Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1200945
Hej hopp jag beställde en V90e D3, men innan så provkörde jag en sådan. Detta för nån månad sedan, innan jag läste in mig i denna tråd. Jo för från en tidigare V60e erfarenhet, hade den en självresonas strax ovan 130. Trodde väl det berodde på svag motor. Så kollade jag efter detta, bilen V90 - fick grönt ljus. Ska nu lånar jag en V90 D4 AWD över helgen. Testar av den för självresonans. Återkommer.


Cheers
av Elektrikern84
#1201067
Robbi skrev:
filippb skrev:Har nu fått tillbaka bilen, det blir ett återbesök för däckbyte och belastningstest. Känns som standardåtgärd som flera här har gått igenom. Återstår att se om det hjälper.

Tycker ändå det är intressant att jag inte uppmärksammat vibrationer förrän bilsemestern utomlands och då har jag haft bilen i ett helt år nu. Har verkligen försökt att provocera fram det utan resultat. I Danmark däremot var det konstant skallrande från mugghållaren bak och fladdrande solskydd fram så fort man kom upp i 130.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Jag vet inte om det är något konstigt med en hårt satt bil att det skapas vibrationer i Danmark med tanke på att de har grövre asfalt och jag känner alltid skillnad just i Danmark. Sist jag åkte av färjan i Rödby och körde till Köpenhamn trodde jag att balanseringen gått åt skogen. På svensk mark var det borta.
Egentligen bara bevis på vägkänsligheten. Annars skulle den ju vibba jämt.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1201077
Bara en undran, detta är ju första modellen på länge med bladfjädring som standard. Är det någon som har luftfjädring som upplever vibrationer eller är det helt enkelt kopplat till bladfjädring?
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1201079
Robbi skrev:Bara en undran, detta är ju första modellen på länge med bladfjädring som standard. Är det någon som har luftfjädring som upplever vibrationer eller är det helt enkelt kopplat till bladfjädring?
Har luftfjädring och, ja jag har tyvärr vibrationsproblem..
Användarvisningsbild
av Robbi
#1201081
Krollspell skrev:
Robbi skrev:Bara en undran, detta är ju första modellen på länge med bladfjädring som standard. Är det någon som har luftfjädring som upplever vibrationer eller är det helt enkelt kopplat till bladfjädring?
Har luftfjädring och, ja jag har tyvärr vibrationsproblem..
Okay, har alla med luftfjädring problem och de med bladfjädring är ok?
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1201085
Robbi skrev:
Krollspell skrev:
Robbi skrev:Bara en undran, detta är ju första modellen på länge med bladfjädring som standard. Är det någon som har luftfjädring som upplever vibrationer eller är det helt enkelt kopplat till bladfjädring?
Har luftfjädring och, ja jag har tyvärr vibrationsproblem..
Okay, har alla med luftfjädring problem och de med bladfjädring är ok?
Nej, så är det inte. Det verkar inte vara kopplat till vilken fjädring du har utan det är något annat som orsakar vibrationerna.
#1201376
I felsökning, lekman som jag är men verkstan får vässa sig och med mätitrument dokumentera när vibrationerna starta, styrkan på vibrationerna och lokalisera källan osv, dags för att få det på papper. Kan inte verkstan skicka bilen på ett rullband? Finns det sådant som klarar 150 km/h. Motormännen test bänka bilen? Lutar mot en reklamation?


Cheers
av jockegu
#1203679
Har precis hämtat ut min V90 CC och upplever precis som övriga vibrationer i hastigheter över 100 km/h. Har redan fått nya däck på men det hjälper inte. Dom nya däcken är perfekt balanserade och däcktrycket på ligger en bit under gräns.
Skall nu på fredag få ett par helt andra hjul monterade för test, hoppas givetvis att detta löser problemet men är tveksam eftersom dom befintliga skall vara perfekta enligt alla mätningar.
Återkommer med resultat efter fredagen!
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 114

Jag har 2 S80T6 som stått några å[…]

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]

Gå in i vida och leta rätt på sig[…]

Service Renault Scenic 2003

Var och pratade med kompisen som har bilverksad om[…]