Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
#1205344
Robbi skrev:Hur ska jag göra, när jag fick bilen levererad så satt det på Goodyear dubbfria vintersulor på, trots att jag hade spec på Nokian. Säljaren svamlade om att jag fick bättre däck. De var inte bra och vibbade. De balanserades men blev inte bra. Vi slängde på sommardäcken och vibbarna försvann. Jag fick löfte om att jag skulle få nya däck till hösten.

Ska jag stå på mig om att det är Nokian eller ska de få slänga på nya Goodyear?
Klart att du ska stå på dig och få andra däck, de vinterdäck du har är varken de beställt och de är i obalans trotts om balansering.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1205375
uniformerad skrev:
Robbi skrev:Hur ska jag göra, när jag fick bilen levererad så satt det på Goodyear dubbfria vintersulor på, trots att jag hade spec på Nokian. Säljaren svamlade om att jag fick bättre däck. De var inte bra och vibbade. De balanserades men blev inte bra. Vi slängde på sommardäcken och vibbarna försvann. Jag fick löfte om att jag skulle få nya däck till hösten.

Ska jag stå på mig om att det är Nokian eller ska de få slänga på nya Goodyear?
Klart att du ska stå på dig och få andra däck, de vinterdäck du har är varken de beställt och de är i obalans trotts om balansering.
Saken är den att de har lovar mig nya däck så jag får inte tillbaks samma däck men jag undrar mer om jag ändå inte ska stå på mig om de däck jag faktiskt har köpt. Alltså Nokian. Varför jag funderar på det är för att de däcken har jag haft förr och har goda erfarenhet av. De däck de slängde på höll ju inte måttet. Hur ska jag se på att de slänger på däck på eget bevåg som jag inte har beställt?
av Turbodanne
#1205406
Robbi skrev:
uniformerad skrev:
Robbi skrev:Hur ska jag göra, när jag fick bilen levererad så satt det på Goodyear dubbfria vintersulor på, trots att jag hade spec på Nokian. Säljaren svamlade om att jag fick bättre däck. De var inte bra och vibbade. De balanserades men blev inte bra. Vi slängde på sommardäcken och vibbarna försvann. Jag fick löfte om att jag skulle få nya däck till hösten.

Ska jag stå på mig om att det är Nokian eller ska de få slänga på nya Goodyear?
Klart att du ska stå på dig och få andra däck, de vinterdäck du har är varken de beställt och de är i obalans trotts om balansering.
Saken är den att de har lovar mig nya däck så jag får inte tillbaks samma däck men jag undrar mer om jag ändå inte ska stå på mig om de däck jag faktiskt har köpt. Alltså Nokian. Varför jag funderar på det är för att de däcken har jag haft förr och har goda erfarenhet av. De däck de slängde på höll ju inte måttet. Hur ska jag se på att de slänger på däck på eget bevåg som jag inte har beställt?
Det är väl bara visa upp kvittot , står det Nokian ska det vara Nokian , Punkt slut.
av Turbodanne
#1205417
Robbi skrev:Är Goodyear bättre än Nolian. Byter ” jag ner mig” ifall jag står på mig?
Det beror väl på vilket Nokian och vilket Goodyear , båda märkena tillhör ju det sk premiumsegmentet.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1205420
Turbodanne skrev:
Robbi skrev:Är Goodyear bättre än Nolian. Byter ” jag ner mig” ifall jag står på mig?
Det beror väl på vilket Nokian och vilket Goodyear , båda märkena tillhör ju det sk premiumsegmentet.
Nu tror jag att det är inom premiumsegmentet och kommer inte ihåg vilka däck det är. Näh, jag har bestämt mig, jag kräver mina Nokian för det är vad jag har på papper. De ska fan leverera vad man beställt och inte godtyckligt slänga på andra däck. Fattar inte varför de gjorde så överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av skyrazer
#1205470
En liten inflikning bara... Jag jobbar inom däckbranschen och har VÄLDIGT svårt att tro att vibrationerna blir varken A eller B om man byter däck inom premiumsegmenten, tyvärr. ALLA däck, med mycket små marginaler, skall vara runda och fina redan från fabrik. Många Volvohandlare har helt enkelt tagit detta som enklast åtgärd och klagar på tredjepart (däcktillverkaren) istället för att faktiskt ta fram en riktig lösning på skakningarna/vibrationerna.
Men placebo har ju flyttat berg förr :)

Bara min åsikt...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1205519
skyrazer skrev:En liten inflikning bara... Jag jobbar inom däckbranschen och har VÄLDIGT svårt att tro att vibrationerna blir varken A eller B om man byter däck inom premiumsegmenten, tyvärr. ALLA däck, med mycket små marginaler, skall vara runda och fina redan från fabrik. Många Volvohandlare har helt enkelt tagit detta som enklast åtgärd och klagar på tredjepart (däcktillverkaren) istället för att faktiskt ta fram en riktig lösning på skakningarna/vibrationerna.
Men placebo har ju flyttat berg förr :)

Bara min åsikt...
Bra poäng förutom i mitt fall då det uppenbarligen var fel på däcken. Min fundering är då att stå på mig och kräva Nokian, då jag har bra erfarenhet av dem och då tror att de är mer jämna i produktionen, eller låta dem slänga på ytterligare Goodyear, som har bevisat sig vara ojämna och därmed chansa.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1205563
Men så lät gick det inte, de måste göra något belastningsprov och testa en gång till, för att de ska gå att reklamera. Jag måste åka dit, de kränga på skiten, jag säga ”nej de känns inte bra”, om de krånglar, börja vifta med kvittot, fan!
av Xanthopteryx
#1205634
Robbi skrev:Men så lät gick det inte, de måste göra något belastningsprov och testa en gång till, för att de ska gå att reklamera. Jag måste åka dit, de kränga på skiten, jag säga ”nej de känns inte bra”, om de krånglar, börja vifta med kvittot, fan! Bild
Du har fått fel däck jämfört med vad du beställt. Du reklamerar fel vara och får rätt vara. Punkt.
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 114
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]