfarande kännbara och irriterande.
Tror att de här vibrationer finns på de flesta av S- och V-modellerna, är det någon som vet om någon lösning är på gång?
Vet att några av er har sagt att efter bytet till sommarhjul försvann problemet, har svårt att tro på detta tyvärr.
Ska åka en hel del i sommar, åka genom hela Tyskland med vibrationer är nog fan inte kul.
Avväger att ändra planer på grund av biljävel. :-O)
Bli galen när verkstaden säger något i stilen "Produkt egenskap" :-O)

Tacksam för all vägledning i detta.
av JimmyK
#1172655
Spid3r skrev:Bumpar i denna tråd igen...

Åkte idag ca 60mil på mina original 20" hjul, och japp vibrationerna finns där, efter ca 110km/h. Märkligt nog är de något svagare än på mina friktionsdäck (18" original), men fortfarande kännbara och irriterande.
Tror att de här vibrationer finns på de flesta av S- och V-modellerna, är det någon som vet om någon lösning är på gång?
Vet att några av er har sagt att efter bytet till sommarhjul försvann problemet, har svårt att tro på detta tyvärr.
Ska åka en hel del i sommar, åka genom hela Tyskland med vibrationer är nog fan inte kul.
Avväger att ändra planer på grund av biljävel. :-O)
Bli galen när verkstaden säger något i stilen "Produkt egenskap" :-O)

Tacksam för all vägledning i detta.
Har nu haft två xc90 på två år och kört 7000mil med vibrationer. Men sen tre veckor tillbaka har de löst problemet. De har bytt nästan allt som går att byta. Däck, bromsskivor, kardanaxel, hela haldexen, några vibrationsdämpare i bakvagnen, drivaxlar fram. Inget av detta hjälpte. När de bytte hela bakaxeln blev bil betydligt bättre men inte helt bra. Efter detta kom Volvo upp med mätutrustning och körde bilen och då visade det sig att det var drivaxlarna bak, härdningen var dålig och genom det hade de blivit nötta och skapade vibrationen. Efter byte av även dessa har bilen gått kanon i 3 veckor nu. Har en XC90 D5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 114

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]