Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#1216611
Kul att det verkar löst sig för dig Robbi.

Hämtade ut min V90 CC D5 AWD idag. Har visserligen bara kört 16 mil, men jag kände inga tendenser till vibrationer. Imorgon blir det 50 mil till Hälsingland.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1216626
Xanthopteryx skrev:
Robbi skrev:Idag ringde ÅF och sa att min bil var klar. De har bytt drivaxel, både fram och bak och kunde konstatera glapp. Han kunde känna glapp när han vickade på den. De berättade att vibbarna är borta vilket naturligtvis fick mig att tänka, tycker de ja.

Efter att ha provkört kan jag konstatera att vibbarna är borta! Har inte kört jättelångt men det verkar lovande.

Nu berättade en på ÅF om allt, det liksom rann ur honom. De har haft flera bilar inne samtidigt med vibbar. De har haft Volvo springandes och checkat och det har varit mycket med vibbande bilar. Vissa har vibbar i stadstrafik och andra på motorväg. Det lät som två olika problem och lösningar.

Högoddset på skäl till problem är drivaxlar, det verkar ha diffat med kvalitet på dessa.

Så ni som har problem, tipsa om att de kollar detta med hänvisning om att bilar har blivit bra efter byte med dessa. Jag är inte säker på om det är lösningen till alla bilar men det lät lite som att detta hade löst många fall. Volvo borde ha journaler om detta?
Skulle du vilja dela med dig av vem som åtgärdat och regnummer att hänvisa till?
Gärna också detaljerad beskrivning i kort om hur du upplevde vibrationerna
Har också vibrationer och håller på att samla info inför kontakt. Så man slipper uppfinna hjulet då du redan gjort denna fantastiska start på resan.
PM!
Användarvisningsbild
av Robbi
#1216635
Efter lite önskemål, så här kändes mitt problem:

Oroligt i ratten efter 90, snabba kraftigare efter 120 och bilen lite nästan vobblar eller studsar på vägen. Det är lite svårt då vägen också känns bra, det blandar sig. Men nu kan jag tydligt känna att det som kommer från vägen känns normalt, innan kändes det ”onormalt” som om vägen fick bilen att vibrera? Märklig känsla.

Jag förstår nu att vägen fick igång glappet i drivaxeln. Bilen var ”lealös” och gupp i vägen liksom gav vågor i hela bilen. Nu är bilen ”stum” och svarar på vägen på rätt sätt.

Är det någon som fattar vad jag svamlar om?
av phantomblot
#1216644
Robbi skrev:Bilen var ”lealös” och gupp i vägen liksom gav vågor i hela bilen.

Är det någon som fattar vad jag svamlar om?
Fatter eksakt! Det at ujevnheter i vegen gir svingninger i hele bilen. Føles som bilen måtte bruke et 1/4 sekunde på wobble seg ferdig, selv av små ujevnheter.
av Malmstroem
#1216656
Gratulerar att det löst sig. :D

Notera att jag aldrig sagt att det inte var fel på din bil. Enda saken jag (fortfarande) opponerar mig mot är att det ska vara extremt vanligt. :wink:

Inte för att Volvo har speciellt hög kvalitet -- men nuförtiden är de flesta bilar relativt väl utprovade, och initiala kvaliteten oftast rätt bra. Därmed inte sagt att alla bilar fungerar som de ska.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1216671
Malmstroem skrev:Gratulerar att det löst sig. :D

Notera att jag aldrig sagt att det inte var fel på din bil. Enda saken jag (fortfarande) opponerar mig mot är att det ska vara extremt vanligt. :wink:

Inte för att Volvo har speciellt hög kvalitet -- men nuförtiden är de flesta bilar relativt väl utprovade, och initiala kvaliteten oftast rätt bra. Därmed inte sagt att alla bilar fungerar som de ska.
Tack och ingen fara. Extremt vanligt har inte jag heller påstått men nog vanligare än vad kan anses som normalt för en plattform som varit ute 2, 5 år på marknaden. Sedan har jag, som sagt, i första hand hört från ÅF att DE har upplevt det som ett stort problem. Det var som sagt inne fler bilar för samma problem som mitt. Jag vet dessvärre inte hur det har gått för dem. Min tekniker har också jobbat heltid enbart med vibbande bilar sedan mars. Det ger ju en bild av hur vanligt det är i min stad. Tror du endast min stad har det så? Nej, jag gissar varje ÅF. Som vi också har enats om, Volvo kommer aldrig att redogöra omfattningen.

Jag undrar också över hur detta har undgått utprovningen och de har levererat bilen till mig? Provkörs de inte innan de levereras?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1216723
Robbi skrev:Jag tror faktiskt att det är så illa att underleverantören av drivaxlar har kvalitetsproblem då teknikern tydligt kände att de glappade. Det låter logiskt att detta orsakar mer vibrationer ju snabbare man kör.
Är det alltså drivknutarna som är så kass redan vid leverans att de glappar nog få hela bilen att vibrera? Oj :shock:
Användarvisningsbild
av Robbi
#1216727
phantomblot skrev:Vi ser kanskje resultatet av metall-skandalen til Kobe i Japan?
The affected Kobe material also went into vehicles manufactured by Ford, General Motors, Tesla Inc., Renault, Hyundai Motor Co., Daimler and Volvo Cars, various press reports said last week.
http://www.autonews.com/article/2017101 ... al-fallout
Ja, icke härdade drivknutar kan ju mycket väl vara en konsekvens?
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 114
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]