Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
#1210350
Tas tillbaka, menar du att de löser in bilen? Hur fungerar det i så fall, drar de av för mil körda eller blir det omleverans?[/quote]

Normalt löser de in bilen, men med en del avdrag såsom:
- Nyttoavdrag
- Avdrag för körsträcka
- Eventuella skador[/quote]

Ok, hur blir det om man vill ha omleverans? Hur mycket drar de av per mil?[/quote]

Ja, jag kommer inte exakt i håg alla siffrorna, men ungefär så här bör/ska det gå till:
Nyttaoavdrag = avdrag för den nytta du har haft av bilen under den tiden du haft den. Räknas på köpeskillingen gånger 0,5%, summan skall sedan multipliceras med antalet månader du ägt bilen.
Avdrag för körsträcka = Köpeskilling gånger 0,5% gånger antalet körda mil.

Slå ihop nyttoavdrag med avdrag för körsträcka så har du ett ungefärligt värde på vad de kommer dra av på det pris du köpte bilen för. De har även rätt att göra avdrag för omormalt slitage, men det bedöms i varje enskilt fall.

Man skall dock komma ihåg att ovanstående enbart gäller om säljaren är skyldig att köpa tillbaka bilen enligt konsumentköplagen. Om det är ren goodwill från säljaren gäller andra regler.

Slutligen, jag är inte 100% säker om jag har helt rätt i ovanstående, men ungefär så gick det till när Bilia köpte tillbaka vår föregående bil.
av sweborn
#1210375
När min XC70 köptes tillbaka pga vibrationer var det en procentsats om 0.5% per 100 körda mil samt en ersättning som följde statslåneräntan för bilens pris som jag kompenserades med (ränta på mitt utlägg under ägandeperioden för den defekta varan) samt en procentsats till handlaren för bilens värdeminskning under tiden, kanske en halv procent per månad. Kort sagt, kör man inte så mycket är det inget att oroa sig för, kör man mycket kan det svida till.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1210411
Hmm...så det kan i realiteten bli en del pengar på 9 månader och nästan 2000 mil? Inte något man är inställd på efter att ha köpt en ny bil och vill att den ska fungera. Är en aning nervös då de vill behålla bilen en dag till för att felsöka. Det dråpliga är att den är vibfri med sommardäck men inte med vinterdäck. Märkligt och jag hoppas att de får ordning på den.
av ansjo
#1210434
Då var vinterdäcken på, och vibrationerna som känns mest i sätet är kvar, om inte lite mer nu. Det var skiftet till vinterdäck jag väntat på, och det får bli ett besök till ÅF nästa vecka. Lite oroligt om st bara är jag som är känslig, eller om även de märker av det...
av uniformerad
#1210456
Robbi skrev:Hmm...så det kan i realiteten bli en del pengar på 9 månader och nästan 2000 mil? Inte något man är inställd på efter att ha köpt en ny bil och vill att den ska fungera. Är en aning nervös då de vill behålla bilen en dag till för att felsöka. Det dråpliga är att den är vibfri med sommardäck men inte med vinterdäck. Märkligt och jag hoppas att de får ordning på den.
Ja, det kan bli en del, vår bil hade gått 1700 mil och det renderade i ett avdrag på ca 36 tusen och nyttoavdraget blev ca 24 tusen.
Sedan har man som nämnts rätt att få tillbaka lite av det man betalat på lån, men summan hänger på aktuella räntor.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1210463
Fick reda på att de kan bekräfta vibrationer och bilen ska in igen den 23/11. De ska börja med att plocka bort kardan och börja med annan felsökning. Han beskrev som att de gör en åtgärd, rapporterar till Volvo, väntar på svar, gör en till åtgärd o.s.v. Det låter som att min bil är körd och jag får börja fundera på annat färdmedel. För jävligt! Enda trösten är att de faktiskt hävdar att vissa bilar får de ordning på.
av ansjo
#1210472
Robbi skrev:Fick reda på att de kan bekräfta vibrationer och bilen ska in igen den 23/11. De ska börja med att plocka bort kardan och börja med annan felsökning. Han beskrev som att de gör en åtgärd, rapporterar till Volvo, väntar på svar, gör en till åtgärd o.s.v. Det låter som att min bil är körd och jag får börja fundera på annat färdmedel. För jävligt! Enda trösten är att de faktiskt hävdar att vissa bilar får de ordning på.
Hur känner du vibrationerna på din bil?
av uniformerad
#1210506
Är väldigt nyfiken på hur det går för er som har vibrationer. Upplever själv inget av det ni beskriver, hade en tendens i somras, men efter skivbyte runt hela bilen är dessa nu borta.
Det som dock märks är att bilen är väldigt känslig för underlaget, sämre asfalt ger antydan till vibrationer, fin europeisk asfalt är bilen hur stadig som helst på, även i farter över 130.
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 114
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]