Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1192222
AndS skrev:Det man inte kunde lösa var att om den långa remmen gick av, bl.a. pga av tryckrullen eller AC-kompressor, kunde den leta sig in till kamremmen och orsaka mera eller mindre stora motorskador.
"Inte kunde lösa", det hade väl tagit 5 minuter att lägga till en plastflärp på plastkåpan mellan kamremmen och aggregatremmen så hade man eliminerat alla framtida superdyra motorras. Anledningen är väl helt enkelt inte bryr sig alls, för det är ju ingen raketforskning precis.
av ansjo
#1192224
Min obalans beror troligen på dämpmattan som ligger inne i däcket har lossnat, så just nu är jag på däckverkstaden och får fyra nya däck. Kände igår på motorvägen obalans i bilen, inget i ratten men hela bilen skakade så fort man kom över 100 km/h. Så nu håller vi tummarna :-)-)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1192315
ansjo skrev:Min obalans beror troligen på dämpmattan som ligger inne i däcket har lossnat, så just nu är jag på däckverkstaden och får fyra nya däck. Kände igår på motorvägen obalans i bilen, inget i ratten men hela bilen skakade så fort man kom över 100 km/h. Så nu håller vi tummarna :-)-)
Hur långt har bilen gått?
av uniformerad
#1192321
Jaha, så har även jag drabbats av vibrationerna, efter över 2000 felfria mil så har de dykt upp, och det var inte ens jag som upptäckte dem, utan sambon i passagerarsätet som reagerade på att allt skakade. Konstigt nog inte på min sida utöver några knappt kännbara vibrationer i ratten.
Min PT är på ärendet och bilen ska in om ett par veckor.
av ansjo
#1192367
Robbi skrev:
ansjo skrev:Min obalans beror troligen på dämpmattan som ligger inne i däcket har lossnat, så just nu är jag på däckverkstaden och får fyra nya däck. Kände igår på motorvägen obalans i bilen, inget i ratten men hela bilen skakade så fort man kom över 100 km/h. Så nu håller vi tummarna :-)-)
Hur långt har bilen gått?
100 mil.
Det blev inga nya däck, det var den nya modellen med hela dämparmattor i däcken jag redan hade. De balanserade dem, men de var bra från början och det enda de hittade var lite högt däcktryck. Efter detta var justerat provkörde mekanikern igen och märkte inte alls av vibrationerna längre.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1192411
uniformerad skrev:Jaha, så har även jag drabbats av vibrationerna, efter över 2000 felfria mil så har de dykt upp, och det var inte ens jag som upptäckte dem, utan sambon i passagerarsätet som reagerade på att allt skakade. Konstigt nog inte på min sida utöver några knappt kännbara vibrationer i ratten.
Min PT är på ärendet och bilen ska in om ett par veckor.
Men va fan! Låt oss veta hur det går.
av uniformerad
#1192435
Robbi skrev:
uniformerad skrev:Jaha, så har även jag drabbats av vibrationerna, efter över 2000 felfria mil så har de dykt upp, och det var inte ens jag som upptäckte dem, utan sambon i passagerarsätet som reagerade på att allt skakade. Konstigt nog inte på min sida utöver några knappt kännbara vibrationer i ratten.
Min PT är på ärendet och bilen ska in om ett par veckor.
Men va fan! Låt oss veta hur det går.
Absolut, jag håller samtliga intresserade uppdaterade.
Både min PT och en tekniker till har provkört och de har upplevt vibrationerna, är väldigt bekymrade över dem och jag upplever att de tar det på allvar.
av Elektrikern84
#1192731
Turbodanne skrev:
Elektrikern84 skrev:
AndS skrev:På det tidiga V70II var det problem med en spännrulle till långa motorremmen, den byttes två gånger innan Volvo fick fram en permanent lösning och tror det tog 1,5-2år. Så att hitta felet/en kan ta tid och sedan ska en ny lösning utvecklas och testas så att den fungerar över tiden, kan då förekomma lite snabbfix under tiden. Och skulle gissa på att produktion är de första som får de nya delarna. Det som görs nu är kanske snabbfixar med balansering, däckbyten, hjulcentreringa, ja precis vad som helst för att förbättra men inte lösa grundproblet/en tills något permanent finns klart.
Rimligt!

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det är rimligt , dom fortsätter ju att spotta ut trasiga bilar som vibrerar , känns som att allt går lite väl fort hos Volvo just nu.
Menade att förklaringen var rimlig. INte felen.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 114

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]