Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1159892
JanneP77 skrev:Så slutsatsen är att Cross Countryn är hårt satt i fjädring/stötdämpning ända tills det verkligen gäller, ex potthål eller farthinder. Då är den mjuk och fin. Jag lyfter på hatten för Volvos chassiingenjörer som lyckats göra bilen "både och". Jag gillar att KÖRA bil så för mig är kombinationen perfekt. :-)-)
De har tyvärr misslyckats med en sak - information. Jag hade en Xc70 sport innan och var lite trött på att "åka på räls" och såg fram emot ett vanligt chassi med komfort. Det är då fullständigt logiskt att anta att det vanliga chassit blir vanligt och att de i så fall kommer ett "sportchassi" för de som vill lida pin. Men icke, den lanserades som lyxåk med förbättrad komfort. Alla som har kört en XC70 med vanligt chassi vet att det är "komfort". Detta chassit är som XC70 sport fast säkerligen 15% till styvare. Hur sjutton kan man anse att detta är standardchassi och inte sport?

Det återstår nu för mig att vänja mig vid det ofrivilliga sportchassit och ställa in mig på att det kommer att stöta och skaka. Eller ska jag reklamera för falsk marnadsföring? Jag fick provåka en V90 innan med hänvisning att "känn på komforten", cross country blir ännu bättre. Någon som vill byta en V90 mot Cross country?
av Pvpjtgb
#1159915
Det är två veckor kvar till leverans och nu läser jag Robbie's intryck och hoppas jag inte kommer känna samma sak.
Tyvärr gav min egen provkörningen anledning att tro att min slutsats kommer bli likadan. Jag hann även läsa Auto/Motor och några andra tidningar till innan sista ändringsdag och la då till Active Chassi med luftfjädring bak i ett försök att minska känslan som kommer upp genom chassit. Det är inte komfort att känna av varje skarv och lagning som är så vanlig på det vägnät jag kör på dagligen.

Jag får hålla med att ordet komfort har Volvos reklam använt i varenda reklam/info/video som jag tagit del av innan beslut för inköp, och detta ord har tydligt inte samma innebörd för oss som individer. Volvo borde / skulle kunna vara mycket tydligare med att 200 ändringar i chassit INTE syftar till att göra bilen CC mera komfort inriktad gentemot vanliga V90 utan tvärtom.

Det är jäkligt svårt att få in i skallen att Volvo kommer att skeppa denna uppsättning till USA, jag har varit där i jobbet och privat ett antal gånger och deras vägnät är inte enbart släta fina vägar. De arbetskollegor som körde XC70 därborta hade komfort högt uppe på agendan, och deras inställning var att Volvo är lika premium som Audi, förövrigt samma inställning i Kina avseende premium.
Hur tänker Volvo där ?

Jag återkommer med mina intryck när leverans är gjord, påsk känns som testhelg.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1159991
Pvpjtgb skrev:Det är två veckor kvar till leverans och nu läser jag Robbie's intryck och hoppas jag inte kommer känna samma sak.
Tyvärr gav min egen provkörningen anledning att tro att min slutsats kommer bli likadan. Jag hann även läsa Auto/Motor och några andra tidningar till innan sista ändringsdag och la då till Active Chassi med luftfjädring bak i ett försök att minska känslan som kommer upp genom chassit. Det är inte komfort att känna av varje skarv och lagning som är så vanlig på det vägnät jag kör på dagligen.

Jag får hålla med att ordet komfort har Volvos reklam använt i varenda reklam/info/video som jag tagit del av innan beslut för inköp, och detta ord har tydligt inte samma innebörd för oss som individer. Volvo borde / skulle kunna vara mycket tydligare med att 200 ändringar i chassit INTE syftar till att göra bilen CC mera komfort inriktad gentemot vanliga V90 utan tvärtom.

Det är jäkligt svårt att få in i skallen att Volvo kommer att skeppa denna uppsättning till USA, jag har varit där i jobbet och privat ett antal gånger och deras vägnät är inte enbart släta fina vägar. De arbetskollegor som körde XC70 därborta hade komfort högt uppe på agendan, och deras inställning var att Volvo är lika premium som Audi, förövrigt samma inställning i Kina avseende premium.
Hur tänker Volvo där ?

