Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av filippb
#1147831
Flajjan skrev: Blinkandet var 5:;e minut, kom det direkt när du hämtat din bil eller efter en tid?
Jag noterade det först i söndags kväll så jag skulle säga efter en tid. Pratade med min verkstad nu - de tar in bilen imorgon och lägger in patchen enligt den TJ som nämns ovan. Teknikern trodde att blinkandet kan vara ett följdfel kopplat till batteribuggen.
av dfa
#1147854
DonutTony skrev:
filippb skrev:
dfa skrev:Har bokat tid för att uppgradera mjukvara för att ta bort "buggen" som gör att batteri laddar ur/ varnar för låg laddning.
Känt fel tydligen. Konstigt att bilar släpps ut på marknaden med gammal programvara. ÅF kunde ju uppdaterat den t.ex
Vet du när denna uppdatering kom? Jag har tidigare inte haft problem med batteriet men efter uppdateringen 2 feb så verkar jag ha fått den berömda versionen som drar ur batteriet.
Det finns en teknisk journal på detta, släppt 2017-01-20, uppdaterad 2012-01-27.
Som jag tolkar den så finns det ett fel i senaste programvaran så verkstaden får manuellt gå in och lägga in en fix (Software Pacth) som tillfälligt löser problemet. Kan hålla med om att det är olyckligt att skicka ut nya bilar med ett så allvarligt känt fel.
Bifogar länk till journalen:
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -01-27.pdf
Fick ny programvara enligt TJ32316/32294 som tydligen gjordes tillgänglig den 1:a Feb 2017.
Stod att det är en "slutlig lösning" på problem med låg batterispänning, fjärrstart bil och värmare via VOC app.
Gäller alla SPA-bilar MY17
av filippb
#1148135
En liten fundering angående blink var 5e minut - är det bara jag som har ställt in att bilen ska blinka när man låser och låser upp den? Standard är väl att den inte blinkar och det kanske förklarar att andra inte ser detta när bilen låser sig?

Är på verkstaden just nu men ingen har hört talas om att bilen skulle stå och blinka. De lägger in patchen nu (22MB) så får väl se om det försvinner efter det
av filippb
#1148356
Japp - felet verkar vara avhjälpt. Start-stop aktiverades mot slutet av hemresan igår kväll, blinkade ingenting under natten och nu jobbar värmaren på för fullt. Skönt!
av refbob
#1148636
Känns helt rätt med mitt val av en classic. 2500 mil utan några problem...
av PeterHappy
#1150164
Hej

Har haft min inne för uppdatering idag ang. VOC-problemen (D3 AWD). Otroligt, men alla funktioner fungerar vid första försöket från mobilen. Äntligen får man det man betalat för. Mekanikern sa att han gjorde fyra uppdateringar totalt.Tyvärr var jag inte smart nog att fråga om vilka :???: .
Ni som har AWD, tycker inte ni att den växlar hårt mellan 2:an och 3:an? Mekanikern nollade lådan, men jag tycker inte det blev bättre.
Vet inte, men fått för mig att 4-hjulsdriften är i de första växlarna och sedan kopplar till framhjulsdrift om det inte spinner på något hjul. Någon som vet hur lådan fungerar?
Användarvisningsbild
av eperste
#1150177
Nu har även min bil varit inne för uppgradering av mjukvaran + cmq fixen, Nu fungerar VOC som det skall göra,
Jag fick min bil den 20 jan och det har aldrig fungerat, Bilen är tillverkad 23 dec.

Man åtgärdade även dom gnisslande bromsarna som jag hadde vid backning i låg fart,
Man bytte bromsbelägg på bakhjulen, Gnisslet är helt borta nu.
av Gorban
#1150200
PeterHappy skrev:Hej

Har haft min inne för uppdatering idag ang. VOC-problemen (D3 AWD). Otroligt, men alla funktioner fungerar vid första försöket från mobilen. Äntligen får man det man betalat för. Mekanikern sa att han gjorde fyra uppdateringar totalt.Tyvärr var jag inte smart nog att fråga om vilka :???: .
Ni som har AWD, tycker inte ni att den växlar hårt mellan 2:an och 3:an? Mekanikern nollade lådan, men jag tycker inte det blev bättre.
Vet inte, men fått för mig att 4-hjulsdriften är i de första växlarna och sedan kopplar till framhjulsdrift om det inte spinner på något hjul. Någon som vet hur lådan fungerar?
Fyrhjulsdriften är alltid aktiv vid start från stillastående och kopplas sedan ur precis som du skriver. Jag har inte märkt någon ryckighet för det mesta. Växellådan är så len att man aldrig behöver skänka den en tanke.
av PeterHappy
#1150219
Gorban skrev:
PeterHappy skrev:Hej

Har haft min inne för uppdatering idag ang. VOC-problemen (D3 AWD). Otroligt, men alla funktioner fungerar vid första försöket från mobilen. Äntligen får man det man betalat för. Mekanikern sa att han gjorde fyra uppdateringar totalt.Tyvärr var jag inte smart nog att fråga om vilka :???: .
Ni som har AWD, tycker inte ni att den växlar hårt mellan 2:an och 3:an? Mekanikern nollade lådan, men jag tycker inte det blev bättre.
Vet inte, men fått för mig att 4-hjulsdriften är i de första växlarna och sedan kopplar till framhjulsdrift om det inte spinner på något hjul. Någon som vet hur lådan fungerar?
Fyrhjulsdriften är alltid aktiv vid start från stillastående och kopplas sedan ur precis som du skriver. Jag har inte märkt någon ryckighet för det mesta. Växellådan är så len att man aldrig behöver skänka den en tanke.
Ja, Förutom mellan 2:an och 3:an växlar den upp knappt märkbart. Den är också lite trög med nedväxling från 8:an till 7:an. Beror säkert på sämre vridmoment från motorn (D3). Jag får hoppas på en uppdatering framöver.
Fel tråd, men jag påpekade också följande.
1. Om den obefintliga premiumkänslan i dörrar och särskilt bagageluckan. Bagageluckan tycker jag skramlar som min gamla Ford Mondeo -97 diesel med vinge på när den stängs.
2. Oerhört irriterande att man inte kan söka/välja musik i mapparna på USB-minnet. Jag vet att jag taggat album osv. korrekt, likt förbenat är det rappakalja i biblioteket. Så länge pc´n funnits har mappar funnits. Varför Volvo vill bryta det upplägget förstår jag inte.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]