Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jyx
#1154129
@Pvpjtgb - Tack, den beskrivningen var precis vad jag behövde. Vad jag kan se är V90 och XC90 väldigt lika runt hjälpbatteriet.

Jag visste inte att det finns en fast installerad laddare att köpa. Snygg (och bekväm) lösning även om priset är i högsta laget för mina behov.
av pumpnasare
#1154133
Till V90 CC har jag fått detta prisetBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av AKarlsson
#1154233
Jag skulle inte använda en för omodern booster. Nya biler trivs bäst av att startas med annan bil. Finns kanske bättre boosters idag
av pumpnasare
#1154242
barcusmrandt skrev:Ingen B&W? [WHITE SMILING FACE]
Inte den jag beställt, men har ångest ang. B&W eller inte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av barcusmrandt
#1154246
pumpnasare skrev:
barcusmrandt skrev:Ingen B&W? [WHITE SMILING FACE]
Inte den jag beställt, men har ångest ang. B&W eller inte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inget att ha ångest för, bara att ringa handlaren och lägga till Bild
av pumpnasare
#1154247
barcusmrandt skrev:
pumpnasare skrev:
barcusmrandt skrev:Ingen B&W? [WHITE SMILING FACE]
Inte den jag beställt, men har ångest ang. B&W eller inte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inget att ha ångest för, bara att ringa handlaren och lägga till Bild
Blir nog såBild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av lennyq
#1160652
Jyx skrev:Ny här på forumet och fortsätter på tråden. Jag hämtade ut en V90 D4 Awd i början på veckan och kollade i dag spänningen över laddpolerna med multimeter. Den låg på 12,2 V så det var bara att koppla på Ctek-laddaren men fick använda krokodilklämmorna. (Enl manualen får man bara ladda på laddpolerna). Det var säkert lite belastning på batteriet när jag mätte eftersom jag hade låst upp bilen några minuter tidigare.

Nu till min fråga. Är det någon här som har anslutit Ctek Comfort Indicator på en V90/S90 ?
Var har ni i så fall anslutit laddarens plus-kabel ?
Jag lättade lite på locket till hjälpbatteriet som sitter under laddpolens plus för att se om det fanns en bra skruv för att ansluta plus-kontakten till. Det finns 2 st, en märkt C och den andra märkt A. Mäter jag mellan A och jord får jag samma spänning som mellan laddpolens + och jord men frågan är var batteriövervakningen mäter. Den vill jag inte slå ut.

Jag försöker att lägga med en bild, får se hur det går.
IMG_0512_besk.jpg
Har en V90 som gått ca 500 mil. Två uppdateringar av mjukvaran är gjord 23.2 resp 20.3. Har haft buggen med urladdning av batteriet med nyckfull start av förkonditionering och Start/stop funktioner som många vittnar om. Verkar vara löst? genom att kravet på spänning sänkts och inget annat. Jag har nu mätt upp batterispänningen ca 25 ggr under en månad. Ett fulladdat AGM batteri ska ge ca 13 V, spänningen över mitt batteri, efter vila över en natt, är mellan 12,2 och 12,3 V dvs långt ifrån laddat. Några fler som kollat spänningen med samma resultat.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1160655
pumpnasare skrev:
barcusmrandt skrev:Ingen B&W? [WHITE SMILING FACE]
Inte den jag beställt, men har ångest ang. B&W eller inte


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Standard med subwoofer låter riktigt bra.
av Xanthopteryx
#1160666
Har precis beställt CTEK Battery Sense. Blir intressant att se hur den fungerar i praktiken. Verkar i allafall lovande på pappret.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]