Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
#1176911
HarleyCorv skrev:Svar till Spid3r: Jag vet vad jag talar om när det gäller vibrationer i personbilar!
i belive 'ya :)... jag är datasnubbe och försöker hitta logiken i en allt mer datoriserad bilvärld :)
av AndS
#1176916
Ingen vibration. Var tvungen att testa idag i olika hastigheter och placerade fingret lätt på ovansidan vid olika hastigheter.
Bilen har rullat ca 600mil.
Tror att det är olika orsaker i bilarna som kan ge vibrationer. Det största felet man kan göra när man har man problem är att leta efter "problemet" men oftast finns det olika problem med liknande symtom.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1177022
AndS skrev:Ingen vibration. Var tvungen att testa idag i olika hastigheter och placerade fingret lätt på ovansidan vid olika hastigheter.
Bilen har rullat ca 600mil.
Tror att det är olika orsaker i bilarna som kan ge vibrationer. Det största felet man kan göra när man har man problem är att leta efter "problemet" men oftast finns det olika problem med liknande symtom.
Det blir väl någon vibration ibland ändå orsakad av ojämn väg? En fullständigt slät väg finns ju inte så det är faktiskt jättesvårt, om vi letar mikrovibrationer.


Skickat från min iPad med Tapatalk
av AndS
#1177025
Robbi skrev:
AndS skrev:Ingen vibration. Var tvungen att testa idag i olika hastigheter och placerade fingret lätt på ovansidan vid olika hastigheter.
Bilen har rullat ca 600mil.
Tror att det är olika orsaker i bilarna som kan ge vibrationer. Det största felet man kan göra när man har man problem är att leta efter "problemet" men oftast finns det olika problem med liknande symtom.
Det blir väl någon vibration ibland ändå orsakad av ojämn väg? En fullständigt slät väg finns ju inte så det är faktiskt jättesvårt, om vi letar mikrovibrationer.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jo, men jag tolkar dialogen gällande vibrationer att de uppstår pga någon felaktig, som kan vara flera orsaker. Och att de förändrades beroende av hastighet och här känner jag ingen skillnad, testade på motorväg med bra asfalt och absolut ingen skillnad att det skulle uppstå vid 120-140km/h.
Sedan om de skulle vara så "microsmå" att jag inte känner dem blir kanske frågeställningen vad som defineras som problem och felaktigt :wink:
Hade "microvibrationer" i en tidigare SAAB och de orsakades av bilen inte fungerade med ett däckfabrikat/modell (Pirelli) som balanserades och även byttes ut, det slutade med att man monterade Michelin och så försvann de helt.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1177050
AndS skrev:
Robbi skrev:
AndS skrev:Ingen vibration. Var tvungen att testa idag i olika hastigheter och placerade fingret lätt på ovansidan vid olika hastigheter.
Bilen har rullat ca 600mil.
Tror att det är olika orsaker i bilarna som kan ge vibrationer. Det största felet man kan göra när man har man problem är att leta efter "problemet" men oftast finns det olika problem med liknande symtom.
Det blir väl någon vibration ibland ändå orsakad av ojämn väg? En fullständigt slät väg finns ju inte så det är faktiskt jättesvårt, om vi letar mikrovibrationer.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Jo, men jag tolkar dialogen gällande vibrationer att de uppstår pga någon felaktig, som kan vara flera orsaker. Och att de förändrades beroende av hastighet och här känner jag ingen skillnad, testade på motorväg med bra asfalt och absolut ingen skillnad att det skulle uppstå vid 120-140km/h.
Sedan om de skulle vara så "microsmå" att jag inte känner dem blir kanske frågeställningen vad som defineras som problem och felaktigt :wink:
Hade "microvibrationer" i en tidigare SAAB och de orsakades av bilen inte fungerade med ett däckfabrikat/modell (Pirelli) som balanserades och även byttes ut, det slutade med att man monterade Michelin och så försvann de helt.
Svårt ämne och vi pratar om en bilmodell som dessutom känner av vägunderlaget bra. Det är klart att det känns mer vid högre hastighet och kan tas för vibrationer. Fast man måste jämföra detta med de vibrationerna som uppstår med ex obalanserade däck och då är det mer som kommer i olika hastigheter och ger svängningar. Det talas en del av "tvättbrädesyndrom" alltså snabba som ökar med intensitet vid högre hastighet. Det är inte obalans utan mer känslighet.
av AndS
#1177089
Ni har som vibrationer, vad ni har ni för hjul på bilen. Kan det för vissa vara så att större fälgar som ger högre ofjädrad vikt, bredare däck med lägre profil tillsammans med visst däckfabrikat/modell ger mera vibrationer.
Jag kör CCn med standard 18" och 235/55 och Michelin Latitud utan att jag uppfattar något onormalt.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1177135
AndS skrev:Ni har som vibrationer, vad ni har ni för hjul på bilen. Kan det för vissa vara så att större fälgar som ger högre ofjädrad vikt, bredare däck med lägre profil tillsammans med visst däckfabrikat/modell ger mera vibrationer.
Jag kör CCn med standard 18" och 235/55 och Michelin Latitud utan att jag uppfattar något onormalt.
Vill inte att vi ska hamna på "micro nivå" nu, då är vi fel ute.
Vibrationerna existerar och är kännbara och i princip mellan 110-140km/h, innan 110, existerar absolut inga vibrationer, över 140 minskar de.

