Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
#1210533
Robbi skrev:Det typ lite småskakigt på lägre hastigheter och vid 110 km/h börjar det komma i ratten. Inte som vibblande däck utan mer snabba småvibbar.
Inte riktigt som jag känner i min bil, där känns det en del små vibrationer från 80 ca, och ökar ju fortare jag kör. Tycker det blir ökande efter några km, ungefär som när däcken/bromsarna blir varmare.
Skakar med microvibrationer kan man förklara, såpass mycket att det känns som domningar i benen/ryggslutet efter några mil. Jag kan lätt säga att jag inte alls är nöjd över detta, och känns synd då jag annars är sjukt nöjd över bilen.
Användarvisningsbild
av Spid3r
#1210540
ansjo skrev:Då var vinterdäcken på, och vibrationerna som känns mest i sätet är kvar, om inte lite mer nu. Det var skiftet till vinterdäck jag väntat på, och det får bli ett besök till ÅF nästa vecka. Lite oroligt om st bara är jag som är känslig, eller om även de märker av det...
Samma resa här med...
Användarvisningsbild
av Robbi
#1210602
ansjo skrev:
Robbi skrev:Det typ lite småskakigt på lägre hastigheter och vid 110 km/h börjar det komma i ratten. Inte som vibblande däck utan mer snabba småvibbar.
Inte riktigt som jag känner i min bil, där känns det en del små vibrationer från 80 ca, och ökar ju fortare jag kör. Tycker det blir ökande efter några km, ungefär som när däcken/bromsarna blir varmare.
Skakar med microvibrationer kan man förklara, såpass mycket att det känns som domningar i benen/ryggslutet efter några mil. Jag kan lätt säga att jag inte alls är nöjd över detta, och känns synd då jag annars är sjukt nöjd över bilen.
Jag förklarade nog dåligt för jag känner igen mig i din beskrivning.
av MMU
#1210622
Ja, ungefär så. I mitt fall ett avdrag från 410 till 360 över 10 månader och 2.000 mil, dvs strax över 5.000 / månad. De var skyldiga att ta tillbaks bilen efter sju reparationsförsök. En ordentlig kostnad för en defekt bil och väldigt lång tid för att få problemen åtgärdade. Inte mycket premiumkänsla av varken ÅF eller Volvo. Jag hade nog förväntat mig att de skulle bytt in bilen och löst problemen på egen hand istället för att låta mig som konsument komma i kläm. Jag erbjöds liknande ersättningsbil, men även denna vibrerade så nu blir det annat märke.

Det kanske mest anmärkningsvärda i den här historien är att ÅF, väl medvetna om problemen, direkt lagt ut två av de vibrerande bilarna till försäljning igen. Med andra ord, de säljer skiten igen och hoppas på att nästa kund inte klagar. Premium.
Tas tillbaka, menar du att de löser in bilen? Hur fungerar det i så fall, drar de av för mil körda eller blir det omleverans?

Normalt löser de in bilen, men med en del avdrag såsom:
- Nyttoavdrag
- Avdrag för körsträcka
- Eventuella skador
Ok, hur blir det om man vill ha omleverans? Hur mycket drar de av per mil?
av sweborn
#1210686
MMU skrev: Det kanske mest anmärkningsvärda i den här historien är att ÅF, väl medvetna om problemen, direkt lagt ut två av de vibrerande bilarna till försäljning igen. Med andra ord, de säljer skiten igen och hoppas på att nästa kund inte klagar. Premium.
Exakt som för 5 år sedan i mitt fall.
av kmi
#1210711
Hade en XC60 som blev dränkt i avloppsvatten.
Försäkringen tog den och jag fick en ny. 2 måneder senere blev den såld hos en Volvo handlare.

Viktigt att kolla historik på beg. Bilar
av Mathiasffs
#1211231
Då var de även min tur att få vibrationer efter byte till vinterhjul. Förhoppningsvis/troligtvis har det endast med vinterhjulen att göra då jag med sommarhjulen inte hade några vibrationer alls.
Börjar i 85-90 och vid 130-140 vibrerar det oacceptabelt mycket för en bil i halvmiljon klassen. Körde in och fick tid så på fredag får vi se om jag klarar mig med ombalanserade/bytade däck eller jag har samma helvete som många andra i denna post.. suck

De var dock himla snabba och tillmötesgående änsålänge (y)
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 114

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]