Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
#1181337
Krollspell skrev:
ansjo skrev:Låter skönt att man beställt 21" :lol:
Vad har 21" med detta att göra :shock:
Flera som anar ett samband med lägre profil och vibrationer. Står tex några inlägg upp :roll:
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1181353
ansjo skrev:
Krollspell skrev:
ansjo skrev:Låter skönt att man beställt 21" :lol:
Vad har 21" med detta att göra :shock:
Flera som anar ett samband med lägre profil och vibrationer. Står tex några inlägg upp :roll:
Ja, men i mitt fall och förmodligen i de andra fallen så är tyvärr problemen något annat. Både Volvo och Pirelli Sverige har konstaterat efter otaliga turer att det inte har något med däck fälgar att göra... Har totalt haft bilen inlämnad 6 ggr och total tid med undersökningen hittills är nästan 7 veckor..

Däremot så fick jag av Goodwill från min Volvoverkstad, inte Volvo, 4 nya Michelin då jag starkt ogillar Pirelli sen flera år.. Detta var uppskattat! Men som sagt vibrationerna modell liten tvättbräda finns kvar, ibland mer, ibland mindre, och lite skumt ibland inte alls...
av Turbodanne
#1181358
Krollspell skrev:
Ja, men i mitt fall och förmodligen i de andra fallen så är tyvärr problemen något annat. Både Volvo och Pirelli Sverige har konstaterat efter otaliga turer att det inte har något med däck fälgar att göra... Har totalt haft bilen inlämnad 6 ggr och total tid med undersökningen hittills är nästan 7 veckor..

Däremot så fick jag av Goodwill från min Volvoverkstad, inte Volvo, 4 nya Michelin då jag starkt ogillar Pirelli sen flera år.. Detta var uppskattat! Men som sagt vibrationerna modell liten tvättbräda finns kvar, ibland mer, ibland mindre, och lite skumt ibland inte alls...
Nått måste dom ju göra , jag hoppas det är tillräckligt många som skriker om detta , jag kommer inte nöja mig förrns bilen är perfekt , annars får dom ta tillbaka skräpet.
av uniformerad
#1181374
Följer tråden med spänning.
Har i och för sig ingen tendens till vibrationer i bilen, i alla fall inte i hastigheter upp till 150 km/h. Över det har jag inte kört, blir eventuellt under sommaren om inte den manuella fatrhållaren i sättet bredvid säger stop.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1181377
ansjo skrev:
Krollspell skrev:
ansjo skrev:Låter skönt att man beställt 21" :lol:
Vad har 21" med detta att göra :shock:
Flera som anar ett samband med lägre profil och vibrationer. Står tex några inlägg upp :roll:

Tror inte att det finns samband med lågprofil och vibrationer...mina vinterdäck (18" m Conti) samt sommar (20" Pirelli), vinterdäck varierar betydligt mer än mina 20" sommardäck.
av Elektrikern84
#1181389
Jag kör med 18" 10 ekrade Diamond cut fälgen. Ska påtala ÅF i veckan.
Det gäller ju att Volvo får reda på det så de kan göra något.
Mina vibbar är ju små i jämförelse med de här som vi lämna bilen till bärgare. :-/
Det känns som om det inte skulle ha något med fälgar att göra då det gäller olika fälgar/modeller m.m
Jag tänkte först att Kardanaxeln inte gick helt runt utan vibbade, men då såg jag att 2WD också drabbats. Man följer sommsagt detta med spänning.
Användarvisningsbild
av skyrazer
#1181559
Då jag läst om vibrationer kände jag naturligtvis dessa redan på första "lång"-resan med bilen. Då jag antar att Volvo har koll på det har jag inte orkat ringa min PST ännu men upptäckte ett fenomen igår jag inte reagerat på innan, nämligen att ju fler vi var i bilen, desto mer vibrerar det.
Vi körde E6:an med 5 vuxna i bilen igår och det vibrerade som en stolle i bilen, när vi släppt två hemma hos sig var det tillbaka på småvibrationer igen.
Hastigheten gick från 80-110 och pendlade där mellan, samma vibrationer över allt.
Jag är tämligen säker att däck+fälg inte har något med detta att göra då det skakar i hela chassit och inte nämnvärt i ratten men skall för skoj skull lämna in bilen och uppgradera med "stora-hjul"-uppgraderingen så får vi se om det har någon betydelse för vibrationerna. Bilen kommer ju rulla stor del av sitt liv med 20"-21" pga. arbetet så varför inte? Återkommer när detta är gjort och provat.
av AndS
#1181562
Fundering, med elektriskt styrservo och självstyrande funktioner, kan det vara så att vissa vibrationerna inte går upp i ratten? Bara en gissning.
av Elektrikern84
#1181579
skyrazer skrev:Då jag läst om vibrationer kände jag naturligtvis dessa redan på första "lång"-resan med bilen. Då jag antar att Volvo har koll på det har jag inte orkat ringa min PST ännu men upptäckte ett fenomen igår jag inte reagerat på innan, nämligen att ju fler vi var i bilen, desto mer vibrerar det.
Vi körde E6:an med 5 vuxna i bilen igår och det vibrerade som en stolle i bilen, när vi släppt två hemma hos sig var det tillbaka på småvibrationer igen.
Hastigheten gick från 80-110 och pendlade där mellan, samma vibrationer över allt.
Jag är tämligen säker att däck+fälg inte har något med detta att göra då det skakar i hela chassit och inte nämnvärt i ratten men skall för skoj skull lämna in bilen och uppgradera med "stora-hjul"-uppgraderingen så får vi se om det har någon betydelse för vibrationerna. Bilen kommer ju rulla stor del av sitt liv med 20"-21" pga. arbetet så varför inte? Återkommer när detta är gjort och provat.
Jag kör 18" men återkom gärna. Blir lite förundrad över att ingen lösning kommit ännu. Inte direkt ett nytt fel
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 114

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]