Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190803
Aiklarsson skrev:Fått inside info
Motorkuddarna säger du?? Då kanske man äntligen får en återkallelse. Min ÅF sa att det stod bilar på bandet som inte fick levereras. Vad det betyder vet han inte men hoppas det har något med det att göra!
av Elektrikern84
#1191359
Talade med hög chef hos ÅF idag som nu beslutat att ta in bilen för belastningsprov av hjulen. De gjorde inte de på stället jag köpte bilen då de inte har sån manick. Jag nämnde Motorkuddarna och det kunde han givetvis inte kommentera. Det anmärkningavårda var att han sa att vi får hoppas att belastningsprovet får ner vibrationerna till acceptabel nivå. Jag menade att acceptabel nivå är Inga Vibrationer för en bil i denna prisklass. Han ville inte ta den diskussionen nu men mena på att det finns regler kring det där med vad man måste acceptera. Märkligt!
#1191373
Att det finns toleranser på saker är nog något som man måste acceptera, sen är det frågan var den toleransnivån ligger, och om du märker något om de ligger inom toleransnivån. Jag köpte en BMW R1200GS 2006. BMW tyckte på den modellen att 1 liter olja på 100 mil var inom toleransen för oljeförbrukning, som tur var jag inte drabbad av den oljeförukningen............
Användarvisningsbild
av Robbi
#1191421
Elektrikern84 skrev:Talade med hög chef hos ÅF idag som nu beslutat att ta in bilen för belastningsprov av hjulen. De gjorde inte de på stället jag köpte bilen då de inte har sån manick. Jag nämnde Motorkuddarna och det kunde han givetvis inte kommentera. Det anmärkningavårda var att han sa att vi får hoppas att belastningsprovet får ner vibrationerna till acceptabel nivå. Jag menade att acceptabel nivå är Inga Vibrationer för en bil i denna prisklass. Han ville inte ta den diskussionen nu men mena på att det finns regler kring det där med vad man måste acceptera. Märkligt!
Ja, det kör med "acceptabel nivå" och sedan med "produktegenskap" om de inte kan få ordning på det. Vi får hoppas att det åtgärdas och inte det larvet kommer upp. De har inte råd med en skandal på halsen med den nya serien så det kommer nog en återkallelse på de drabbade.

Den stora frågan är väl om inte alla är drabbade på olika nivå? Om det är motorkuddarna som är klena så borde det vara för alla och inte endast en del bilar?
av AndS
#1191459
Kan finnas skillnader mellan olika tillverkningabatcher och även mellan olika underleverantörer. Men skulle det vara så kan man följa upp vilka bilar som har problem och vem/var delar tillverkats.
av Jonathan81
#1191899
När jag kallstartar min bil och står still med drive eller back i vibrerar min onormalt mycket. Det har inte varit så från början utan kommit med tiden.
Väl när motorn är varm eller man inte står med växel i så märks det inte. Om det har med motorkuddar att göra eller inte vet jag inte.

V90 2017 T5
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 114

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]