Jag återkommer med mina intryck när leverans är gjord, påsk känns som testhelg.
Det fina i kråksången är att man vänjer sig, det gjorde jag med den förra sportvagnen. Hade bara velat ha en valmöjlighet och jag kan därför inte låta bli att känna mig lite lurad. Jag har en svåger som provkörde och blev imponerad då den hade samma "komfort" som hans (stenhårda) Audi, så allt är väl relativt och begreppet har ändrat innebörd.

Men Volvo har en tradition av hur man har brukat ordet "komfort". Inte som Audi och BMW utan man tänker fortfarande på 740, 940, V70. Kommer fortfarande ihåg när jag 1988 skulle testa komforten på 740 och köpte bilen direkt. Man flöt fram i lyxig komfort på vägen. Volvo kunde gott specat denna som "sportchassi", med tanke på deras komforthistoria.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#1161119
seabeach skrev:V90 CC beställd idag - leverans 29/6 +/- 2 veckor.
Va fasen, jag beställde för 1 1/2 månad sen och har preliminär lev V.27....
av Xanthopteryx
#1161122
Robbi skrev:
JanneP77 skrev:Så slutsatsen är att Cross Countryn är hårt satt i fjädring/stötdämpning ända tills det verkligen gäller, ex potthål eller farthinder. Då är den mjuk och fin. Jag lyfter på hatten för Volvos chassiingenjörer som lyckats göra bilen "både och". Jag gillar att KÖRA bil så för mig är kombinationen perfekt. :-)-)
De har tyvärr misslyckats med en sak - information. Jag hade en Xc70 sport innan och var lite trött på att "åka på räls" och såg fram emot ett vanligt chassi med komfort. Det är då fullständigt logiskt att anta att det vanliga chassit blir vanligt och att de i så fall kommer ett "sportchassi" för de som vill lida pin. Men icke, den lanserades som lyxåk med förbättrad komfort. Alla som har kört en XC70 med vanligt chassi vet att det är "komfort". Detta chassit är som XC70 sport fast säkerligen 15% till styvare. Hur sjutton kan man anse att detta är standardchassi och inte sport?

Det återstår nu för mig att vänja mig vid det ofrivilliga sportchassit och ställa in mig på att det kommer att stöta och skaka. Eller ska jag reklamera för falsk marnadsföring? Jag fick provåka en V90 innan med hänvisning att "känn på komforten", cross country blir ännu bättre. Någon som vill byta en V90 mot Cross country?
Inte för att vara sådan men...varför köper man en bil osedd och oprövad?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1161158
Xanthopteryx skrev:
Robbi skrev:
JanneP77 skrev:Så slutsatsen är att Cross Countryn är hårt satt i fjädring/stötdämpning ända tills det verkligen gäller, ex potthål eller farthinder. Då är den mjuk och fin. Jag lyfter på hatten för Volvos chassiingenjörer som lyckats göra bilen "både och". Jag gillar att KÖRA bil så för mig är kombinationen perfekt. :-)-)
De har tyvärr misslyckats med en sak - information. Jag hade en Xc70 sport innan och var lite trött på att "åka på räls" och såg fram emot ett vanligt chassi med komfort. Det är då fullständigt logiskt att anta att det vanliga chassit blir vanligt och att de i så fall kommer ett "sportchassi" för de som vill lida pin. Men icke, den lanserades som lyxåk med förbättrad komfort. Alla som har kört en XC70 med vanligt chassi vet att det är "komfort". Detta chassit är som XC70 sport fast säkerligen 15% till styvare. Hur sjutton kan man anse att detta är standardchassi och inte sport?

