Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
#1148636
Känns helt rätt med mitt val av en classic. 2500 mil utan några problem...
av PeterHappy
#1150164
Hej

Har haft min inne för uppdatering idag ang. VOC-problemen (D3 AWD). Otroligt, men alla funktioner fungerar vid första försöket från mobilen. Äntligen får man det man betalat för. Mekanikern sa att han gjorde fyra uppdateringar totalt.Tyvärr var jag inte smart nog att fråga om vilka :???: .
Ni som har AWD, tycker inte ni att den växlar hårt mellan 2:an och 3:an? Mekanikern nollade lådan, men jag tycker inte det blev bättre.
Vet inte, men fått för mig att 4-hjulsdriften är i de första växlarna och sedan kopplar till framhjulsdrift om det inte spinner på något hjul. Någon som vet hur lådan fungerar?
Användarvisningsbild
av eperste
#1150177
Nu har även min bil varit inne för uppgradering av mjukvaran + cmq fixen, Nu fungerar VOC som det skall göra,
Jag fick min bil den 20 jan och det har aldrig fungerat, Bilen är tillverkad 23 dec.

Man åtgärdade även dom gnisslande bromsarna som jag hadde vid backning i låg fart,
Man bytte bromsbelägg på bakhjulen, Gnisslet är helt borta nu.
av Gorban
#1150200
PeterHappy skrev:Hej

Har haft min inne för uppdatering idag ang. VOC-problemen (D3 AWD). Otroligt, men alla funktioner fungerar vid första försöket från mobilen. Äntligen får man det man betalat för. Mekanikern sa att han gjorde fyra uppdateringar totalt.Tyvärr var jag inte smart nog att fråga om vilka :???: .
Ni som har AWD, tycker inte ni att den växlar hårt mellan 2:an och 3:an? Mekanikern nollade lådan, men jag tycker inte det blev bättre.
Vet inte, men fått för mig att 4-hjulsdriften är i de första växlarna och sedan kopplar till framhjulsdrift om det inte spinner på något hjul. Någon som vet hur lådan fungerar?
Fyrhjulsdriften är alltid aktiv vid start från stillastående och kopplas sedan ur precis som du skriver. Jag har inte märkt någon ryckighet för det mesta. Växellådan är så len att man aldrig behöver skänka den en tanke.
av PeterHappy
#1150219
Gorban skrev:
PeterHappy skrev:Hej

Har haft min inne för uppdatering idag ang. VOC-problemen (D3 AWD). Otroligt, men alla funktioner fungerar vid första försöket från mobilen. Äntligen får man det man betalat för. Mekanikern sa att han gjorde fyra uppdateringar totalt.Tyvärr var jag inte smart nog att fråga om vilka :???: .
Ni som har AWD, tycker inte ni att den växlar hårt mellan 2:an och 3:an? Mekanikern nollade lådan, men jag tycker inte det blev bättre.
Vet inte, men fått för mig att 4-hjulsdriften är i de första växlarna och sedan kopplar till framhjulsdrift om det inte spinner på något hjul. Någon som vet hur lådan fungerar?
Fyrhjulsdriften är alltid aktiv vid start från stillastående och kopplas sedan ur precis som du skriver. Jag har inte märkt någon ryckighet för det mesta. Växellådan är så len att man aldrig behöver skänka den en tanke.
Ja, Förutom mellan 2:an och 3:an växlar den upp knappt märkbart. Den är också lite trög med nedväxling från 8:an till 7:an. Beror säkert på sämre vridmoment från motorn (D3). Jag får hoppas på en uppdatering framöver.
Fel tråd, men jag påpekade också följande.
1. Om den obefintliga premiumkänslan i dörrar och särskilt bagageluckan. Bagageluckan tycker jag skramlar som min gamla Ford Mondeo -97 diesel med vinge på när den stängs.
2. Oerhört irriterande att man inte kan söka/välja musik i mapparna på USB-minnet. Jag vet att jag taggat album osv. korrekt, likt förbenat är det rappakalja i biblioteket. Så länge pc´n funnits har mappar funnits. Varför Volvo vill bryta det upplägget förstår jag inte.
av Rollecop1
#1155827
Jag fick min V90 D3 i trafik 31 jan 2017.Allt har varit till full belåtenhet tills i går den 27 febr 2017. Jag har haft bilen parkerad på långtidsparkeringen vid Växjö Flygplats i 7 dygn pga utlandsresa. Vi var ett sällskap på 4 personer. Det hade kommit ca 20 cm nysnö och var 3 minusgrader.
Bilen var totaldöd. Gick ej öppna bildörrarna ens. Förbannat otrevligt. HUR KAN VOLVO LÄMNA UT EN NY BIL MED KÄNT FEL UTAN ATT MEDDELA MIG:
JAG ÖVERVÄGER RÄTTSLIGT EFTERSPEL OCH SKADESTÅNDSYRKANDE FÖR ALLT LIDANDE FÖR OSS 4 ÅLDRE PERSONER.
Till slut löste det sig med hjälp av Volvo on Call och bärgningstjänst kom till platsen . Jag kontaktade min personlige mekaniker idag och bilen skall uppdateras i morgon. Hur kan Volvo släppa ut en ny bil med så dåligt batteri ??? :
Användarvisningsbild
av thread
#1155834
Rollecop1 skrev:Jag fick min V90 D3 i trafik 31 jan 2017.Allt har varit till full belåtenhet tills i går den 27 febr 2017. Jag har haft bilen parkerad på långtidsparkeringen vid Växjö Flygplats i 7 dygn pga utlandsresa. Vi var ett sällskap på 4 personer. Det hade kommit ca 20 cm nysnö och var 3 minusgrader.
Bilen var totaldöd. Gick ej öppna bildörrarna ens. Förbannat otrevligt. HUR KAN VOLVO LÄMNA UT EN NY BIL MED KÄNT FEL UTAN ATT MEDDELA MIG:
JAG ÖVERVÄGER RÄTTSLIGT EFTERSPEL OCH SKADESTÅNDSYRKANDE FÖR ALLT LIDANDE FÖR OSS 4 ÅLDRE PERSONER.
Till slut löste det sig med hjälp av Volvo on Call och bärgningstjänst kom till platsen . Jag kontaktade min personlige mekaniker idag och bilen skall uppdateras i morgon. Hur kan Volvo släppa ut en ny bil med så dåligt batteri ??? :
Jag hade samma fel på min V90 D5. Det är troligtvis inte batteriet som det är fel på utan det är ett mjukvarufel som drar ur ström då bilen står parkerad.
Har fått min bil uppdaterad idag. Återstår att se om det avhjälper felet.
av Rollecop1
#1155930
Jag förväntar mig att felet rättas till i morgon. Vi får verkligen bevaka strulet med v90 urladdningarna i detta forum.
av AndS
#1155943
Rollecop1 skrev:Jag förväntar mig att felet rättas till i morgon. Vi får verkligen bevaka strulet med v90 urladdningarna i detta forum.
Det finns flera trådar om problemet så det är välkänt sedan längre tid tillbaka. Titta runt lite så kommer du att hitta dem.
Med dagens mjukvarubaserade system så kommer nya fel att dyka upp om man fortsätter uppdatera bilarna med ny programvara. :wink:
Det är den nya världens bilar, vänta bara när det dyket upp buggar i Pilot assist som gasar, bromsar och styr bilen om man använder funktionen. 8)

Jag svarade i din tidigare tråd också […]

ABS-lampan är åter och ett tag trodde j[…]

Jag har ingen lösning åt dig men jag ha[…]

DIN bil borde inte ta någon skada om ni kopp[…]