Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1204826
Nizzexc90 skrev:
ateam1234 skrev:Har haft en xc90 D5 -17 hemma i helgen för ev köp. 21tum däck
Jag upplever också att det finns småvibrationer över 120
Jag tycker att den även är lite "skakig" efter man kört över ex en målad linje....att bilen typ darrar till
men men
mycket bil är det i allafall till mycket pengar :D
Hej.
Kan det vara så att du inte använde körriktningsvisaren när du bytte körfält?
Det vibrerar och håller emot i ratten om du inte använder körriktningsvisaren och det är helt normalt eftersom LKA – Körfältsassistans(Lane Keeping Aid) jobbar. :D
Du kan även ställa in den så att den enbart vibrerar i ratten men försöker inte styra bilen.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1204833
Ha ha, nu börjar det bli roligt, tänk om alla vibrationer beror på Lane Keep assistans!

Skämt å sido. Jag har samma Spid3r. Alltså jag kände vibrationer med mina vinterdäck. Det balanserades och testades men så bestämdes, det var ändå dags, att vi slänger på sommarsulorna så får jag nya till nästa gång. På med sommarsulorna och jag har inte haft vibrationer på 2000 mil. Ska bli intressant att se vad som händer 30/10 när vinterhjulen åker på.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1205154
Robbi skrev:Ha ha, nu börjar det bli roligt, tänk om alla vibrationer beror på Lane Keep assistans!

Skämt å sido. Jag har samma Spid3r. Alltså jag kände vibrationer med mina vinterdäck. Det balanserades och testades men så bestämdes, det var ändå dags, att vi slänger på sommarsulorna så får jag nya till nästa gång. På med sommarsulorna och jag har inte haft vibrationer på 2000 mil. Ska bli intressant att se vad som händer 30/10 när vinterhjulen åker på.
Har dina bromsskivor varit utbytta?
För min del skedde en minskning av vibrationer efter att skivorna byttes mot nya (runt om)... vibrationerna finns där men svagare.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1205155
Robbi skrev:
ateam1234 skrev:Hade stängt av detta ;)
Jag stängde tidigt av den, inte klokt med ryckande ratt.
Om ni kör som ni har lärt er i körskolan, dvs innan körfältsbyte, titta i "döda vinkeln", blinka och byt fil... då vibrerar inte "lane-varnaren" :twisted:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1205194
Spid3r skrev:
Robbi skrev:
ateam1234 skrev:Hade stängt av detta ;)
Jag stängde tidigt av den, inte klokt med ryckande ratt.
Om ni kör som ni har lärt er i körskolan, dvs innan körfältsbyte, titta i "döda vinkeln", blinka och byt fil... då vibrerar inte "lane-varnaren" :twisted:
Ok? Ok! Ska testa! Nej, jag har inte bytt bromsskivor.
av Leopold
#1205245
Spid3r skrev: Pirelli ...
Jag har haft alltför många dåliga erfarenheter av detta märke genom åren för att ens fundera på att testa igen. Ovala däck, bullriga däck... etc.

Testa andra märken. Continental eller möjligen Michelin för sommardäck, Nokian för tysta effektiva vinterdäck. Premium-modeller enbart. Pirelli - aldrig mer... garanterat.
av Xanthopteryx
#1205281
Leopold skrev:
Spid3r skrev: Pirelli ...
Jag har haft alltför många dåliga erfarenheter av detta märke genom åren för att ens fundera på att testa igen. Ovala däck, bullriga däck... etc.

Testa andra märken. Continental eller möjligen Michelin för sommardäck, Nokian för tysta effektiva vinterdäck. Premium-modeller enbart. Pirelli - aldrig mer... garanterat.
Lite off topic:
Det luriga med däck är också att det kan skilja beroende på var de är tillverkade.
Detta har bland annat uppmärksammats av Råd och Rön (som testar däck med jämna mellanrum).
Däck från två olika fabriker kunde ge extremt olika bra testresultat.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1205342
Hur ska jag göra, när jag fick bilen levererad så satt det på Goodyear dubbfria vintersulor på, trots att jag hade spec på Nokian. Säljaren svamlade om att jag fick bättre däck. De var inte bra och vibbade. De balanserades men blev inte bra. Vi slängde på sommardäcken och vibbarna försvann. Jag fick löfte om att jag skulle få nya däck till hösten.

Ska jag stå på mig om att det är Nokian eller ska de få slänga på nya Goodyear?
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 114

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]