Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elektrikern84
#1198131
Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1198133
Har lust att åka och provköra en 90-serie igen när jag läser denna tråd. Tidigare har jag rastat S90 D5 AWD, V90 T6 AWD och V90CC D5 AWD men dessa har varit helt vibrationsfria, trots enorma hjul etc...
av Elektrikern84
#1198137
fjohan82 skrev:Har lust att åka och provköra en 90-serie igen när jag läser denna tråd. Tidigare har jag rastat S90 D5 AWD, V90 T6 AWD och V90CC D5 AWD men dessa har varit helt vibrationsfria, trots enorma hjul etc...
Jag har "bara" 18' fälgar....
Användarvisningsbild
av Jefe
#1198260
Elektrikern84 skrev:Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Frågan är ju varför bilen går vibrationsfritt upp till 120 Km/h och sen börjar vibrera?
Borde det inte kännas i lägre och högre farter också?

Min bil vibrerar lite grand när man kommer upp i 120 men det är inte mycket men det känns ändå tydligt.
Har inte varit in och kollat däcken ännu men det är för många här på forumet som har liknande problem för att det skulle vara endast däcken.

Kommer att avvakta tills vinterdäcken är på och kontrollera om det är samma vibrationer då och kommer även att be dom kontrollera sommardäcken
när dom är avplockade.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1198274
Jag byte mina 8-spoke fälgar till original r-design fälgar (gillar dessa), för övrigt utfördes omkrängningen hos en riktigt proffs här i sta'n. Igår åkte jag en del på E4 och mellan 110-140 så är vibrationerna ännu starkare än på mina gamla fälgar... suck!
Ringde till däckverkstaden direkt, så de kommer att testa igen och felsöka en del.

Märkliga är som sagt att vibrationerna är startare med andra fälgar, samma däck, det ända som de gjorde är att byta däck bak-å-fram.

Jag ska säga att jag hade vibrationer tidigare men på gränsen till acceptabelt. Ser inte framemot vinter heller så mina 18" vinterhjul vibrerar ännu mer.
av Elektrikern84
#1198316
Jefe skrev:
Elektrikern84 skrev:Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Frågan är ju varför bilen går vibrationsfritt upp till 120 Km/h och sen börjar vibrera?
Borde det inte kännas i lägre och högre farter också?

Min bil vibrerar lite grand när man kommer upp i 120 men det är inte mycket men det känns ändå tydligt.
Har inte varit in och kollat däcken ännu men det är för många här på forumet som har liknande problem för att det skulle vara endast däcken.

Kommer att avvakta tills vinterdäcken är på och kontrollera om det är samma vibrationer då och kommer även att be dom kontrollera sommardäcken
när dom är avplockade.
Man känner vibrationerna även innan 120. Men de är inte lila påtagliga då bara.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1198350
Elektrikern84 skrev:Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Jag tror många lurar sig på det faktum att chassit är hårt satt, något som Teknikens värld tog upp i en recension efter en tidig provkörning med CC. Man känner av vägen. Sedan finns det narurligtvis bilar som har obalans men de flesta bilar är nog bara vägkänsliga.
av valln
#1198366
På tal om däck. Har ni limmade balansvikter eller sådana där gamla som man klämmer fast på fälgkanterna?
De sistnämnda är bättre ur balanssynpunkt.
av Elektrikern84
#1198374
Robbi skrev:
Elektrikern84 skrev:Man börjar undra om det verkligen är ett fel eller inte. Har haft sju stycken vana bilförare å testat min bil, alla vänner och bekanta till mig. Nämner inget om vibrationer innan körningen. INGEN, jag säger noll reagerar på vibrationer. ÄR det bara jag som nojjar mig efter att ha läst här; men vafan verkmästaren höll ju med mig fram tills dess att en van V90 förare sa att så går V90!? Körde närmare 40 mil nu i veckan och kan nästan säga att jag sluta reagera......... Jag tror att det är så här: bilens karaktär är så här då Volvo inte hittat något fel och att det inte uppmärksammats nån annanstans än här....
Jag tror många lurar sig på det faktum att chassit är hårt satt, något som Teknikens värld tog upp i en recension efter en tidig provkörning med CC. Man känner av vägen. Sedan finns det narurligtvis bilar som har obalans men de flesta bilar är nog bara vägkänsliga.
Dvs att de flesta har Inga "fel". Jag börjar känna så!
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 114
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]