Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cokeisit
#1205730
Robbi skrev:Men så lät gick det inte, de måste göra något belastningsprov och testa en gång till, för att de ska gå att reklamera. Jag måste åka dit, de kränga på skiten, jag säga ”nej de känns inte bra”, om de krånglar, börja vifta med kvittot, fan! Bild
Det är klart att du ska ha de däck som du har beställt. Ingen hade förväntat sig att du skulle vara nöjd med att få en V40 om du hade beställt en V90... [WHITE SMILING FACE]
Användarvisningsbild
av Robbi
#1208315
Nu vet jag att det är vinterdäcken som har orsakat vibbar i min. Har kört hela sommaren med en vibrationsfri bil med sommardäck men upplevde vibbar med vinterdäcken, den veckan de satt på när bilen var ny.

Jag blev lovad nya däck när det var dags men samma åkte på då de hade balanserat dessa med tryck, eller fan det heter. De är tvungna att göra så för att kunna reklamera. Imorgon blir det att åka dit och bråka. På mitt kvitto står det Nokian så de har ändå satt på fel däck.

Däcken är dubbfria 18 tums conti. Vad har ni?
av Hagge310
#1208390
Robbi skrev:Nu vet jag att det är vinterdäcken som har orsakat vibbar i min. Har kört hela sommaren med en vibrationsfri bil med sommardäck men upplevde vibbar med vinterdäcken, den veckan de satt på när bilen var ny.

Jag blev lovad nya däck när det var dags men samma åkte på då de hade balanserat dessa med tryck, eller fan det heter. De är tvungna att göra så för att kunna reklamera. Imorgon blir det att åka dit och bråka. På mitt kvitto står det Nokian så de har ändå satt på fel däck.

Däcken är dubbfria 18 tums conti. Vad har ni?
Samma här, dubbfria Conti 18 tum med vibrationer. Ingenting på sommardäcken. Ska in om ett par veckor för att få det åtgärdat. Vilka dubbfria rekommenderas om det nu är däcken som kommer att bytas?

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
#1208417
Hagge310 skrev:
Robbi skrev:Nu vet jag att det är vinterdäcken som har orsakat vibbar i min. Har kört hela sommaren med en vibrationsfri bil med sommardäck men upplevde vibbar med vinterdäcken, den veckan de satt på när bilen var ny.

Jag blev lovad nya däck när det var dags men samma åkte på då de hade balanserat dessa med tryck, eller fan det heter. De är tvungna att göra så för att kunna reklamera. Imorgon blir det att åka dit och bråka. På mitt kvitto står det Nokian så de har ändå satt på fel däck.

Däcken är dubbfria 18 tums conti. Vad har ni?
Samma här, dubbfria Conti 18 tum med vibrationer. Ingenting på sommardäcken. Ska in om ett par veckor för att få det åtgärdat. Vilka dubbfria rekommenderas om det nu är däcken som kommer att bytas?

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
Skönt att höra att det är fler med samma problem och det verkar vara däcken. Jag hade Nokian på XC70 och de var suveräna. Nu är det ju inte riktigt samma bil men vikten är ungefär samma så det borde fungera.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1208464
Var inne precis och har fått en tid bokad för felsökning. Tydligen har de haft en framgång med Michelindäck till serien, så det är det första de gör. Min bil är ju bra med sommardäcken så de tyckte det var märkligt och tror att jag har vibrationsproblem i grunden. De ska undersöka det i vilket fall.

Fick också höra om, och få bekräftat, att vibrationsproblemen kvarstår. Vissa får de ordning på med balansering eller byte av motorkuddar, andra ger de upp och omlevererar. Det är tydligen ett stort problem och alla ÅF är inblandade i felsökningen. De verkar hålla hårt på att hålla tyst om det och jag fick lirka hårt för att få infon. Sedan sa han något som jag reagerade på, nämligen att det inte gällde bilar med luftfjädring utan de vanliga med bladfjädring. Är det inte på tapeten att misstänka just bladfjädringen. Jag gissar att det blir en dyr historia att byta ut alla bilar med bladfjädring och skänka bort luftfjädring, vilket är vad de borde göra i så fall.

Min undran är, varför skrivs det inte om detta?
av least
#1208493
Borde skänka bort luftfjädring?
Varför det? Prio 1 är att fixa till vibrationerna i bladfjädringen, OM det nu är denna som är källan.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1208500
least skrev:Borde skänka bort luftfjädring?
Varför det? Prio 1 är att fixa till vibrationerna i bladfjädringen, OM det nu är denna som är källan.
Om det nu är bladfjädringen så borde Volvo cars rimligtvis redan ha identifierat det. Att de inte har fixat det hittills, i så fall, är kanske för att det inte går. Återstår att fixa annan fjädring, ex luftfjädring, som uppenbart inte har några vibrationsfel. Jag vet inte om den var så långsökt?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1208515
Läste igenom denna tråden och kan konstatera att det beror inte på vilken fjädring man har, det beror inte på Haldex, det beror inte på ett speciellt däck. Motorkuddar, drivknutar, navet eller skivor verkar vara det ligger bäst till som fel.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1208592
Sedan en undran till alla er som har skrivit i denna tråd med problem med era bilar. Hur har det gått? Har ni lust att uppdatera vad som har hänt och kanske informera om felkällan?
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 114
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]