Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bankb
#1165475
Bild

Nu är den äntligen här! Lång väntan, gissa om jag blev glad när säljaren ringde 2 dagar innan utsatt tid och sa att den var kvar.

Extremt bra första intryck. Provat att ligga på ordentligt över farthinder för att se hur bilen beter sig. Den sväljer hindren fantastiskt bra. Ska bli en fröjd att köra mina 11 mil till jobbet imorgon.

Enda plumpen i protokollet var att baklucka var 1-2 mm för lång till vänster. Tid bokat för justering. Men dörrar satt som en smäck!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av liketlever
#1165505
Spoiler »
Min skuff också ojämn. Varit in å justerat en gång men blev inte bra. Ska in i morgon igen..

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1165622
Nu har det gått 5 veckor sedan jag hämtade ut min CC och här kommer lite intryck efter 250 mil;

* Hämtade bilen med 18" dubbat och bytte 30 mars till 20" sommarhjul. Bilen blev tystare med sommardäcken, ganska rejält mycket tystare faktiskt. Går stadigt och fint på de vägar jag haft chansen att prova

* Volvo On Call; Har startat dieselvärmaren i stort sett varje morgon och det har fungerat varenda gång (XC70 gick det inte att starta ungefär vart 10:e gång)

* Bilen är rymlig i kupén, hustrun tyckte att man sitter lika bra bak som fram.

* Bowers & Wilkins; Har du inte valt till det? Beklagar sorgen! Fasen vad bra ljud det är! :mrgreen:

* Backkameran fungerar utmärkt men kan gro igen av smuts ganska lätt. Saknar inte 360-kameran.

* Automatiska fällningen av ryggstödet; Måste vara ett rikspucko som har konstruerat den... Om jag vill fälla vänster sida så trycker jag på den knappen i bagaeutrymmet. Vad händer? Jo, vänster sida av ryggstödet fälls och BÅDA nackskydden (!) Why??

* Touchskärmen krävde lite tillvänjning men fungerar klockrent nu. Ibland lite "laggig" när man sveper mellan vyerna, det borde de ha kunnat få till bättre.

* Vid kallstart beter sig automatlådan lite underligt innan den har kommit upp i temp. Den beter sig lite som en momentomvandlare och "slirar" men på ett konstigt sätt. Den varvar upp till ex 2300 rpm när man kör iväg, växlar upp men varvet ligger ändå på i stort sett samma... Ska det vara så?
Fenomenet försvinner så snart motor/växellåda kommit upp i arbetstemp.

* Ett helsike att tvätta bilen i gör-det-självhallen... Om man har nyckeln i fickan så håller bilen på och låser, låser upp, låser, låser upp osv när man spolar vatten eller tvättar nära handtagen. De reagerar ju på beröring men även vatten tydligen... Har kommit på det nu i alla fall; Lägger nyckeln på behörigt avstånd från bilen medan jag tvättar. :D

* Dörrpassningen utan anmärkning

* I morgon blir det första riktiga långresan (44 mil), det blir intressant. Har standardstolar med halvskinn och än så länge är de hur sköna som helst! En liten varning bara till dig som funderar på en Business Advanced; Passagerarstolen går ej att vinkla. Den funktionen satt på båda stolarna i min XC70 men i V90 är det bara förarstolen som är vinklingsbar.

* Pilot Assist; Ja, vad ska man säga? Fungerar oftast bra på motorväg men det är bara att inse, detta är en betaversion för att samla fakta/data för kommande autonoma bilar tror jag! Kör mest med adaptiva farthållaren och den upplever jag mer "yxig" än den i XC70. Mer abrupt gaspådrag och inbromsningar. Lite osnyggt uppträdande känner jag, synd!
av Xanthopteryx
#1165635
JanneP77 skrev: * I morgon blir det första riktiga långresan (44 mil), det blir intressant. Har standardstolar med halvskinn och än så länge är de hur sköna som helst! En liten varning bara till dig som funderar på en Business Advanced; Passagerarstolen går ej att vinkla. Den funktionen satt på båda stolarna i min XC70 men i V90 är det bara förarstolen som är vinklingsbar.
Menar du att man inte kan luta ryggstödet på halvläderstolarna?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1165637
Jag antar att det är dynan?

