Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mattes
#1160750
Flajjan skrev: Jag ville avbeställa för jag hörde om så mycket stök med Volvos nya bilar.
Jag beställde en Volvo S60 2001, precis när dom kom. Biljäveln hade jag i 9 månader, 12 ggr var den inne på verkstad. Sen gjorde jag en dålig affär och bytte mot en annan bil. Händer det samma sak idag blir det principiellt en tingsrättsförhandling innan jag igen gör en dålig affär.
2004 släppte Audi den nya A6an det tyckte jag om, den var det också stök med.. Där bytte Audi in bilen för leasingvärdet och jag kunde byta bil utan extra kostnader..
Därför tänkte jag avboka mitt infall att köpa en ny snygg bil.. Vi får se, jag hoppas självklart att det inte blir lika mycket stök som för många andra, energin finns lixom inte att kladda.
Istället för att hoppa på nya modeller (Som nästan alltid har barnsjukdomar) så köp "Classic" väl beprövade och lite fel.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#1160763
Seriöst, hade en V60 d4 awd 2014 som larmade för låg batterispänning fan i tre år. Jisses så trött man är på dessa mjukvaruuppdateringar till slut.... Är det likadant än alltså... och jag som har en CC på väg..
av AndS
#1160827
Ta det lugnt, har kört vår CC i en månad nu, ca 200mil, med start av värmaren varje vardagsmorgon, har satt ett schema mån-fredag. Inga problem, men det har ju inte varit så många nätter under -5 grader.
I veckorna rullar bilen inte mera än 3-4 mil/dag däremot kan det sedan bli 30-40 mil landsväg i helgen.
av AndS
#1160828
mattes skrev:
Flajjan skrev: Jag ville avbeställa för jag hörde om så mycket stök med Volvos nya bilar.
Jag beställde en Volvo S60 2001, precis när dom kom. Biljäveln hade jag i 9 månader, 12 ggr var den inne på verkstad. Sen gjorde jag en dålig affär och bytte mot en annan bil. Händer det samma sak idag blir det principiellt en tingsrättsförhandling innan jag igen gör en dålig affär.
2004 släppte Audi den nya A6an det tyckte jag om, den var det också stök med.. Där bytte Audi in bilen för leasingvärdet och jag kunde byta bil utan extra kostnader..
Därför tänkte jag avboka mitt infall att köpa en ny snygg bil.. Vi får se, jag hoppas självklart att det inte blir lika mycket stök som för många andra, energin finns lixom inte att kladda.
Istället för att hoppa på nya modeller (Som nästan alltid har barnsjukdomar) så köp "Classic" väl beprövade och lite fel.
Har man kört en V70II i nio år så är det ganska trevligt att byta till en ny modell. Har ännu inte upptäckt någon barnsjukdom på CCn efter en månad. Visst är inte Pilot Assist färdigutvecklat så den fungerar för alla vägtyper, men många andra funktioner är betydligt bättre än i den gamla bilen och ibland är inte röststyrningen och jag överens.
av SundanceKid
#1160831
V70 II känns ju så himla gammal. Nästan så man vill sälja sin gamla r-design för den känns så omodern.
Alltid trist när det kommer nya modeller och de gamla vill man knappt sitta i.

Skickat från min Iphone
av Xanthopteryx
#1160846
kombi skrev:Min V90 lämnades 10 dygn i ett varmgarage vid en utlandsresa.
Vid hemkomsten var bilen helt död, inte ens larmdioden blinkade.
Volvo assistans skickade en bärgare som kom inom 15 minuter.
Upplåsning med nyckelblad, öppnade huven och anslöt bärgarens jumpstarter.
Larmade av och startade bilen.
Hemma kopplade jag en 7A CTEK-laddare 10 timmar tills fulladdat igen.
Enligt Volvomekaniker berodde urladdningen troligen på ett känt programvarufel, bilen går inte in i viloläge.
Fix på gång denna vecka.
Någon annan som har råkat ut för detta?
Skadas startbatteriet av en total urladdning?

Lärdom:
Använd nyckeln med nyckelblad i hållaren. Den vattentäta nyckeln hade inte hjälp mig i detta fall.
En laddad jumpstarter ligger numera i bilen. Då sparar jag in tiden för bärgarens inställelsetid.
Lite sent kanske, men om det var programvarufel som resulterade i detta skulle jag kräva nytt batteri. En blyackumulator som gått i botten är att betrakta som slut. Tappar oerhört mycket livslängd på det. Du kan använda det som reservbatteri hemma till allehanda saker men i bilen skall du inte förvänta dig någon längre livslängd (såvida du inte är av typen som vinner på lotto varje vecka).
av AndS
#1160895
SundanceKid skrev:V70 II känns ju så himla gammal. Nästan så man vill sälja sin gamla r-design för den känns så omodern.
Alltid trist när det kommer nya modeller och de gamla vill man knappt sitta i.
Skickat från min Iphone
Om man inte klarar att sitta i en äldre bilmodell har man nog andra problem som är värre :wink:
Användarvisningsbild
av Olle.H
#1164319
Har en XC90 -16 uttagen juni -15. Funkade klockrent med värmare dagligen första vintern och tills nov-uppdateringen -16. Då tog det inte lång tid tills värmaren stängde av för att batterispänningen var för låg. Trots flera uppdateringar hos Volvo har jag samma problem. Häromdan funkade den inte ens vid 4 gr +. Och jag hade börjat ha bilen i garaget för att värmaren aldrig funkade. Start -stopp helt borta sedan nov -16. Enl verkstan inget fel på batteriet. Min åsikt är att den som är ansvarig för nov-uppdateringen borde ha fått sparken. Nu får jag väl in med bilen på verkstad igen för fix innan garantin går ut...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Robbi
#1164345
Det är ju fullständigt skandalöst, hur sjutton kan man få nedgradering efter att ha uppgraderat. Jag var på väg att avbeställa när jag hörde om detta. Som tur är har jag inga symptom.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1164442
Uppdateringarna i dagens bilar är som då win95 kom. Ju mer man uppdaterade desto värre blev lapptäcket.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]