Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Paglar
#1211250
Efter bytet till vinterdäck idag, så trodde jag att vibrationerna var borta eller åtminstone på acceptabel nivå.
Med sommardäcken Pirelli P Zero 245/45-18, överskrider vibrationerna min acceptansgräns vid 100 km/h och ökar med ökande hastighet.
Med vinterdäcken Continental IceContact2 245/45-18 är den gränsen uppflyttad till 120-125km/h och vid 130km/h är gränsen definitivt överskriden.
På min bil har alltså däcken/hjulen betydelse för vibrationerna, undrar om det är det mjukare gummit i vinterdäcken som minskar vibrationerna eller om det är skillnad i balanseringen?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1211274
Det verkar ju uppenbarligen som vinterdäck och vibbar har ett samband. De bilar som inte har vibbar med vinterdäck har Michelin. Svårare att förklara varför.
av AndS
#1211291
Har Conti odubbat men han bara köra 1,5 månad i våras på dem, men inga vibrationer som jag känner.
Michelin på sommardäck och inget där. Men lägger på vinterdäcken om en vecka så vi får väl se om något ändrat på sig.
Båda rullar på originalfälgar 18" och standard 235/55.
#1211362
Jag har träffat chefen för Kundrelationer på volvo cars idag tillsammans med min ÅF. HAN tyckte min bil gick jävligt bra (det för den). Och höll med om vibrationerna jag beskrivit för honom innan. Han skulle ta med aig detta till ”huset” och höra om det fanns en lösning på mina problem. Vi skulle höras av igen när han kollat och efter jag fått på vinterdäcken på bilen. Han vill veta hur bilen går då. Där står jag idag.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1211623
De låtsas som ingenting. Pratade med felsökaren hos min ÅF. Först var han ”vad konstigt med vibbar’. Sedan när jag sa ”skippa tramset, jag känner till problemet, detta diskuteras just nu på Jag rullar” så log han och var tyst och sa sedan ”vi ska göra vad vi kan, vi har ett felsökningsschema där vi byter ut del för del tills det är löst. Vi försöker först med däcken”. De har fått munkavel från Volvo cars så det inte ska blåsa upp.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1211632
Robbi skrev:De låtsas som ingenting. Pratade med felsökaren hos min ÅF. Först var han ”vad konstigt med vibbar’. Sedan när jag sa ”skippa tramset, jag känner till problemet, detta diskuteras just nu på Jag rullar” så log han och var tyst och sa sedan ”vi ska göra vad vi kan, vi har ett felsökningsschema där vi byter ut del för del tills det är löst. Vi försöker först med däcken”. De har fått munkavel från Volvo cars så det inte ska blåsa upp.
Eller kan man låta meddela att man är journalist och funderar på ett bra kommande scoop, då brukar det börja röra på sig i vissa läger... :roll:, trycka på ömma punkter kan ta hus i.... 8)
Vi brukar kalla mekaniker som inte hittar fel för typ bildelsbytare... :mrgreen:
av Xanthopteryx
#1211671
Hur upplever ni vibrationerna?
Jag upplever inga i själva bilen men ratten darrar och har sig, vilket oftast känns som det har samband med underlaget.
Ni som inte har vibrationer - har ni en ratt som inte darrar det minsta? Eller är det alltid lite darr i beroende på väg?
av Mathiasffs
#1211688
Xanthopteryx skrev:Hur upplever ni vibrationerna?
Jag upplever inga i själva bilen men ratten darrar och har sig, vilket oftast känns som det har samband med underlaget.
Ni som inte har vibrationer - har ni en ratt som inte darrar det minsta? Eller är det alltid lite darr i beroende på väg?
Hela bilen vibrerar, kännr det som mest i benen av någon konstig anledning. ??:-/ :shock:
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 114

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]