Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
#1143821
Har tanken någon gång passerat att du gör samma sak om och om igen. En ny modell på ny plattform är sällan som ett urverk.
av Pekå
#1143823
Om man vill gardera sig mot småfel borde nog den mest driftsäkra o beprövade modellen vara Xc60. Dessutom med riktigt bra kampanjer.
av Jacobsson
#1143831
Jag har haft min bil sedan december helt utan problem. Har också köpt in två V90 till företaget som inte heller har några problem ( lev december och januari)
Jag använder voc varje dag och ibland flera gånger varje dag, kör både längre men oftast korta sträckor.
Ser bara plus i mitt bilägande.
Jag hoppas fler får samma upplevelse för det är riktigt skönt att slippa strul.
Jag tillhör annars kategorin som gärna driver igenom mina synpunkter vid problem men det är otroligt krävande och skönt att slippa.
av Flajjan
#1143875
TommyP86 skrev:Har tanken någon gång passerat att du gör samma sak om och om igen. En ny modell på ny plattform är sällan som ett urverk.
2 gånger på 17 år känns knappast som gång på gång. Jag har kollegor som köpt nya modeller av bilar utan att ha haft nämnvärt med problem..
av macattac
#1143882
Flajjan skrev:
TommyP86 skrev:Har tanken någon gång passerat att du gör samma sak om och om igen. En ny modell på ny plattform är sällan som ett urverk.
2 gånger på 17 år känns knappast som gång på gång. Jag har kollegor som köpt nya modeller av bilar utan att ha haft nämnvärt med problem..

Flajjan, passa dig....jag hade samma tankar som du och vädrade dem här....det visade sig vara lika illa som att skita i dopfunten eller att publicera muhammed-karikatyrer....du blir lynchad. Volvo är en religion, i vilken Volvo är den enda rätta Guden och alla andra märken är nidbilder som bör brinna i helvetet.....

Hur som helst så hoppas jag att batteriproblemet är löst innan min leverans, v 8-9.....skall åka långt norrut och har ingen större lust att få batteritorsk för att jag försöker tina upp bilen i kylan.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1143902
Ja, alltså, visst ska man förvänta sej att det fungerar tekniskt. Men kanske inte bli överraskad. Sen är det också så (generellt, inget personligt, men hur snacket brukar gå här) att man kan vända sej till en erkänt duktig säljare istället för att ta den åf som gett lägsta offerten. Det är inte bara vara man köper, det är också tjänst.

Macattac: bilar är en religion för en del. Samma sak sker överallt, det är inte märkesspecifikt.
av Flajjan
#1143904
:lol: :lol: :lol:
Jo så kanske det är, vi får väl hoppas att det inte är militanta Volvoister som spränger min brevlåda..

Det är klart att det finns dom som det bilen och sitt märke som en religion, men man måste ju kunna tycka olika och vädra tankar - det är ju vad grunden i ett forum är.
Hittills har jag faktiskt upplevt detta forum som ganska vettigt inga kommunister eller liknande som inte tål att andra tycker olika.. :)

Jag hoppas att bilen jag beställt kommer att fungera, det jag är mest förvånad över är defacto det enorma tålamod som folk har när dom köpt en ny bil för närmare eller över en halv miljon med fulla garantier.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1143916
Många har säkert en hög tröskel då de också ägt andra märken och vet att det ofta är si och så med kundvård, många åf oavsett märke är helt hopplösa. Jag har turen att ha en bra volvo-åf i min stad, men morsan får åka 15 mil för att göra service på sin mb, trots att det finns en åf 3 mil bort...
Sen kan man hoppas ni slipper vänta till maj(?!) på en uppdatering, eftersom det troligen löser både voc och batteriproblemen.
Sånt borde vara dag och natt-prio...
av Jyx
#1153937
Ny här på forumet och fortsätter på tråden. Jag hämtade ut en V90 D4 Awd i början på veckan och kollade i dag spänningen över laddpolerna med multimeter. Den låg på 12,2 V så det var bara att koppla på Ctek-laddaren men fick använda krokodilklämmorna. (Enl manualen får man bara ladda på laddpolerna). Det var säkert lite belastning på batteriet när jag mätte eftersom jag hade låst upp bilen några minuter tidigare.

Nu till min fråga. Är det någon här som har anslutit Ctek Comfort Indicator på en V90/S90 ?
Var har ni i så fall anslutit laddarens plus-kabel ?
Jag lättade lite på locket till hjälpbatteriet som sitter under laddpolens plus för att se om det fanns en bra skruv för att ansluta plus-kontakten till. Det finns 2 st, en märkt C och den andra märkt A. Mäter jag mellan A och jord får jag samma spänning som mellan laddpolens + och jord men frågan är var batteriövervakningen mäter. Den vill jag inte slå ut.

Jag försöker att lägga med en bild, får se hur det går.
IMG_0512_besk.jpg
IMG_0512_besk.jpg (575.35 KiB) Visad 696 gånger

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]