Det återstår nu för mig att vänja mig vid det ofrivilliga sportchassit och ställa in mig på att det kommer att stöta och skaka. Eller ska jag reklamera för falsk marnadsföring? Jag fick provåka en V90 innan med hänvisning att "känn på komforten", cross country blir ännu bättre. Någon som vill byta en V90 mot Cross country?
Inte för att vara sådan men...varför köper man en bil osedd och oprövad?
Hur många tror du hade chans att pröva den innan? Jag provkörde som sagt en V90 med informationen att CC kommer att ha ännu bättre komfort. Det fanns ju inga CC mer än på bild och film när jag beställde.
av Xanthopteryx
#1161177
Robbi skrev:
Xanthopteryx skrev:
De har tyvärr misslyckats med en sak - information. Jag hade en Xc70 sport innan och var lite trött på att "åka på räls" och såg fram emot ett vanligt chassi med komfort. Det är då fullständigt logiskt att anta att det vanliga chassit blir vanligt och att de i så fall kommer ett "sportchassi" för de som vill lida pin. Men icke, den lanserades som lyxåk med förbättrad komfort. Alla som har kört en XC70 med vanligt chassi vet att det är "komfort". Detta chassit är som XC70 sport fast säkerligen 15% till styvare. Hur sjutton kan man anse att detta är standardchassi och inte sport?

Det återstår nu för mig att vänja mig vid det ofrivilliga sportchassit och ställa in mig på att det kommer att stöta och skaka. Eller ska jag reklamera för falsk marnadsföring? Jag fick provåka en V90 innan med hänvisning att "känn på komforten", cross country blir ännu bättre. Någon som vill byta en V90 mot Cross country?
Inte för att vara sådan men...varför köper man en bil osedd och oprövad?
Hur många tror du hade chans att pröva den innan? Jag provkörde som sagt en V90 med informationen att CC kommer att ha ännu bättre komfort. Det fanns ju inga CC mer än på bild och film när jag beställde.[/quote]

Jo det vet jag, men personligen skulle jag ha väntat på att det dykt upp en som gick att provköra. Inför köpet av vår kommande V90 provkörde jag säkert 15 gånger (det knasiga är ju att det är svårt att hitta en bil som har allt så en fick bli referens för motoralternativet, en för HUD, en för parkeringskamera, e.t.c. Det blev då även några CC men då för att testa sådant som definitivt är likadant på vanliga 90).
Allt för att faktiskt vara hyfsat säker på att jag vet vad jag lägger pengar på. Tog oss nog över 1,5 månad att bestämma oss.
av troubleshooter
#1161179
Provkörde Vanliga V90 2 gånger och tittade på CC real life 1 gång innan jag la beställning, en provkörning var 25 minuter den andra lån av bil på eftermiddagen lämna morgonen dagen efter

Väntar på CC som ska levereras i början på April, då jag kör XC60n i sportläge i stort sett för jämnan med 20" så tror jag inte att jag kommer bli besviken.....
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1161236
Xanthopteryx skrev:
Robbi skrev:
JanneP77 skrev:Så slutsatsen är att Cross Countryn är hårt satt i fjädring/stötdämpning ända tills det verkligen gäller, ex potthål eller farthinder. Då är den mjuk och fin. Jag lyfter på hatten för Volvos chassiingenjörer som lyckats göra bilen "både och". Jag gillar att KÖRA bil så för mig är kombinationen perfekt. :-)-)
De har tyvärr misslyckats med en sak - information. Jag hade en Xc70 sport innan och var lite trött på att "åka på räls" och såg fram emot ett vanligt chassi med komfort. Det är då fullständigt logiskt att anta att det vanliga chassit blir vanligt och att de i så fall kommer ett "sportchassi" för de som vill lida pin. Men icke, den lanserades som lyxåk med förbättrad komfort. Alla som har kört en XC70 med vanligt chassi vet att det är "komfort". Detta chassit är som XC70 sport fast säkerligen 15% till styvare. Hur sjutton kan man anse att detta är standardchassi och inte sport?

Det återstår nu för mig att vänja mig vid det ofrivilliga sportchassit och ställa in mig på att det kommer att stöta och skaka. Eller ska jag reklamera för falsk marnadsföring? Jag fick provåka en V90 innan med hänvisning att "känn på komforten", cross country blir ännu bättre. Någon som vill byta en V90 mot Cross country?
Inte för att vara sådan men...varför köper man en bil osedd och oprövad?
För att vara "först" med en ny modell så klart! :-)
Jag beställde min utan att ha sett den i verkligheten och med vetskapen om att det är en helt ny modell. Därför blir inte jag upprörd över att det inte är en "förädlad" XC70, det är något helt annat. I mina ögon (efter 200 mil) betydligt bättre köregenskaper än XC70 som är en båt att köra i jämförelse.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 33

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]

Köpråd

Skrev in en annan tråd. Men en hybrid med to[…]