Ang tvätt och låsning. Det bästa är att lägga nyckeln i bilen under tvätt, så låser den sig inte! :D
av raven76
#1165638
XC90_Executive skrev:Jag antar att det är dynan?

Ang tvätt och låsning. Det bästa är att lägga nyckeln i bilen under tvätt, så låser den sig inte! :D
Är det bara jag eller får inte ni också den otäcka känslan av att man riskerar att bli utlåst?

Min kollega var med om en rolig grej. Han lämnade in sin V70 på service för något år sedan. Det var då VOC var nytt. Då ringer service-killen och säger:

- Det har hänt något om inte ska få hända...! Vi har låst in din bilnyckel i bilen! Har du en reserv-nyckel så du kan öppna åt oss?

- Ja, men den ligger i Luleå (och han var i Sundsvall på jobb). Så det blir ju lite långt att hämta den. Men vänta!

Min kollega låser sedan upp bilen via VOC och frågar:

- Kan ni öppna bilen nu?

- JA! Hur gick det där till?!?!

Då hade dom aldrig hört talas om den funktionen på verkstaden. Lite konstigt...! :???:
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1165639
Xanthopteryx skrev:
JanneP77 skrev: * I morgon blir det första riktiga långresan (44 mil), det blir intressant. Har standardstolar med halvskinn och än så länge är de hur sköna som helst! En liten varning bara till dig som funderar på en Business Advanced; Passagerarstolen går ej att vinkla. Den funktionen satt på båda stolarna i min XC70 men i V90 är det bara förarstolen som är vinklingsbar.
Menar du att man inte kan luta ryggstödet på halvläderstolarna?
Menar förstås sittdynan! :mrgreen:
Ryggstöd och allt annat är som på förarstolen.
Användarvisningsbild
av JanneP77
#1165641
raven76 skrev:
XC90_Executive skrev:Jag antar att det är dynan?

Ang tvätt och låsning. Det bästa är att lägga nyckeln i bilen under tvätt, så låser den sig inte! :D
Är det bara jag eller får inte ni också den otäcka känslan av att man riskerar att bli utlåst?

Min kollega var med om en rolig grej. Han lämnade in sin V70 på service för något år sedan. Det var då VOC var nytt. Då ringer service-killen och säger:

- Det har hänt något om inte ska få hända...! Vi har låst in din bilnyckel i bilen! Har du en reserv-nyckel så du kan öppna åt oss?

- Ja, men den ligger i Luleå (och han var i Sundsvall på jobb). Så det blir ju lite långt att hämta den. Men vänta!

Min kollega låser sedan upp bilen via VOC och frågar:

- Kan ni öppna bilen nu?

- JA! Hur gick det där till?!?!

Då hade dom aldrig hört talas om den funktionen på verkstaden. Lite konstigt...! :???:
Precis, vågar man lämna nyckeln i bilen när man tvättar? Klart, man kan ju inte "råka" låsa bilen med knappen på utsidan om man inte har nyckeln på sig. Eller?? ?:-/
av Xanthopteryx
#1165648
JanneP77 skrev:
Xanthopteryx skrev:
JanneP77 skrev: * I morgon blir det första riktiga långresan (44 mil), det blir intressant. Har standardstolar med halvskinn och än så länge är de hur sköna som helst! En liten varning bara till dig som funderar på en Business Advanced; Passagerarstolen går ej att vinkla. Den funktionen satt på båda stolarna i min XC70 men i V90 är det bara förarstolen som är vinklingsbar.
Menar du att man inte kan luta ryggstödet på halvläderstolarna?
Menar förstås sittdynan! :mrgreen:
Ryggstöd och allt annat är som på förarstolen.
Aha.
Någon som vet om det går om man har elstol?
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 33

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]