Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Max74
#1225067
Vi hade inne firmabilen precis med det här problemet, och det enda dom gjorde var att balansera däcken ännu en gång trots att det hade gjorts nån månad innan, sen tyckte dom det var ok och det var inga fel på bilen...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1225259
Max74 skrev:Vi hade inne firmabilen precis med det här problemet, och det enda dom gjorde var att balansera däcken ännu en gång trots att det hade gjorts nån månad innan, sen tyckte dom det var ok och det var inga fel på bilen...
Otroligt oproffsigt då varje mek på varje ÅF känner till vibrationsproblem med SPA-plattformen. Det är jag fullständigt övertygad om. Vad är det för däck på bilen och vad är det för däck? Jag börjar se ett tydligt mönster med contidäck. Jag snackade med en taxichafför som berättade att de hade upptäckt att de hade problem med contidäck och när de fick dessa bytta så går bilarna bra. Han pratade om ojämn kvalitet. För min del så går min bil oerhört bra med Michelin och det är inte alls samma bil som det var med contidäcken.
Användarvisningsbild
av Paglar
#1225262
I mitt fall så har vibrationerna i stort sett upphört efter bytet till vinterhjulen, Continental IceContact2 245/45-18.
I början hade jag vibrationer i 120-135 km/t men nu känns de knappt, möjligtvis ibland vid acceleration runt 130 km/t. Så ur vibrationssynpunkt är jag nöjd med Continental och sitter lugn tills sommarhjulen skall på igen.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1225432
Paglar skrev:I mitt fall så har vibrationerna i stort sett upphört efter bytet till vinterhjulen, Continental IceContact2 245/45-18.
I början hade jag vibrationer i 120-135 km/t men nu känns de knappt, möjligtvis ibland vid acceleration runt 130 km/t. Så ur vibrationssynpunkt är jag nöjd med Continental och sitter lugn tills sommarhjulen skall på igen.
Continentaldäcken är nog inte dåliga i sig men de förefaller ha kvalitetsproblem där de levererar dåliga däck. Du har haft tur.
av ansjo
#1226293
I morgon ska jag till däckverkstaden, har äntligen fått en snubbe som lyssnar och han föreslog att han åker med mig så jag kan visa när jag känner av problemet. Han var tveksam att det var däcken, då jag har vibrationerna på både sommar och vinterdäcken och två olika fabrikat på dem, han var mer inne på obalans på drivaxeln eller liknande.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1226302
ansjo skrev:I morgon ska jag till däckverkstaden, har äntligen fått en snubbe som lyssnar och han föreslog att han åker med mig så jag kan visa när jag känner av problemet. Han var tveksam att det var däcken, då jag har vibrationerna på både sommar och vinterdäcken och två olika fabrikat på dem, han var mer inne på obalans på drivaxeln eller liknande.
Samtidigt har plattformen en känslighet på 8/10 på däck. Vi får hoppas att de hittar något och drivaxlar ligger väl högst i kurs, om det inte är däcken. Återkom om hur det går.
av ansjo
#1226360
Robbi skrev:
ansjo skrev:I morgon ska jag till däckverkstaden, har äntligen fått en snubbe som lyssnar och han föreslog att han åker med mig så jag kan visa när jag känner av problemet. Han var tveksam att det var däcken, då jag har vibrationerna på både sommar och vinterdäcken och två olika fabrikat på dem, han var mer inne på obalans på drivaxeln eller liknande.
Samtidigt har plattformen en känslighet på 8/10 på däck. Vi får hoppas att de hittar något och drivaxlar ligger väl högst i kurs, om det inte är däcken. Återkom om hur det går.
:-)-)
av Elektrikern84
#1227123
Nu har jag varit inne igen. Gjorde Lastmätning av V Däcken nu också. Mecken ringde å sa att ett däck var Keff och bytes samt att det satt 10000 vikter så han balansera om (hans egna ord). Fick tillbaka bilen och den går något bättre. Dock vibrerar det mer om jag ex har Farthållaren på 100 och trycker ner den till 80 då den ska bromsa in eller motorbromsa ned till 80 sen håller vibbarna i sig.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1227194
Elektrikern84 skrev:Nu har jag varit inne igen. Gjorde Lastmätning av V Däcken nu också. Mecken ringde å sa att ett däck var Keff och bytes samt att det satt 10000 vikter så han balansera om (hans egna ord). Fick tillbaka bilen och den går något bättre. Dock vibrerar det mer om jag ex har Farthållaren på 100 och trycker ner den till 80 då den ska bromsa in eller motorbromsa ned till 80 sen håller vibbarna i sig.
Conti är skitdäck helt enkelt. Bara det att det var ett felaktigt däck, säger en del. Stå på dig och kräv Michelin!
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 114

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]