Min status:
Haft bilen inne på verkstaden flera ggr och efter nu sista gången, märkligt nog... ombalaserades däcken 3ggn och bilens samtliga mjukvaror uppdaterades...i skrivande stund har vibrationerna minskat, de existerar men är inte lika störande som tidigare, men de finns där.
Kör på Pirelli 255x35x20
Senast redigerad av 1 Spid3r, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Krollspell
#1177155
Spid3r skrev:
AndS skrev:Ni har som vibrationer, vad ni har ni för hjul på bilen. Kan det för vissa vara så att större fälgar som ger högre ofjädrad vikt, bredare däck med lägre profil tillsammans med visst däckfabrikat/modell ger mera vibrationer.
Jag kör CCn med standard 18" och 235/55 och Michelin Latitud utan att jag uppfattar något onormalt.
Vill inte att vi ska hamna på "micro nivå" nu, då är vi fel ute.
Vibrationerna existerar och är kännbara och i princip mellan 110-140km/h, innan 110, existerar absolut inga vibrationer, över 140 minskar de.

Min status:
Haft bilen inne på verkstaden flera ggr och efter nu sista gången, märkligt nog... ombalaserades däcken 3ggn och bilens samtliga mjukvaror uppdaterades...i skrivande stund har vibrationerna minskat, de existerar men är inte lika störande som tidigare, men de finns där.
Kör på Pirelli 255x35x20
Jag har nästa likadan historia som du, bättre nu men inte bra.. Ska in den 15 juni igen för nästa steg av felsökning...
av AndS
#1177174
Verkstan borde här kunna låna en uppsättning hjul från en bil utan vibrationer, t.ex. en demo/säljarbil. Då skulle man enkelt kunna utesluta hjulen.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1177239
Krollspell skrev:
Spid3r skrev:
AndS skrev:Ni har som vibrationer, vad ni har ni för hjul på bilen. Kan det för vissa vara så att större fälgar som ger högre ofjädrad vikt, bredare däck med lägre profil tillsammans med visst däckfabrikat/modell ger mera vibrationer.
Jag kör CCn med standard 18" och 235/55 och Michelin Latitud utan att jag uppfattar något onormalt.
Vill inte att vi ska hamna på "micro nivå" nu, då är vi fel ute.
Vibrationerna existerar och är kännbara och i princip mellan 110-140km/h, innan 110, existerar absolut inga vibrationer, över 140 minskar de.

Min status:
Haft bilen inne på verkstaden flera ggr och efter nu sista gången, märkligt nog... ombalaserades däcken 3ggn och bilens samtliga mjukvaror uppdaterades...i skrivande stund har vibrationerna minskat, de existerar men är inte lika störande som tidigare, men de finns där.
Kör på Pirelli 255x35x20
Jag har nästa likadan historia som du, bättre nu men inte bra.. Ska in den 15 juni igen för nästa steg av felsökning...
Berätta gärna upplevelsen efter verkstadsbesöket :)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 114
Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]