Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
#1169421
JanneP77 skrev:
raven76 skrev:
XC90_Executive skrev:Jag antar att det är dynan?

Ang tvätt och låsning. Det bästa är att lägga nyckeln i bilen under tvätt, så låser den sig inte! :D
Är det bara jag eller får inte ni också den otäcka känslan av att man riskerar att bli utlåst?

Min kollega var med om en rolig grej. Han lämnade in sin V70 på service för något år sedan. Det var då VOC var nytt. Då ringer service-killen och säger:

- Det har hänt något om inte ska få hända...! Vi har låst in din bilnyckel i bilen! Har du en reserv-nyckel så du kan öppna åt oss?

- Ja, men den ligger i Luleå (och han var i Sundsvall på jobb). Så det blir ju lite långt att hämta den. Men vänta!

Min kollega låser sedan upp bilen via VOC och frågar:

- Kan ni öppna bilen nu?

- JA! Hur gick det där till?!?!

Då hade dom aldrig hört talas om den funktionen på verkstaden. Lite konstigt...! :???:
Precis, vågar man lämna nyckeln i bilen när man tvättar? Klart, man kan ju inte "råka" låsa bilen med knappen på utsidan om man inte har nyckeln på sig. Eller?? ?:-/
Kan inte ha vart Keyless på den bilen, går inte att låsa inne nyckeln med Keyless om man inte låser med knapparna på fjärrkontrollen. :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1170079
JanneP77 skrev:Vid kallstart beter sig automatlådan lite underligt innan den har kommit upp i temp. Den beter sig lite som en momentomvandlare och "slirar" men på ett konstigt sätt. Den varvar upp till ex 2300 rpm när man kör iväg, växlar upp men varvet ligger ändå på i stort sett samma... Ska det vara så?
Fenomenet försvinner så snart motor/växellåda kommit upp i arbetstemp.
Bilen var inne för kontroll av krockgardinerna i torsdags, fick tillbaka bilen i samma skick som jag lämnade in den i. Inga konstigheter alls. Däremot verkar de ha tankat ny mjukvara utan att säga något, för efter det verkstadsbesöket beter sig automatlådan exemplariskt! Bra jobbat! Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Betrieb
#1170110
Beställde en lagerbil i förra veckan (T5 Pro). Förhoppningsvis blir det leverans i juli. Ältar (precis som många här inne) färg och diverse utrustning. Just nu är den beställd i Ice White med 20"-fälgar och amber-inredning. Pendlar mellan Ice och Crystal White. Har aldrig ens övervägt en vit bil innan (och har heller aldrig haft Volvo tidigare) men gillar verkligen XC70 och V90 CC i vitt. Det är något väldigt robust och bruksigt över dem i vita kulörer – och det utan att de tappar i elegans. Det jag är rädd för med Crystal White (förutom tilläggskostnaden:) är att den blir lite för lyxig och glittrig i solljus. Samtidigt verkar den framhäva linjer/karossveck lite bättre än Ice White. Svårt detta. Någon som har en Ice eller Crystal som kan berätta hur det är att leva med sitt val?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1170124
Betrieb skrev:Beställde en lagerbil i förra veckan (T5 Pro). Förhoppningsvis blir det leverans i juli. Ältar (precis som många här inne) färg och diverse utrustning. Just nu är den beställd i Ice White med 20"-fälgar och amber-inredning. Pendlar mellan Ice och Crystal White. Har aldrig ens övervägt en vit bil innan (och har heller aldrig haft Volvo tidigare) men gillar verkligen XC70 och V90 CC i vitt. Det är något väldigt robust och bruksigt över dem i vita kulörer – och det utan att de tappar i elegans. Det jag är rädd för med Crystal White (förutom tilläggskostnaden:) är att den blir lite för lyxig och glittrig i solljus. Samtidigt verkar den framhäva linjer/karossveck lite bättre än Ice White. Svårt detta. Någon som har en Ice eller Crystal som kan berätta hur det är att leva med sitt val?
Skippa vitt och ta Savile eller Osmium. Bild
av Betrieb
#1170153
Tack Robbi :)
Jag uppskattar den uppriktiga och tydliga rekommendationen. Osmium var en självklarhet när jag såg pressbilderna, men när jag såg en CC i vitt i ett showroom så reviderades den planen. Hade en Atlasgrå A6 Allroad innan och har bara ägt mörkblåa, mörkgröna och svarta bilar dessförinnan, så vi får se om jag fullföljer – det är något med den tydliga kontrasten mot skärmbreddarna som lockar.
av Xanthopteryx
#1170183
Betrieb skrev:Tack Robbi :)
Jag uppskattar den uppriktiga och tydliga rekommendationen. Osmium var en självklarhet när jag såg pressbilderna, men när jag såg en CC i vitt i ett showroom så reviderades den planen. Hade en Atlasgrå A6 Allroad innan och har bara ägt mörkblåa, mörkgröna och svarta bilar dessförinnan, så vi får se om jag fullföljer – det är något med den tydliga kontrasten mot skärmbreddarna som lockar.
Vitt kan vara trevligt, men jag känner mig själv...
En bil som blir tvättad högst ett par gånger på ett år är liksom inte så vit längre, särskilt efter åtskilliga mil på motorväg i mälarområdet, varje dag.
Användarvisningsbild
av fosho
#1170208
Min kommer i Savile, men hade jag fått göra om så hade jag valt vit. Grym färg på den här bilen!
av Betrieb
#1170431
Xanthopteryx, absolut en faktor att väga in, men i saltslaskets rike är det svårt att hålla vilken kulör som helst ren – så kanske är det lika bra att bara omfamna smutsen och intala sig själv att det ska se ut så när man kör terrängkombi. Och stärkt av Fosho så tror jag faktiskt att jag låser det till Ice white och Amber. Känns rätt. Tack för kloka inspel.
av Xanthopteryx
#1170482
Betrieb skrev:Xanthopteryx, absolut en faktor att väga in, men i saltslaskets rike är det svårt att hålla vilken kulör som helst ren – så kanske är det lika bra att bara omfamna smutsen och intala sig själv att det ska se ut så när man kör terrängkombi. Och stärkt av Fosho så tror jag faktiskt att jag låser det till Ice white och Amber. Känns rätt. Tack för kloka inspel.
Självklart skall du välja den färg du vill ha. Vi andra kan bara bidra med våra personliga åsikter.
Just på grund av att det är svårt och tråkigt att hålla rent så föredrar jag någon färg där skiten smälter in. Gamla volvogrå tycker jag var rätt praktisk.
Vit har å andra sidan fördelen att repor och stenskott inte syns.
Tror det vore lite coolt med en smutskackad bil, lackad precis som den blir efter några motorvägsvändor vintertid. =)
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 33
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.