- sön 02 jul 2017, 18:55
#1182861
Så! Då har jag hunnit samla några första Intryck. Min V90 CC T5 levererades i torsdags (alltså v.26, beräknad lev. v .27).
Karosspassning – utmärkt. Dörrar, huv, panelmellanrum - allt är spikrakt. Enda minuset är kepsen (spoilern) över bakluckan. Där är linjeringen inte hundra, men luckan är spikrak (att vingen sitter ett par mm till vänster avslöjas av vecket som löper mellan taket och vingen). Fråga mig inte hur det hänger ihop.
Komfort – hårdare än förväntat av en Volvo, men inte så att det stör. Och inte så hård som många får det att låta. Hade en A6 Allroad -14 innan och de känns rätt lika. Liksom Audin har Volvon 20”, men Audin hade också luftfjädring. Trots det, i stort samma lika. Allt känns tajt och solitt. Hur det känns och låter om femtontusen mil återstår att se. Jag har inte noterat några av de vibrationer som nämnts här på forumet (kanske inte rör CC?). Sannolikt kommer jag dock att välja 18” till vinterpuckarna (inte beställt dem ännu). Känns onödigt dyrt med mer och dessutom skönt med högre profil på vinterdäcken.
Interiör – mycket trevlig med god kvalitetskänsla. Jag har läder (Amber) men inte B&W. Lyxkänslan finns definitivt där – då har jag ändå haft en hel radda jaguarer av XJ-modell tidigare – och även om jag ännu inte vant mig vid att behöva justera klimatet på skärmen så är det onödigt att klaga. Det funkar och layouten är mycket snyggare och renare än med en massa knappar utslängda över hela panelen. Ett tips om du ännu inte låst beställningen – köp Volvos stora lastlåda. Den är superpraktisk med höga kanter och dessutom kladdigt gummiaktig vilket gör att grejerna inte åker omkring. Mycket bra.
Lacken – velade länge mellan Crystal White, Osmium och Ice white. Valet föll till sist på Ice (614) och jag ångrar det inte en sekund. Med de delvis svarta 20”, infärgade och kontrasterande skärmbreddare samt Amber-läder är den en fröjd att vila ögonen på. Jag har alltid haft metallic och är lite less på det. De rena linjerna gör sig utmärkt med en lika chosefri lack.
Förbrukningen – ehm, runt litern är väl egentligen inte oerhört för en tvåtons-bil med 250+ hästar, men jag hade faktiskt trott att den skulle klara sig på runt 0,85 blandad. Nu har jag i och för sig kört en del av de första 30 milen i stan, så det återstår att se hur den klarar sig med mer landsvägskost.
Allmänt – första Volvon och så här långt – väldigt nöjd. Otroligt fin bil med mycket känsla och en massa kul säkerhetsteknik. Om en vecka åker den till fjällvärlden, sannolikt ger det fler intryck.
Tack för ordet!