Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kombi
#1143615
Min V90 lämnades 10 dygn i ett varmgarage vid en utlandsresa.
Vid hemkomsten var bilen helt död, inte ens larmdioden blinkade.
Volvo assistans skickade en bärgare som kom inom 15 minuter.
Upplåsning med nyckelblad, öppnade huven och anslöt bärgarens jumpstarter.
Larmade av och startade bilen.
Hemma kopplade jag en 7A CTEK-laddare 10 timmar tills fulladdat igen.
Enligt Volvomekaniker berodde urladdningen troligen på ett känt programvarufel, bilen går inte in i viloläge.
Fix på gång denna vecka.
Någon annan som har råkat ut för detta?
Skadas startbatteriet av en total urladdning?

Lärdom:
Använd nyckeln med nyckelblad i hållaren. Den vattentäta nyckeln hade inte hjälp mig i detta fall.
En laddad jumpstarter ligger numera i bilen. Då sparar jag in tiden för bärgarens inställelsetid.
av Rådlös
#1143624
Ja, generellt är det så att ett urladdat batteri tar skada. Frågan är bara hur mycket? Det "åldras" i förtid kan man säga.
Det enklaste är att prova med en batteritestare. Det här är en "hobbymodell" som Biltema säljer:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000017819/
Bil- och bilelverkstäder har ofta lite mer påkostade modeller med minne och utskriftmöjlighet o.s.v. Men även en enklare modell torde ge klart besked om batteriets status.
av Gorban
#1143648
Ja det här mjukvarufelet introducerades vid novemberuppdateringen av mjukvaran. För oss som kör lite mer så visar sig felet genom att värmaren och fjärrstarten via VOC inte fungerar då bilen varnar för låg laddningsnivå.
av rrc54135
#1143668
Gorban skrev:Ja det här mjukvarufelet introducerades vid novemberuppdateringen av mjukvaran. För oss som kör lite mer så visar sig felet genom att värmaren och fjärrstarten via VOC inte fungerar då bilen varnar för låg laddningsnivå.
Men jag hoppas att man inte levererar nya bilar med det mjukvarufelet, eller...?
Användarvisningsbild
av eperste
#1143678
rrc54135 skrev:
Gorban skrev:Ja det här mjukvarufelet introducerades vid novemberuppdateringen av mjukvaran. För oss som kör lite mer så visar sig felet genom att värmaren och fjärrstarten via VOC inte fungerar då bilen varnar för låg laddningsnivå.
Men jag hoppas att man inte levererar nya bilar med det mjukvarufelet, eller...?
Fick min bil i fredags, står nu på verkstad med detta fel, samt motoroljenivå för hög
av SundanceKid
#1143688
eperste skrev:
rrc54135 skrev:
Gorban skrev:Ja det här mjukvarufelet introducerades vid novemberuppdateringen av mjukvaran. För oss som kör lite mer så visar sig felet genom att värmaren och fjärrstarten via VOC inte fungerar då bilen varnar för låg laddningsnivå.
Men jag hoppas att man inte levererar nya bilar med det mjukvarufelet, eller...?
Fick min bil i fredags, står nu på verkstad med detta fel, samt motoroljenivå för hög
Var levererades denna?

Skickat från min Iphone
av Flajjan
#1143691
Shit vad trist på helt nya bilar.

Jag är imponerad av tålamodet ni har. Själv hade jag/kommer jag ta en taxi hem och ringa till Bilia i mitt fall säga att bilen står där den står och att antingen så har jag bilen hemma dagen efter eller så får dom ordna en lånebil till mig. Detta var jag MYCKET tydlig med när jag försökte avbeställa bilen som snart kommer.

Samma sak kommer jag göra om bilen stannar av någon anledning, jag har inte för avsikt att sitta och vänta på en bergare - tiden finns inte riktigt..
av Göranson
#1143720
Flajjan skrev:Shit vad trist på helt nya bilar.

Jag är imponerad av tålamodet ni har. Själv hade jag/kommer jag ta en taxi hem och ringa till Bilia i mitt fall säga att bilen står där den står och att antingen så har jag bilen hemma dagen efter eller så får dom ordna en lånebil till mig. Detta var jag MYCKET tydlig med när jag försökte avbeställa bilen som snart kommer.

Samma sak kommer jag göra om bilen stannar av någon anledning, jag har inte för avsikt att sitta och vänta på en bergare - tiden finns inte riktigt..
Jag håller helt med Flajjan, jag skulle också lämna bilen och ta en taxi därifrån och låta Volvohandlaren lösa problemet med den undermåliga produkten han har levererat. Någonstans så måste kunderna sätta ner foten och låta dom veta att detta inte accepteras överhuvudtaget.
Mitt tålamod med Volvohandlaren tryter rätt så fort, jag väntar fortfarande på ett leveransdatum, vid köpet sades "slutet av April" och nu låter det mer som början av Juni (ingen uppdatering på minVolvo).
av Flajjan
#1143751
Vilken märklig försening och framförallt märklig hantering..

Lite OT: Blir VÄLDIGT intressant att se hur bilsäljarna kommer att hantera nästa lågkonjunktur.. Tror inte många bilnasare kan stava till orden: Kundvård och följa upp/jaga kunder..
av Göranson
#1143766
Flajjan skrev:Vilken märklig försening och framförallt märklig hantering..

Lite OT: Blir VÄLDIGT intressant att se hur bilsäljarna kommer att hantera nästa lågkonjunktur.. Tror inte många bilnasare kan stava till orden: Kundvård och följa upp/jaga kunder..
Väldigt OT: Jag tror att du och jag hänger på ett annat forum som har med lite mer "vågiga" fortskaffningsmedel att göra... dock så har jag annat nick där.
Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]