Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1199142
Elektrikern84 skrev:
Robbi skrev:Jadu, Elektrikern. Jag har kört BMW och Audi med sportchassin och det var som att åka på ett järnvägsspår, skakigt och man hade behövt njurbälte. Men på något sätt köpte man det då det var "lågprofil och sportchassin". Problemet är att hade 90-serien hetat "sport edition" så vette fan om vi hade haft diskussionen. Nu förväntar man sig tyvärr annat då det är en bil med "standardchassin".
Ja som du säger; man jämför med en gungig V70 Standard med 17" hjul... Ja förmodligen är det därför då detta kanske inte uppmärksammats mer i media än det gjort för hade det varit problem hade väl Expressen och Aftonlögnen varit på som hökar när det varit dåligt med annat och skriva om.
Ska bli intressant om det blir konstaterat allmänt fel på serien. Jag har tolkat min bil som vägkänslig med modernt hårt chassi. Jag har bara små skakningar ibland som jag kan tolka till vägunderlaget och därmed tillhörande bilens egenskaper. Jag har kört en V90 som hade djupa skakningar som uppträdde vid 70 och 120 km/h som stämmer med vad vissa har skrivit på tråden, så felet finns. Jag tycker inte riktigt det låter så med din bil. Vi får väl se vad volvodeligationen säger.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1199957
Ja, vad händer med bilarna. Jag tänker på er som har haft konstaterade fel på bilarna, Volvo som har satt ÅF att felsöka, bilar som inte får levereras etc?
av Elektrikern84
#1200122
Robbi skrev:Ja, vad händer med bilarna. Jag tänker på er som har haft konstaterade fel på bilarna, Volvo som har satt ÅF att felsöka, bilar som inte får levereras etc?
Blir jävligt kul å följa om inte annat.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1200193
Om vi får följa det? Har Volvo tystat de drabbade kunderna på något sätt för det har varit väldigt tyst om saken med tanke på att alla ÅF letar fel och att flera bilar står på "bandet" och inte får levereras? Märkligt. Ni som har skrivit om era fel, har ni plötsligt vant er och skyllt på hjärnspöken eller har ni fått nya perfekta bilar med lite kompensation och munkavle?
av least
#1200207
Är det någon som har tillgång till en vibrometer? Om man kan mäta fram vibrationerna, så kan man få en härledning till källan för dessa defekter, eller om det är helt normalt.

Att få fram frekvensen på vibrationerna är mycket värt, särskilt om man jämför med bilens varvtal och hastighet.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1200250
least skrev:Är det någon som har tillgång till en vibrometer? Om man kan mäta fram vibrationerna, så kan man få en härledning till källan för dessa defekter, eller om det är helt normalt.

Att få fram frekvensen på vibrationerna är mycket värt, särskilt om man jämför med bilens varvtal och hastighet.
Det måste väl de som felsöker ändå ha testat? Jag tycker det verkar som att Volvo cars vet vad som är fel på de defekta bilarna men mörkar av någon anledning.
av Psyko
#1200270
Robbi skrev:Om vi får följa det? Har Volvo tystat de drabbade kunderna på något sätt för det har varit väldigt tyst om saken med tanke på att alla ÅF letar fel och att flera bilar står på "bandet" och inte får levereras? Märkligt. Ni som har skrivit om era fel, har ni plötsligt vant er och skyllt på hjärnspöken eller har ni fått nya perfekta bilar med lite kompensation och munkavle?
Vart ifrån har du fått info om att bilar står överallt pga vibrationer??

Även att det finns en tråd om det på jag rullar betyder ju inte att detta är ett vida problem.

Vibrationer I en bil är ju väldigt stort. Det kan bero på otroligt många saker och därför VÄLDIGT svårt att avgöra vad som är vad I text i en tråd på ett forum. Det vanligaste felet med vibrationer är ju att dom kommer från hjulen/däcken. Dom flesta problem blir lösta med balansering och eller vägkraftmätning av däck. Ibland kan man ha för höga kraftvariationer och då kan det räcka med att matcha däcket till fälgen för att lösa det, i andra fall får man byta något däck.

Sen kan ju vibrationer ligga i kraftöverföring, motorkuddar osv. Dessa vibrationer är ju svårare att lokalisera och hitta källan till. Den här typen av vibrationer är väldigt ovanliga.

Nästa problem är ju att har man haft problem med obalans i däck tex så blir man ju mer medveten och känner efter mer och då blir ju vägkänslighet ett problem. Man analyserar allt och känner allt som man aldrig hade tänkt på om man inte hade haft obalans innan. Dagens bilar är väldigt vägkänsliga och våra vägar är absolut inte bra.

Att säga att detta är ett modellspecifikt problem anser jag är felaktigt. Har kört VÄLDIGT många S90/V90 som är helt vibrationsfria (förutom vägkänslighet då). Bara några av dom som har haft problem med däck och som löst sig genom balansering alternativt matchning däck/fälg

Skickat från min TA-1004 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
#1200290
Psyko: Märk väl att jag inte har påstått något, jag ställde frågor. Om du går tillbaks i denna tråd så förefaller det vara ett modellspecifikt problem som debatterades flitigt ett tag. Nu har debatten lagt sig och jag frågade då varför, på ett provokativt sätt. Det är ju så man ibland får respons.
av Psyko
#1200299
Robbi skrev:Psyko: Märk väl att jag inte har påstått något, jag ställde frågor. Om du går tillbaks i denna tråd så förefaller det vara ett modellspecifikt problem som debatterades flitigt ett tag. Nu har debatten lagt sig och jag frågade då varför, på ett provokativt sätt. Det är ju så man ibland får respons.
Ok, jag uppfattade det som att du "visste" att bilar stod kvar på bandet pga av detta. Vilket det förstås inte gör då det inte är något genomgående problem på dessa modeller.

Det jag menar är att alla inlägg i denna tråd inte nödvändigtvis säger att dom har ett fel på sin bil. Vissa har det säkert men när man läser om vibrationer så börjar man analysera sönder sin egna bil och märker helt plötsligt att man har vibrationer. Fast egentligen kanske det inte är ett fel utan det är vägen man känner.

Jag vill inte på något sätt förminska problemen med vibrationer som vissa säkert har och jag hoppas verkligen att dom som är drabbade får en lösning på det.

Skickat från min TA-1004 via Tapatalk
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 114

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]