Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1220557
oldtimersmc skrev:Köpte en T5 (2200 mil) och den vibbar inte utan går som en ande i filttofflor trotts 18" vinterhjul , testade upp till 200 idag och djävlar vad det drar supernöjd!
Kan vara en fixad bil Bild. Skämt å sido, jag är riktigt nöjd med min också efter byte av drivaxlar och nya Michelindäck.
av phantomblot
#1220585
oldtimersmc skrev:Köpte en T5 (2200 mil) och den vibbar inte utan går som en ande i filttofflor trotts 18" vinterhjul , testade upp till 200 idag och djävlar vad det drar supernöjd!
Nice! Når min var ny, gikk fløt den som en sofa i 200. Prøvde på nytt for en måned siden, ga meg på 170. Ristet for mye og kjentes ikke trygt.
av oldtimersmc
#1221274
Robbi skrev:
oldtimersmc skrev:Köpte en T5 (2200 mil) och den vibbar inte utan går som en ande i filttofflor trotts 18" vinterhjul , testade upp till 200 idag och djävlar vad det drar supernöjd!
Kan vara en fixad bil Bild. Skämt å sido, jag är riktigt nöjd med min också efter byte av drivaxlar och nya Michelindäck.
Drivaxlar fram då? eller...
av oldtimersmc
#1221275
Robbi skrev:
oldtimersmc skrev:Köpte en T5 (2200 mil) och den vibbar inte utan går som en ande i filttofflor trotts 18" vinterhjul , testade upp till 200 idag och djävlar vad det drar supernöjd!
Kan vara en fixad bil Bild. Skämt å sido, jag är riktigt nöjd med min också efter byte av drivaxlar och nya Michelindäck.
Drivaxlar fram då? eller...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1221298
oldtimersmc skrev:
Robbi skrev:
oldtimersmc skrev:Köpte en T5 (2200 mil) och den vibbar inte utan går som en ande i filttofflor trotts 18" vinterhjul , testade upp till 200 idag och djävlar vad det drar supernöjd!
Kan vara en fixad bil Bild. Skämt å sido, jag är riktigt nöjd med min också efter byte av drivaxlar och nya Michelindäck.
Drivaxlar fram då? eller...
Jag tror de bytte alla.
Användarvisningsbild
av Dex
#1222269
Robbi skrev:
oldtimersmc skrev:Köpte en T5 (2200 mil) och den vibbar inte utan går som en ande i filttofflor trotts 18" vinterhjul , testade upp till 200 idag och djävlar vad det drar supernöjd!
Kan vara en fixad bil Bild. Skämt å sido, jag är riktigt nöjd med min också efter byte av drivaxlar och nya Michelindäck.
Jag känner inga vibrationer i ratten heller.
Försökte hitta några men det enda som kan kännas är om vägen är ojämn eller om man kör över linjerna utan att använda blinkers.
Visserligen en XC60 men borde inte ha någon betydelse.
Går som en dröm.(ännu)
Jag är ändå hyper-allergisk mot gnissel och skakningar i bilar och däck.
Jag misstänker att ni som har problem med det har glapp antingen i drivaxel eller ej spända hjulbultar så att Haldex(AWD) försöker reglera glappet mellan framdrivaxlar och bakhjulsdrivaxlar och då blir det vibrationer.(upplevs kanske som små vibrationer)
Det är viktigt att hjulen är jämnt slitna fram respektive bak och samma omkrets också.
På någon BMW SUV gick 4 hjulsdrivningen sönder eftersom det hade monterats lite större däck bak.(blev tydligen en dyr historia)
Hade varit intressant och se problemet.
Kanske någon lägger upp en film på hur det ser ut.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1222344
Dex skrev:
Robbi skrev:
oldtimersmc skrev:Köpte en T5 (2200 mil) och den vibbar inte utan går som en ande i filttofflor trotts 18" vinterhjul , testade upp till 200 idag och djävlar vad det drar supernöjd!
Kan vara en fixad bil Bild. Skämt å sido, jag är riktigt nöjd med min också efter byte av drivaxlar och nya Michelindäck.
Jag känner inga vibrationer i ratten heller.
Försökte hitta några men det enda som kan kännas är om vägen är ojämn eller om man kör över linjerna utan att använda blinkers.
Visserligen en XC60 men borde inte ha någon betydelse.
Går som en dröm.(ännu)
Jag är ändå hyper-allergisk mot gnissel och skakningar i bilar och däck.
Jag misstänker att ni som har problem med det har glapp antingen i drivaxel eller ej spända hjulbultar så att Haldex(AWD) försöker reglera glappet mellan framdrivaxlar och bakhjulsdrivaxlar och då blir det vibrationer.(upplevs kanske som små vibrationer)
Det är viktigt att hjulen är jämnt slitna fram respektive bak och samma omkrets också.
På någon BMW SUV gick 4 hjulsdrivningen sönder eftersom det hade monterats lite större däck bak.(blev tydligen en dyr historia)
Hade varit intressant och se problemet.
Kanske någon lägger upp en film på hur det ser ut.
Nja, felet på min bil var glapp i drivaxlar. Det är fixat. Sedan har många med Continentaldäck orimlig vägkänslighet och därmed microvibbar. Om det beror på kvalitetsproblem eller att däcken är fel för bilen och för odynamiska. Kanske för hårda eller nåt.
av Cokeisit
#1223626
Är det någon som har fått problemet avhjälpt genom att de har bytt kardanaxeln?

Vad jag kan se i tråden verkar det vara utbyte av drivaxlar framförallt bak som tar bort vibrationerna (förutom balansering av däck och byte av däckmodell).

Min bil ska ska få kardanen bortplockad innan de ens kollar drivaxlarna. Jag tycker det låter konstigt att inte Volvo rekommenderar att kolla upp drivaxlarna när det pratas om att det har avhjälpt felet redan i mars i den här tråden.

Det bör vara ett bra mycket mindre jobb att utföra.
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 114
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]